2016 бе най-силната година в историята на британския производител Jaguar Land Rover. "КОЛЕЛА" разговаря с Анди Гос, директор по продажбите на компанията, за успеха и рисковете, които крие 2017 за англичаните.
Г-н Гос, какъв бе ключът към добрите резултати на компанията ви през миналата година, и особено за скока в продажбите на Jaguar?
- 2016-а бе страхотна година за нас, с 20% ръст и рекордни продажби - 583 000 автомобила. За мен бе особено приятно, че Jaguar записа най-силната година в цялата си история - а това е доста дълга история. Растежът при тази марка бе 77 на сто. През това време Land Rover беше в процес на препозициониране на някои продукти - знаете, в момента нямаме Defender, през по-голямата част от миналата година нямахме и Discovery. Така че 8-те процента ръст там са близки до онова, което бяхме планирали.
Ако се вгледате в географията зад тези резултати, имахме много добра година в Китай, голям ръст в Европа, в САЩ и във Великобритания. Откъде идва ръстът? Всяка година ние инвестираме 3.5 милиарда лири в продукти, технологии и оптимизиране на производството. На изложения като това в Женева можете да видите резултатите: новият Range Rover Velar, новият Jaguar i-Pace, чисто новото Discovery... Така ние непрекъснато разширяваме портфолиото си, и тъкмо това е в основата на растежа ни.
Какви са главните рискове пред вас през тази година, с Brexit и със заплахата от протекционизъм в САЩ, ваш основен пазар?
- Проблемите на хоризонта... те са до голяма степен външни за Jaguar Land Rover. Вътрешно ние сме в много добра форма. Оптимисти сме за 2017. Не знаем какво ще стане с Brexit, но сме подготвени, доколкото е възможно. Лобираме пред правителството за неща, от които се нуждаем, а те са преди всичко свободно движение на работна ръка с Европа и търговия без мита и квоти. Не искаме да работим при изцяло нов набор от регулации. Това са основните ни искания. Те не се отличават от сегашното състояние на нещата, разбира се. Но пък и защо трябва да се отличават?
Колкото до САЩ, нека видим какво ще стане. Ние сме много силни там, това е най-големият пазар на Land Rover в света. Двете правителства имат тесни връзки помежду си, и ние разчитаме нашето да ни осигури подходящи условия за бизнес.Включително и за Brexit. Brexit ще се случи, няма съмнение в това. Но правителството трябва да направи най-доброто за нашата индустрия, за 42-те ни хиляди работници и също така за всички тези европейци, които работят в Обединеното кралство.
Следпродажбеното обслужване от години е основен източник на приходи за автомобилните компании. Ще се промени ли това сега, когато всички се насочват към електромобилите? Предполага се, че те ще изискват доста по-малко поддръжка…
- Със сигурност това ще промени бизнеса в дългосрочен план. Но междувременно нашият значителен ръст идва преди всичко от конвенционални бензинови и дизелови двигатели. Насочваме се към плъг-ин хибриди и към електрически автомобили, но засега те са несъизмерими с ръста при двигателите с вътрешно горене... Това е добър въпрос, но за след десет години. Тогава вече ще има разлики в самия модел на следпродажбеното обслужване. Междувременно електромобилите са изпитание за дилърите ни, но ние инвестираме много, за да им помогнем да се справят в тази нова среда.
Цялото интервю четете в Automedia