Сякаш не бе достатъчен самият Brexit, та сега на властите в Лондон ще им се наложи да успокояват инвеститори и сънародници по друга тема – възможната продажба на европейския бизнес на General Motors. И по-точно за евентуалното закриване на два завода в Елсмиър порт и Лутън.
Случаят е толкова спешен и сериозен, че с решаването му се заема самият премиер Тереза Мей, предава DPA. Тя ще се срещне в скоро време с директора на кандидат-купувача PSA Карлос Таварес, макар че все още няма опредена точна дата за срещата. В Елсмиър порт, където се сглобява моделът Astra, компанията има 1830 служители, докато в Лутън (Vivaro) към края на миналата година броят им е 1530. Застрашени са и работни места в компании поддоставчици и в дилърската мрежа.
Британският експерт по сливанията и придобиванията Джон Коли от Warwick Business School счита за възможно закриването на производствени бази в страната му, като за това той назовава няколко причини. „Затварянето на германски заводи би било три пъти по-скъпо, отколкото това на британски производства. Освен това и влиянието на синдикатите в Германия е много по-силно, отколкото на тези в Англия“, казва Коли пред специализираното издание Automotive Management.
„А и самият Brexit също е причина за несигурност“, казва Коли. Защото Великобритания ще излезе не само от Европейския съюз, но и от европейския общ пазар и валутния съюз.
Лън МакКлъски от най-големия британски синдикат Unite показва готовност за битки. „Няма да приемем загуба на работни места или закриване на фабрики“, казва той. По думите му бъдещето на работните места в автомобилния бранш не бива да зависи от правителството на Париж и на подкрепата му за PSA. Припомняме, че френската държава държи 14 на сто от дяловете на концерна.
Правителството в Лондон трябва да подсигури бъдещето на британските заводи така, както го направи в случая с Nissan, настоява синдикалистът. Според Financial Times Лондон вече е отправил конкретна оферта към PSA. Припомняме, че японският автомобилен концерн ще инвестира сериозна сума в модерна фабрика в Съндърланд, с която ще бъдат подсигурени 7000 работни места. Преди това властите в Лондон гарантираха помощ, ако за Nissan възникнат проблеми заради Brexit.
Някога силната британска автомобилна индустрия с марки като Jaguar, Rolls-Royce или Rover отдавна е предимно в чуждестранни ръце. Най-големият производител за страната е Jaguar Land Rover, който вече е собственост на индийския концерн Tata Motors. Като цяло браншът е обезпокоен от предстоящото излизане от ЕС.