За германския автомобилен концерн Volkswagen днес е решителен ден. В Сан Франциско един федерален съдия ще положи курса на начина, по който групата ще излезе от аферата с фалшифицираните данни за вредни емисии. Много неща зависят от федералния съдия Чарлз Брайер. Мъжът в средата на седемдесетте до голяма степен трябваше да определи колко скъпо предстои да излезе „Дизелгейт“ за компанията.
Половин година след излизането на манипулациите на бял свят в четвъртък ще се състои изслушване, при което става дума за обща групова жалба на почти 600 клиенти и дилъри на VW, както и за милиарден иск от страна на американското Министерство на правосъдието.
Съдия Брайер даде четириседмичен срок на компанията, за да постигне договорка с американската екологична агенция (EPA) за подхода при намиране на решение за засегнатите автомобили на компанията. Този ултиматум изтича днес, но налице са малко доказателства, че има своевременно решение. Адвокатът на VW Робърт Гуфра попита съдията в сряда дали при съгласието на адвокатите на ищците не може да има отлагане с 14 дни.
Как ще реагира Брайер? „Почти 600 000 превозни средства са по пътищата - без валиден лиценз“, заяви той през февруари и даде да се разбере, че за него вината носи основно Volkswagen. Висшето ръководство е информирано най-късно от септември - „шест месеца трябва да бъдат достатъчни, за да се намери решение".
Въпреки това днес съдията удължи до 21 април срока, даден на германския автомобилостроител, за да представи решение за справяне с "Дизелгейт". До тази дата компанията трябва да обяви как дизеловите двигатели на 600 000 коли с манипулиращ софтуер за отчитане на отработените емисии, продадени с неговите марки в САЩ, ще бъдат променени, така че да отговарят на американските закони за опазване на околната среда.
За VW казусът е свързан с много пари. Само заведеното през януари дело на Министерството на правосъдието за нарушения на законодателството може да доведе до глоба за над 45 млрд. долара. Наистина, малко вероятно е VW да бъде наистина осъдена да плати такава сума, но при пазарлъците за извънсъдебно споразумение регулаторите на САЩ вдигат летвата все по-високо.
Друга „ябълка на раздора“ в масовия процес са протоколите и данните, които американските следователи и адвокатите на ищците искат да видят, а според VW те са предмет на германския Закон за защита на данните. И по тази тема Брайер настояваше за яснота до 24 март.
Малко преди изтичането на ултиматума постъпи ново искане за удължаване на срока. Адвокатът на VW Робърт Гуфра помоли за отлагане с 14 дни за решаване на конфликта с предоставянето на електронни данни.
При последното изслушване през февруари Гуфра обяви, че ще положи усилия за предоставянето на исканите материали. Но адвокатът добави същевременно, че „в Германия и Европа законите за защита на личните данни се вземат много, много насериозно". В центъра на вниманието е главно информация, свързана с вътрешното справяне със скандала, с което VW е натоварила адвокатската кантора Jones Day.
Става дума за огромна планина с данни. Според адвокати – за 100 терабайта. Тази вътрешнофирмена проверка може да съдържа и доказателства за това кой директор е получил информация за скандала и кога точно се е случило това.
През септември след обвинения от американските власти VW призна, че умишлено е монтирала от 2009 г. манипулиращ софтуер в своите дизелови автомобили. Чрез тази програма чистенето на вредните газове се активира напълно само в тестова фаза, а на улицата емисиите на азотен оксид са много по-високи.