В Америка, където средно 90 души загиват по пътищата всеки ден, една катастрофа без пострадали не изглежда особено важно събитие. Тази в град Темпе, Аризона, обаче се превърна във водеща новина по една съвсем проста причина: катастрофиралата кола бе всъщност самоуправляем тестов автомобил на Uber.
При инцидента управляваното от компютър Volvo на Uber изпълнявало ляв завой, когато било ударено от друг автомобил толкова силно, че се преобърнало. Полицията съобщи, че няма сериозно пострадали. Пострада обаче репутацията на компанията за споделено пътуване, която обяви, че спира незабавно всички изпитания на безпилотните си коли, докато тече разследването за причините.
Според очевидци вината за катастрофата била на другия автомобил, който не спазил червен светофар. Въпросът е обаче дали с човек зад волана произшествието е можело да бъде избегнато.
Това е втори удар по амбициозния план на Uber да наложи самоуправляемите автомобили в Америка. Преди няколко седмици щатът Калифорния отне на компанията разрешителното за тестове, след като два нейни безпилотни автомобила бяха заснети да пресичат кръстовища на червен светофар.
Безпилотните автомобили са жизненоважна част от бизнес плана на Uber. Компанията разглежда досегашния си модел, при който ползва най-вече шофьори с личните им автомобили, като преходен етап. Въвеждането на безпилотните коли би намалило значително разходите и ще ѝ позволи най-после да излезе на печалба. До момента Uber харчи парите на инвеститорите си с нарастващо темпо. Те разчитат на обещанията на основателя ѝ Травис Каланик, че благодарение на щедрите инвестиции в бъдеще стартъпът ще държи голям дял от бизнеса с личните превози, оценяван на трилиони долари.
Uber е единственият играч, заложил всичко на безпилотните автомобили. Повечето му конкуренти в тази област, начело с Google, имат друг доходоносен бизнес.
През последните месеци репутацията ѝ беше силно накърнена, след като през януари хаштагът #DeleteUber завладя Twitter като реакция на сближаването на Травис Каланик с американския президент Доналд Тръмп. През февруари бивш служител публикува унищожителен постинг в блог за истории на сексуален тормоз и системни проблеми в отдела за човешки ресурси на компанията.
Отделно от това Uber е подложена на критики заради своя програма, с която умишлено е заблуждавала органите по правоприлагане с помощта на софтуерен инструмент, наречен Greyball, за който също съобщи The New York Times. Дори Каланик причини щети на компанията след видео запис, публикуван от Bloomberg, в който спори бурно с шофьор от Uber. Тогава самият Каланик се извини и призна, че трябва да потърси помощ в управлението на компанията, назначавайки и главен оперативен директор.
Търсенето му стана още по-спешно, след като преди няколко дни компанията бе напусната и от президента ѝ Джеф Джоунс.
Програмата за самоуправляващи се автомобили на Uber също затъна в спорове. Waymo, бизнесът на автономно движещи се коли на Alphabet Inc., съди поделението на Uber Otto то-рано тази година по обвинение, че е откраднало проекти за важен компонент на коли без шофьори, известни като „lidar“. Uber нарече делото "безпочвено".
Още подобни новини четете в Automedia.bg!
преди 7 години Тия от Юбер да вземат да махнат и пътниците :) И без това нали роботи ще ходят на работа вместо нас. Това ще е готино бъдеще - роботи возят роботи. отговор Сигнализирай за неуместен коментар