Американският технологичен концерн Tesla Motors е в дискусии за изграждане на фабрика в Шанхай, ход, който може да насърчи усилията му за един от най-важните пазари, както и да насърчи позицията на Китай като строител на електрически автомобили.
В изявление от четвъртък Tesla заяви, че е необходимо да създаде повече чуждестранни заводи, за да може да създава автомобили в зависимост от търсенето. Такава стратегия е задължителна за Китай, който налага стриктни тарифи и мита за вносни автомобили.
„Tesla работи с местното правителство на Шанхай, за да проучи възможността за създаване на производствено съоръжение в региона, за да обслужва китайския пазар", казва говорител на компанията, цитиран от New York Times. „Tesla е дълбоко ангажирана с китайския пазар и продължаваме да оценяваме потенциалните производствени обекти по целия свят, за да обслужваме местните пазари".
„Докато очакваме по-голямата част от производството ни да остане в САЩ, трябва да създадем местни заводи, за да гарантираме достъпността до пазарите, които обслужваме", добавя говорителят.
Китай генерира около 15% от приходите на Tesla през миналата година, почти двойно повече от дела, с който допринесе през 2015 г.
Представители на Шанхай не са отговорили на исканията за коментар. Bloomberg News съобщи по-рано, че Tesla и Шанхай са подписали предварително споразумение.
Преговорите на компанията не гарантират изграждането на завод. Според китайското законодателство подобен проект би изисквал Tesla да намери китайски партньор за съвместно предприятие. Докато Китай е пълен с коли от марките Chevrolet, Ford и Volkswagen, повечето от тях се произвеждат в заводи, които съвместно се притежават от чуждестранен производител на автомобили и местна компания.
Град Шанхай контролира SAIC Motor Corporation, един от най-големите автомобилни производители в Китай и партньор на General Motors и Volkswagen. Не е ясно дали преговорите на Tesla с местните власти ще доведат и до преговори със SAIC. Китайският автомобилен производител не коментира темата.
Tesla може да заобиколи изискването за съвместно предприятие чрез изграждането на изцяло собствена фабрика в зона за външна търговия в Китай. Но в такъв случай все пак ще трябва да плати 25% вносно мито за автомобили, продавани в Китай, тъй като фабриката ще се третира като намираща се извън Китай за търговски цели.
Сред другите усложнения е фактът, че Китай неотдавна обяви, че няма да издава повече лицензи за произвеждане на автомобили, включително на електрически автомобили. Tesla не разполага с лиценз, въпреки че би могла да формира съюз с компания, която има такава.
Това са огромни препятствия. Но някои анализатори на китайската автомобилна индустрия казват, че икономиката на производството в Китай - ниската цена на веригата за доставки, особено за електрическите автомобили, както и възможността да се заобиколят митата за внос, правят предложението привлекателно.
За Китай една местна фабрика на Tesla може да представлява голяма символична победа. Подтикната от непрекъснатото замърсяване и нарастващата зависимост от вносния петрол, през последните няколко години страната се стреми да бъде лидер в развитието на електрически автомобили.
Това обаче поражда загриженост в западните страни. През март търговската камара на Европейския съюз в Китай се оплака, че китайското законодателство изисква производителите, които възнамеряват да създадат свои магазини в Китай, да прехвърлят важна технология на своите китайски партньори.
Това оплакване съвпада с по-широкия дебат относно плана на Китай, наречен "Made in China 2025", който предвижда страната да стане самодостатъчна в някои технологични индустрии. Този план доведе до опасения, че Китай ще подхранва и субсидира вътрешните конкуренти на западни компании.
Все пак не е ясно какви ангажименти може да поеме Tesla в Китай. Батериите са в центъра на технологията за електрическите автомобили. Компанията вече инвестира огромно количество пари във фабриката си за производство на батерии в Невада на стойност 5 млрд. долара, наречена Gigafactory.
Моделите на Tesla са доста скъпи в Китай. Цената на Model S варира от 723 500 до 1 399 800 юана, или около от 104 000 до 203 000 долара. Същият модел се продава за от 70 000 до 140 000 долара в САЩ, преди правителствените стимули.
преди 7 години И аз се чудя Тесла няма и 80 хиляди коли произведени миналата година, BYD минава половин милион. Да не говорим за градски транспорт, който го има дори и в София. Но никой не говори за BYD, а тесла е по-скъпа от повечето сетомобилни производители, които продават милиони бройки...Понякога балоните се надуват..... отговор Сигнализирай за неуместен коментар