Американският производител на електрически автомобили Tesla бе подложен на силна критика от страна на американския Национален съвет за безопасност на транспорта (NTSB). Той обвинява отчасти автопилота на колите за смъртта на 40-годишен мъж, защото системата за автономно шофиране му е позволила твърде много възможности за отвличане на вниманието, предава Recode.
Съветът единодушно е гласувал, че вероятната причина за катастрофата е всъщност комбинация от фактори. Първият е неспособността на шофьора на камиона, с който се е сблъскала Tesla, да заобиколи колата, а вторият - невниманието на водача, дължащо се на прекаленото му доверие към автопилота.
“Прекалената автоматизация на автомобила е позволила на шофьора да се освободи за дълго време от задачата му да шофира и да използва автоматизацията по начини, несъответстващи на указанията и предупрежденията на производителя", пише в документацията.
Това е първият известен фатален инцидент, в който участва кола, използваща автоматизирани системи за управление.
NTSB също така одобри серия от седем препоръки за безопасност, насочени към Министерството на транспорта на САЩ, Националната администрация по безопасност на движението по пътищата и други производители на автомобили с функции, подобни на автопилот. В основата на тези препоръки е акцентът да се гарантира, че тези функции могат да се използват само в рамките на определените им ограничения.
Според NTSB автопилотът на Tesla е работил в рамките на ограниченията, но се е използвал по начини и ситуации, за които не е предназначен. Освен това водачът е държал волана с ръце само седем пъти в продължение на 25 секунди в рамките на 40 минути преди катастрофата.
“Моделът на използването на автопилота, включително липсата на взаимодействие с волана и липсата на реакция преди катастрофата, показва прекомерна зависимост от автоматизацията", казва членът на Съвета д-р Еншар Бечич по време на срещата. “Ангажирането на водача по време на работата на автопилота е от решаващо значение за безопасността".
Поради тази причина системата на Tesla ще издава непрекъснато визуални и след това звукови предупреждения, за да гарантира, че шофьорите ще обръщат внимание. Ще има три предупреждения, преди колата да намали и спре. Водачът обаче е бил ангажиран с волана всеки път, когато автомобилът е издал първоначално предупреждение. Но д-р Бечич казва, че простото поставяне на ръцете на волана е "лош заместител" за цялостното внимание на водача.
Всъщност последното взаимодействие, което водачът е имал с колата преди катастрофата, е било една минута и 51 секунди преди неговият Model S да се сблъска с камиона. Шофьорът е настроил скоростта при автопилота на 118 км/ч, въпреки че максималната скорост автоматично е настроена на пет мили над ограничението на скоростта. Въпреки че има определени ограничения за скоростта на автопилота, потребителят може все пак да я повиши над границата.
Камерите и радарите на системата също така не са засекли камиона, който е пресякъл пътя на водача преди фаталния сблъсък. Системата обаче не е предназначена за откриване на пресичащ трафик, а само за автомагистрали, където има ограничен достъп до преминаване или навлизане на автомобили.
Проблемът, който Съветът дискутира, е, че системата на автопилота работи в рамките на ограниченията си, но се използва извън начина, по който е проектирана да бъде използвана. Това според д-р Бечич, е нещо, което може да бъде отстранено чрез разработването на софтуер, така че в бъдеще автопилотът да не работи извън неговите проектни ограничения.
Националният съвет за безопасност на транспорта по принцип отправя препоръки за безопасност, но не може да нареди изтегляне на превозни средства от пазара.
През януари 2017 г. Националната администрация по безопасност на движението по пътищата в САЩ (NHTSA) заяви, че не е открила никакви доказателства за дефекти, които да са причинили смъртта на Джошуа Браун.
През септември 2016 г. пък Tesla представи подобрения във функцията си за автопилот, като добави нови ограничения за шофиране с ръце и други функции, за които главният изпълнителен директор Илон Мъск твърди, че е възможно да предотвратяват смъртни случаи при катастрофи. Актуализираната система временно възпрепятства шофьорите да използват системата, ако не реагират на звукови предупреждения, за да възстановят управлението на автомобила.