Китайският технологичен концерн Baidu Inc. скоро ще започне да тества автономните автомобили в САЩ като част от усилията си да пусне на пазара икономически смислен модел след 2018 г., пише Wall Street Journal. Това съобщи в интервю ръководителят на научното звено в компанията Андрю Нг.
Този ход е значителна стъпка за концерна, който се опитва да изпъкне в надпреварата за изграждане на автономни автомобили, и сега посяга към ресурсите на технологичния си център в Силициевата долина. В същото време Baidu се застъпва за по-добра координация с правителството на САЩ, за да се насърчи по-бързото навлизане на тази технология по улиците.
Основен двигател на амбициите на компанията е самият Нг, учен в сферата на изкуствения интелект, който е ръководил научни изследвания в Станфордския университет и в Google. Той е съосновател и на компанията за онлайн обучения Корсера Inc.
В края на миналата година базираната в Пекин Baidu стана поредната технологична компания, която публично разкри своето намерение да развива самостоятелно движещи се автомобили. Лабораторията на Нг в Станфорд, където той остава асистент професор, е разработила операционната система с отворен код за автономни автомобили, или ROS, която се използва в целия свят.
Baidu, 16-годишната компания, специализирана преди всичко в онлайн търсенето, често е наричана „китайския Google". Нг беше нает от Baidu през 2014 г. и сега ръководи поделението на компанията в Сънивейл, Калифорния, което вече има 160 служители. Много от тях са посветили усилията си именно на разработването на автономни коли.
В навечерието на заседанието на Търговската комисия към Сената във вторник, посветено на регулаторните пречки пред автономните превозни средства, Нг призова правителствата да направят малки промени в инфраструктурата, за да се даде зелена светлина за роботозираните автомобили.
Сред изслушаните по време на заседанието са били и представители на Google, General Motors Co. и Delphi Automotive PLC, както и изследователят от Duke University Миси Люис Къмингс.
Нг препоръчва и разработването на мобилни приложения, за да се улесни комуникацията с автономните превозни средства. Някои приложения могат да бъдат използвани от строителни работници, които биха могли да изпращат сигнал до компютърно управлявани автомобили, за да им кажат как да заобиколят неочаквани затворени пътища. Други може да позволят на правоприлагащите органи да комуникират с тези превозни средства, когато те направляват трафика.
Днес напълно автономни превозни средства, като RX450h на Google, могат да се справят с по-широк кръг от ситуации, но все още не могат да разберат, ако полицай подава вербална или невербална сигнализация към другите шофьори. Макар че тези така наречени „случаи по кръстовищата“ може да изглеждат редки, в действителност се случват редовно.
„Той (изкуственият интелект - б.ред.) е достатъчно добър, когато промените в инфраструктурата са скромни," казва Нг. „Може би в далечното бъдеще бихме могли да ги накараме да шофират като човешко същество, но не и след две години", смята той.
Целта на Baidu е да създаде маршрути със самостоятелно шофиращи коли, работещи на стандартен цикъл в ограничена зона в Китай до края на 2018 г. Добре разработеният маршрут според компанията ще ограничи възможността за възникване на неочаквани ситуации. Маршрутите ще бъдат разширени постепенно, докато системите се научават на все повече неща.
Baidu използва за тестовете си модифициран седан BMW 3 и вече има споразумения с няколко китайски производители на автомобили, за да разшири проекта си за автономни превозни средства.