Opel пропусна възможността да се завърне към рентабилност през 2016 г. и се настройва за още една година в зоната на загубата. Компанията майка от Детройт General Motors (GM) отчете загуба от 257 млн. долара за изминалата година за европейския си бизнес. По този начин минусът в рамките на една година бе свит с две трети. Целта обаче за излизане на печалба за първи път от 1999 г. насам отново не бе постигната, предава DPA.
Като причина главният изпълнителен директор Карл-Томас Нойман назова валутни сътресения след британския референдума за напускане на ЕС. „Без вота за Brexit и срива на британския паунд бихме постигнали положителен резултат", уверен е той.
Сега американският концерн има за цел да излезе на печалба в Европа през следващите години. Въпреки това прогнозата не е много оптимистична.
„Ще направим всичко, за да постигнем това през 2018 г.“, казва финансовият директор на GM Чък Стивънс. За текущата година обаче той счита завръщането към печалбата за малко вероятно именно заради валутни ефекти. „Ние ще инвестираме в нашето бъдеще, като през тази година ще изкараме на пазара толкова коли, колкото никога досега в нашата 155-годишна история“, пояснява Нойман.
Още през есента той назова целта за печалба за 2016 г. „голямо предизвикателство“. Освен Brexit тогава той спомена и започнатото още през 2015 г. излизане от Русия. За да се противопостави на това, през второто полугодие на 2016 г. концернът въведе съкратени работни смени в заводите в Рюселхайм и Айзенах. Въпреки това само отчасти производителят успява да компенсира негативните валутни ефекти от над 300 млн. долара.
С отчетената загуба в Европа третият по големина световен производител след Volkswagen и Toyota се представя по-зле и от Ford. Американският конкурент увеличи почти четворно оперативната си печалба на континента през изминалата година до 1,2 млрд. долара.
За целия GM загубата в Европа означава, че нетната печалба през четвъртото тримесечие се срива със 70% до 1,8 млрд. долара. Вина обаче носят и разходите за пускането на нови модели. Освен това печалбата година по-рано бе изключително висока заради еднократни ефекти.
За цялата 2016 г. печалбата на GM възлиза на 9,4 млрд. долара – с 3% под тази от миналата година. Приходите се повишават с 9 на сто до 166,4 млрд. долара.
GM обяви освен това, че ще разшири програмата си за икономии на разходите за периода 2015 г. до 2018 г. с 1 млрд. долара до 6,5 млрд. долара.