Мъж, убит в катастрофа през миналата година, докато е използвал полуавтономната система за управление на своя седан Tesla Model S, е държал ръцете си далече от волана за продължителни периоди от време въпреки многократните автоматични предупреждения да не го прави, става ясно от правителствен доклад на САЩ от понеделник, цитиран от Ройтерс.
В материала от 500 страници на Националния съвет за безопасност на транспорта (NTSB) се съдържат констатации за смъртоносния инцидент на Джошуа Браун, бивш тюлен от американския флот, близо до Уилистън, Флорида. Model S на Браун се е сблъскал с камион, докато е бил в режим "автопилот", при което шофьорът е загинал.
Говорител на Tesla Inc. отказва коментар по темата. През 2016 г. компанията заяви, че функцията за автопилот не „позволява на водача да абдикира напълно от отговорността".
Семейният адвокат на Браун Джак Ландскронър заяви в имейл, че констатациите на NTSB опровергават предишни медийни публикации, че Браун е гледал филм по време на катастрофата. По думите му семейството не е предприело все още юридически действия срещу Tesla и ще прегледа внимателно правителствения документ.
Инцидентът повдига въпроси за безопасността на системите, които могат да изпълняват задачи по управление на автомобила на дълги участъци с малка или без никаква човешка намеса, но които не могат напълно да заместят хората.
По време на 37-минутния период от пътуването, когато Браун е трябвало да държи ръцете си на волана, той очевидно го е направил само за 25 секунди, се казва в доклада.
В материала се твърди, че режимът „Автопилот" е останал включен по време на по-голямата част от пътуването му и е издал визуално предупреждение седем пъти, при което се казва, че „не се засичат ръце на волана".
В шест от тези случаи след това системата отправя силен звуков сигнал за период от една до три секунди.
През септември Tesla представи подобрения във функцията си за автопилот, като добави нови ограничения за шофиране с ръце и други функции, за които главният изпълнителен директор Илон Мъск твърди, че е възможно да предотвратяват смъртни случаи при катастрофи. Актуализираната система временно възпрепятства шофьорите да използват системата, ако не реагират на звукови предупреждения, за да възстановят управлението на автомобила.
Националният съвет за безопасност на транспорта по принцип отправя препоръки за безопасност, но не може да нареди изтегляне на превозни средства от пазара.
През януари Националната администрация по безопасност на движението по пътищата в САЩ (NHTSA) заяви, че не е открила никакви доказателства за дефекти, които да са причинили смъртта на Браун.