IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Най-големият новатор в автомобилната индустрия навършва 100 години

Nash Motors въвежда някои от най-важните технологии и системи в автомобилите

10:25 | 07.08.16 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	Снимка: fastlanecars</p>

Снимка: fastlanecars

През тази година своя 100-годишен юбилей празнува не само BMW. Американската компанията Mash Motors също щеше да навърши един век, ако беше оцеляла до наши дни. Много от любителите на автомобили не знаят какво представлява тази марка, но нейното въздействие върху съвременното автомобилостроене е огромно.

Постиженията на Nash могат образно да бъдат разделени на 6 групи. Първата е носещата каросерия на автомобилите. Компанията не е измислила безрамната конструкция (монокок), тъй като първото превозно средство с такава е Lancia Lambda от 1922 г. Nash обаче построява първия достъпен и масов автомобил с монокок – Nash 600.

Тези автомобили са без отделна рама и съответно това ги прави много по-леки и ефективни. Подобна технология в момента използват почти всички производители, но пионерът е именно американската компания, която придава на това огромни мащаби и проправя пътя на всички останали.

Системите за вентилация и климатикът също са създадени от Nash Motors. Те са в основата на сегашните подобни технологии, като първоначално са се казвали Weather Eye и са създадени на няколко етапа. При първия инженерът на компанията Ерик Уолбърг реализира идеята за вентилация чрез проводи, която действа и в момента.

Тази идея е използвана за първи път през 1938 г. в автомобилен нагревател, който взима свеж въздух от атмосферата и го прекарва в колата чрез сърцевина, пълна с гореща вода. На следващата година е добавен и термостат, а по-късно Nash се слива с компанията за хладилници Kelvinator, за да създаде първата система за нагряване и изстудяване на въздуха. За разлика от другите климатици по това време, които заемат половината от багажника, този на Nsah се поставя под предния капак.

Предпазните колани също са измислени от американската фирма. Да, факт е, че Volvo въвеждат триточковия предпазен ремък през 1958 г., но 9 години по-рано Nash започва да предлага в своите автомобили колан, преминаващ през кръста. Той е достъпен като опция и не е толкова ефективен, като триточковите колани, но пък не може да се отрече опита на компанията да направи автомобилите си по-безопасни.

Свалящите се седалки и превръщането им в място за спане са друга новост, която Nash въвежда в своите модели. Това става през 1936 г., когато компанията започва да предлага системата Bed-in-Car (креват в колата). При нея задните седалки се разтягат, като отварят проход към багажника и позволяват на пътниците удобно да спят в колата. Тази схема може да се брои дори за първата възможност за сваляне на задните седалки с цел превозване на повече багаж.

През 1949 г. в Nash се изкачва на ново ниво и доработва технологията по примера на седалките, предлагани в големите пътнически самолети. При нея предните кресла се смъкват и заедно със задните формират плоска повърхност. Така салонът на колата се превръща в удобна спалня.

Американският производител е въвлечен и в големия спор за това кой точно е измислил т. нар. „масъл-кар”. В Nash спокойно могат да имат претенции за това със своя Rambel Rebel. Разбира се, мнозина продължават да твърдят, че първият такъв автомобил е Hudson Hornet, но той никога на е разполагал с V8 двигател, което е задължително. Освен това през 1954 г. Nash купува Hudson, така че всичко сочи марката като прародител на ”масъл-кара”.

А Rambler Rebel отговаря на формулата – не особено голям, но сравнително лек (благодарение на монокока) автомобил с огромен V8, в случая 5,4-литров двигател от AMC. Машината е с 4 врати, като за времето си това е най-бързият седан, предлаган на пазара.

Компактните автомобили са създадени от друга американска фирма – Crosley, която започва да ги произвежда още през 1939 г. Само че именно Nash е първата компания, която ги пуска на пазара в масови количества, като въвежда понятието „международно производство”.

Малкият Nash носи името Metropolitan, като се произвежда от фирмата Austin във Великобритания. Неин е двигателят, както и някои други агрегати и компоненти, като след поставянето им автомобилите се изпращат в САЩ. Там се довършват и съответно се пускат на пазара.

Както се вижда, мъртвата вече компания Nash въвежда достатъчно новости, които остават зад кулисите. Тя е забравена от мнозина, но значението ù върху автомобилното производство наистина е огромно.

Още снимки - в Automedia.bg

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 22:08 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още