BMW и Daimler, водещите производители на луксозни автомобили в света, обявиха обединения с доставчици, изтъквайки предимствата на по-големия набор от инженери за разработването на самоуправляващи се автомобили, пише Ройтерс.
Друг мотив зад тези сделки обаче е опасението, че роботизираните коли могат да не оправдаят очакванията за печалба, предизвикали първоначалния инвестиционен устрем.
Автомобилните компании все повече се опитват да се въздържат от пълно притежаване на бъдещите системи за автономно управление на автомобили, като за сметка на това си разпределят инвестиционния товар и риска.
Тази тенденция представлява ясна промяна в стратегията в сравнение с преди година, когато повечето автомобилопроизводители имаха самостоятелни стратегии, съсредоточени върху преодоляването на инженерните трудности по разработването на самоуправляващи коли, а не толкова фокусирани върху бизнес основанията за развитие на начинанието.
Макар пазарът да е голям, може би не си заслужава да се вкарва толкова значителна инвестиция в него в момента, казва член на съвета на една от германските автомобилни компании, пожелал анонимност.
Десетки компании - включително автомобилопроизводители и технологични фирми като Google и Uber, се борят за дял на пазара, който според консултантската фирма Frost & Sullivan ще представлява едва 10 до 15% от автомобилите в Европа до 2030 г. Със сигурност ще има губещи.
За мен е трудно да повярвам, че ще има 50 успешни софтуерни продукта за автономни автомобили, каза Джон Хофъкър, заместник-председател на мичиганската консултантска фирма AlixPartners.
През юли миналата година BMW стана първият автомобилопроизводител, който изостави самостоятелното разработване на самоуправляващи се автомобили и се съюзи с производителя на чипове Intel и на камери и софтуер Mobileye, за да създаде платформа за технология за безпилотни автомобили до 2021 година.
Решението бе взето, след като ръководни кадри посетиха новостартиращи компании и доставчици, за да преценят конкурентната позиция на BMW.
При посещенията в други компании се обсъждат технологичните трудности и въпросите за безопасността и става ясно, че много от нас „плуват в същото блато“, каза пред Ройтерс Клаус Бютнер, вицепрезидент, отговарящ за безпилотните автомобили в BMW.
"Всеки инвестира милиарди. Мнението ни бе, че има смисъл да се обединим, за да разработим някои основни системи като платформа," допълни той.
Mercedes-Benz на Daimler обедини усилията си с доставчика на части Bosch преди три месеца, а японският автомобилостроител Honda заяви, че е отворен за съвместна работа в областта на безпилотните коли.
Дори богатите технологични компании се съюзяват. Lift, която предоставя превози с помощта на мобилно приложение, и Waymo, подразделението на Alphabet за самоуправляващи се автомобили, обединиха ресурсите си през май.
Разпределяне на товара
Частично безпилотните автомобили вече са реалност в луксозния сегмент. Те могат да поддържат движението в лентата и да коригират скоростта при движение по автомагистралите. Всяка от следващите стъпки - управление без непрекъснато следене с очи, без непрекъснато внимание и накрая напълно безпилотно управление - вероятно ще отнеме години, за да се превърне в реалност.
Клаус Фльохлих, член на управителния съвет на BMW, отговарящ за развитието, каза, че компанията вероятно ще изгуби пари от първите си напълно автономни автомобили, точно както стана с първото поколение електромобили. Разработването на технологията обаче е необходимо, за да остане компанията в играта.
"Това е необходима технология, а не бизнес обосновка," каза той по повод решението на BMW да разработи безпилотни автомобили. "Ако тежестта по създаването на платформа може да бъде разпределена, нямам нищо против," допълни Клаус Фльохлих.
преди 7 години отново абсурдно заглавие ... еми като няма печалба що го правят ? ... ааааа щото ако не го направят след 10 години няма да могат да продадът и една бройка и няма да има нищо ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар