Високите инвестиции в нови модели натежаха към края на 2016 г. на баланса на автомобилния производител BMW. Както съобщи базираната в Мюнхен компания в четвъртък, маржът в основното подразделение е по-нисък от миналогодишния въпреки рекордните приходи. Маржът преди лихви и данъци (EBIT марж) се понижава до 8,9% - което е по-ниско от 9,1 процента, записани от конкурента Mercedes-Benz през миналата година.
Докато швабите успяват да покачат оперативната печалба в бизнеса с моторни превозни средства, мюнхенци отчитат спад в автомобилното поделение от 1,8 на сто до 7,7 млрд. евро, като с това останаха под очакванията на анализаторите, предава DPA. Преди всичко ценовата война, както и предстоящото пускане на нови модели и технологии е коствало много пари.
На борсата цената на акциите на BMW се понижи временно с 3,5 на сто. Въпреки това за инвеститорите имаше и радостни новини. За 2016 г. ще получат по-висок дивидент. Тъй като компанията отчита седма поредна рекордна година, а освен това през миналата година се отпразнува 100-годишен юбилей, дивидентът ще се покачи до нови високи стойности. За 2016 г. акционерите ще получат по 3,50 евро за обикновена акция и по 3,52 евро за привилегирована акция. С това BMW ще разпредели около една трета от печалбата си на инвеститорите.
Печалбата на компанията за 2016 г. възлиза на 6,91 млрд. евро, което е ръст от 8 на сто. Оперативната печалба преди данъци (EBT) също достига рекордни стойности и нараства с 4,8 на сто до 9,67 млрд. евро. Приходите на групата се покачват с 2,2 на сто до 94,16 млрд. евро. Общият за концерна EBT-марж, допълнително въведен от 2017 г. параметър, възлиза на 10,3 на сто.
Автомобилният бизнес принципно е обект на дългогодишен моделен цикъл: продължителна и скъпа развойна работа предхожда пускането на пазара на нови автомобили. Остарялата моделна гама пък свива маржа. С пускането на пазара на нови модели се възвръща и възходящото движение.
Такъв е и случаят в BMW: през тази година на пазара ще излязат нови модели и ще дадат старта на обрата по отношение на падащия от години марж в основното поделение. Принципно клиентите са готови да плащат по-висока цена за новините модели заради наличие на нова и по-богата технология.
За 2017 г. изпълнителният директор на BMW Харалд Крюгер се изказва предпазливо оптимистично. „Стремим се към лек ръст на доставките до нова рекордна стойност“, каза той, без да дава конкретна прогноза. Такава ще има по време на пресконференцията за представянето на резултатите на 21 март.
През миналата година след 12 години начело на ранглистата за луксозни превозни средства мюнхенци отстъпиха челната позиция на Mercedes. Премиум марката на Daimler продаде благодарение на редица нови модели почти 2,08 млн. коли в глобален мащаб. А BMW успя да пласира 2 млн. коли от основния си бранд. Audi на VW, третият конкурент в луксозната ниша, е продал през 2016 г. 1,87 млн. коли.
BMW обаче подчерта отново, че с трите си марки – BMW, Mini и Rolls-Royce, е отново водещ глобален производител на премиум коли. Като цяло през 2016 г. мюнхенци са продали 2,4 млн. коли, докато Daimler с двете си марки Mercedes и Smart достига 2,2 млн. продажби.
"Проклетата" седма рекордна година за BMW
Печалбата възлиза на почти 7 млрд. евро, но концернът изостава зад конкурентите си по отношение на маржа на печалбата
22:20 | 09.03.17 г. 2Снимка: Ройтерс
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
-
Паричната статистика и цени в стокообмена ще са на фокус през седмицата
-
Анализатори орязват прогнозите си за икономиката на еврозоната догодина
-
Планът на ОИСР за забрана на финансирането на петролни и газови проекти върви към провал
-
Панама отхвърли заплахите на Тръмп, че САЩ ще си върнат контрола върху Панамския канал
-
След краха на Northvolt ЕС се обрича да остане зависим от Китай за батериите
-
Проблемите на TikTok по държави
-
Леонардо ди Каприо инвестира милиони в диамантения бум в Испания
-
Унгарската MOL иска да купи рафинерията на „Лукойл“ в Бургас
-
Имотният пазар в Европа набира инерция с навлизането си в 2025 г.
-
Барселона откри иновативен начин да зарежда електромобилите чрез метрото
-
Колко ниско ще паднат лихвените проценти на ЕЦБ през 2025 г.?
-
Politico: Киев обвинява Словакия, че се облагодетелства от транзита на руски газ
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
Завръщането на "глупавите" телефони - новото предизвикателство пред Samsung и Apple
-
Рискът от спиране на електричеството нараства за мрежите в Северна Америка
-
Компании, инвестирали милиарди в придобивания, сега продават за жълти стотинки
-
Унгария договори дерогация и ще получава руски газ през българската "тръба на дружбата"
-
"Технологичен дуел": дронове с картечници атакуваха руски позиции в Харковска област
-
НЕК "подслади" поръчката за ремонт на две турбини на ПАВЕЦ "Чаира"
-
Британски фирми съкращават работни места с най-бързия темп от Световната финансова криза
-
Volkswagen се приближава към сделка, която ще предотврати закриването на заводи
-
Русия започва да разчита все повече на севернокорейската военна индустрия
-
Британци подаряват жилищата си в опит да избегнат по-високите данъци
-
Русия изпрати 4 ракети "Кинжал" по енергийни обекти в Украйна, всички премнаха през ПВО
-
Revolut е изправена пред ново дело, след като измамници откраднаха 700 хил. евро
-
Германски пенсионери намират евтино убежище в недружелюбната към мигранти Унгария на Орбан
-
Завръщането на "глупавите" телефони - новото предизвикателство пред Samsung и Apple
-
Дрон атакува областта, откъдето беше изстреляна ракетата "Орешник"
-
Русия неволно даде насоки какви са загубите ѝ в Украйна
-
Жилищният пазар в България вече проявява склонност да надценява имотите
-
В Украйна чакат удар с "Орешник", трета нощ липсват руски ракети и дронове
Още от Новини виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Колко ниско ще паднат лихвените проценти на ЕЦБ през 2025 г.?
1 -
Вуйчич от ЕЦБ: Намаляването на лихвените проценти ще продължи и догодина
-
Без бюджет за 2025 г. и без удължителен закон: какво следва?
-
BNP Paribas придобива част от бизнеса на Axa за 5,1 млрд. евро
-
Dow Jones не успя да навакса срива от сряда и затвори трета поредна седмица на червено
-
Европейските борси записаха най-лошата си седмица за последните три месеца
преди 7 години Добра статия ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар