Измина близо година, откакто американските екологични власти обвиниха Volkswagen в нарушаване на законите за замърсяването чрез инсталиране на софтуер, манипулиращ резултатите от тестовете за емисии. През юни компанията постигна извънсъдебно споразумение да плати над 15 млрд. долара, но на хоризонта се задават още дела и евентуални по-големи плащания.
Спор на германския автомобилопроизводител с два външни доставчика влезе с пълна сила във водещите заглавия този месец. Това обаче бе само незначително отвличане на вниманието от по-нататъшните проблеми, пред които е изправен, заради емисионния скандал.
Volkswagen вече договори най-голямата в автомобилната индустрия сума, която ще получат собствениците на дизелови коли, търговците и властите в САЩ, но тя няма да бъде достатъчна, за да се справи със скандала.
Възможно е допълнителните разходи да възлязат на милиарди долари, пише DPA.
Като нещо, превърнало се почти в месечен ритуал, съдия Чарлс Брейър насрочи за четвъртък (25 август) в Сан Франциско изслушване по делото, включващо стотици граждански искове срещу VW. Резултатът би могъл да внесе яснота около предстоящите задължения на VW в САЩ. (Компанията съобщи в четвъртък пред съда, че е постигнала принципно споразумение за компенсиране на своите 650 представителства в САЩ, но не посочи подробности. Според източници става дума за най-малко 1,2 млрд. долара - бел. прев.).
Дневен ред на изслушването
Десетки хиляди дизелови автомобили са с незаконен софтуер, манипулирал проверката на емисиите. VW успя да постигне споразумение за милиарди с ищците, притежаващи повечето от засегнатите коли. Около 85 хил. други превозни средства обаче продължават да бъдат спорни. Тези автомобили, предимно с 3-литров двигател, разработен от Audi, бяха поставени под въпрос едва по-късно.
Компанията не успя да представи на властите приемливо решение за модификация на по-големите возила като Touareg, Porsche Cayenne или Audi A8. Миналия месец щатът Калифорния отхвърли план за изтегляне. Адвокатът на VW Робърт Джуфра твърдеше с увереност, че нещата са на път да бъдат решени скоро. Съдия Брейър даде да се разбере, че търпението му се изчерпва. Сега той настоява за по-подробни препоръки.
Какъв риск създава за VW 3-литровият двигател?
Експертът от автомобилната индустрия Фердинанд Дуденхофер от университета Дуисбург-Есен предупреди, че репутацията на VW ще бъде опетнена. "Американците ще бъдат отблъснати", добави той.
Евентуално извънсъдебно споразумение може да се окаже по-леко, тъй като броят на колите е значително под 480-те хиляди коли с по-малките 2-литрови двигатели. VW изплаща около 15,3 млрд. долара, за да приключи тези случаи. В допълнение към обезщетенията и разходите за ремонт или изтегляне са включени близо 5 млн. долара, които VW трябва да плати на американски фондове за защита на околната среда. Дори VW да се измъкне леко, това няма да е евтино.
Компенсацията за клиентите може да бъде по-висока, защото автомобилите са по-големи и по-скъпи, обясни Дуденхофер. Може да е висока трицифрена стойност в милиони или едноцифрена в милиарди, в зависимост от това дали бъде намерено приемливо техническо решение, уточни той. VW натрупа 16,2 млрд. евро резерв и вече е ясно, че спрямо разноските в спора с доставчиците, които анализатори оценяват на около 100 млн. евро, при делата в САЩ става дума за сериозни суми.
Пред какви други заплахи е изправен VW в САЩ?
Има още няколко законови "минни полета". Веднага след като бе постигнато принципното споразумение за милиарди долари, няколко американски щата последваха примера.
Мериленд, Масачузетс, Ню Йорк и Пенсилвания твърдят, че компанията е нарушила техните закони за околната среда. Щатът Вашингтон вече наложи глоба от 176 млн. долара. VW се стреми да уреди и тези случаи; преговорите трябва да започнат най-късно на 1 ноември. И други американски щати биха могли да предявят претенции, които още повече биха оскъпили нещата за VW.
Освен това министерството на правосъдието на САЩ все още разследва възможно престъпление, което означава, че може да има наказателни последици за автомобилопроизводителя. Извънсъдебното споразумение за 15 млрд. долара не е окончателно.
Клиентите имат срок до 16 септември да решат дали да го приемат. Брейър е насрочил изслушване и за 18 октомври, когато още веднъж иска да бъде информиран подробно за цялото развитие и чак след това да реши окончателно дали да одобри, или не, споразумението.
/БТА/
преди 8 години или ще си припомнът "некои съображениа" на един мустакат техен съгражданин. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Така ще е. Отхвърлихте ТРАНСАТЛАНТИЧЕСКОТО споразумение.ЗАБРАВИХТЕ, ЧЕ СТЕ ОКУПИРАНА ДЪРЖАВА, КОЯТО Е ДЛЪЖНА ДА СЛУШКА.СЕГА ЩЕ ПЛАЩАТЕ И ЕКОЛОГИЧНИТЕ ЗАМЪРСЯВАНИЯ И НАНЕСЕНИТЕ ОТ ТЯХ НА ПРИРОДАТА И ХОРАТА ЩЕТИ.ПРЕДСТАВЯМ СИ КАК МИЛИОНИ СТРАДАЩИ И ОТ ДИХАТЕЛНИ ЗАБОЛЯВАНИЯ ЩЕ СЕ НАРЕДЯТ ПРЕД СЪДИЛИЩАТАЗА БЛИЗКИТЕ И ОПЕЧАЛЕНИ НА ПОЧИНАЛИТЕ ДА НЕ ГОВОРИМ!Това ще е нож в гърба на едва пъхащата ДОЙЧЕБАНК!ЗАФОРМЯ СЕ ГОЛЯМ СЕКС.ШВАБИТЕ ЩЕ СА ОТ ЖЕНСКАТА СТРАНА. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Не фалират, ще платят.Те са виновни за високите стандарти които не са постижими, твърдейки че са ги постигнали са изтласкали други от пазра които не могат да направят толкова чисти коли. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Ами фолксваген уса фалира и си решава проблема. И дотук добре, за хамерикосите обезщетения, а за европейците??? Или в сащ тоягата е по голяма отговор Сигнализирай за неуместен коментар