Кога ще започнем да изхвърляме боклука си разделно, да използваме екологични продукти или пък хартиени пликове? Вероятно тогава, когато започнем да купуваме електрически коли заради безвредността им за околната среда. Именно затова автомобилните производители се насочиха към направата на практични екологични автомобили, които имат атрактивна за клиентите цена.
Добър пример за тази тенденция е японската компания Mitsubishi. Тя бе пионер на пазара на електрически автомобили, но първият й такъв модел - i-MiEV, се оказа недостатъчно практичен и доста скъп. Това не обезкуражи компанията и тя вече е готова с нов продукт, който е много различен и най-важното - много по-добър и атрактивен за клиентите.
Автомобилът се нарича Outlander PHEV и представлява хибриден кросовър, чиито батерии могат да се зареждат в електрическата мрежа. Моделът има система за задвижване на четирите колела, може да се движи само на електрически ток, като по отношение на практичността не отстъпва на версиите на Outlander с конвенционални дизелов или бензинов двигатели.
За разлика от напълно електрическия i-MiEV, хибридният Outlander PHEV изглежда внушително и стилно. Всъщност той демонстрира дори по-приятен външен вид от стандартните версии на Outlander. Дизайнът не е типичен за екологичен модел, което е повече от добра новина. Вместо страни футуристични форми Outlander PHEV залага на типичен всъдеходен стил, богато количество хром и стремителен силует.
Интериорът не прави изключение и предлага материали с високо качество, кожена тапицерия, множество дисплеи и пълен списък с екстри, включени в цената.
Що се отнася до задвижването, то е поверено на комбинация от 2,0-литров бензинов двигател, два електромотора и комплект литиево-йонни батерии с капацитет 12 кВч. Конвенционалният мотор развива 121 к.с. и 190 Нм, като върху тази мощност се изчислява данъкът на автомобила. Монтираният на предната ос електромотор генерира 82 к.с. и 137 Нм, а този на задната - 82 к.с. и 195 Нм. Така общата пикова мощност на системата надхвърля 280 к.с.
Технологията предоставя задвижване към четирите колела, като любопитното в случая е, че липсва механична връзка между двата моста. Те са свързани само с кабел, тъй като задният мост се задвижва единствено от електрическия мотор. Това спестява доста килограми, както и доста механични загуби по трансферирането на въртящия момент.
Интересна е и конструкцията на самата кола, тъй като тя е създадената с идеята на нея да бъде изграден plug-in хибрид. Батериите са разположени максимално ниско, под пода на автомобила и не влияят на пространството в салона или на обема на багажника. Техническото решение е позволило също така оптимално разпределяне на теглото между двата моста в съотношение 55/45, както и постигането на нисък център на тежестта.
Друга интересна страна на новото Mitsubishi Outlander PHEV е трансмисията. Тя не е CVT като при повечето такива машини, а директна. Предавката е само една, като инженерите са проектирали двигателя с вътрешно горене да се включва директно в задвижването при скорост между 70 и 170 км/час, каквато е максималната скорост на модела. През останалото време бензиновият мотор работи като генератор на ток и зарежда акумулаторите.
При напълно заредени батерии, технологията предоставя пробег на електроенергия от около 50 км, което е достатъчно за ежедневните нужди на повечето жители на града. Има режим за съхраняване на заряда в батериите (за да бъде използван впоследствие), както и такъв, при който моторът се активира принудително, за да ги зарежда.
Зареждането на акумулаторите става също така при всяко отпускане на газта, както и при спиране. От скоростния лост могат да бъдат избрани цели 5 режима за зареждане при намаляване на скоростта (изобразени с буквата "B"). Те с различна степен "убиват" скоростта при отпускане на педала на газта, като по този начин използват инерцията на колата за зареждане на акумулаторите. Иначе зареждането в контакта изисква около 5 часа. Налично е и бързо зареждане на 80%, което отнема само 30 мин.
При нашия тест моделът премина около 40 км в града при нулево потребление на бензин. След това се отправихме в посока Ковачевица, тъй като този маршрут предлага разнообразно шофиране - магистрала, първокласни извънградски и планински пътища.
Без да зареждаме допълнително батериите, при излизане от града Outlander PHEV показа потребление на бензин от около 3,2 л/100 км (84% от пробега бе на ток). На магистралата разходът скочи до 7,1 л/100 км, а при пристигането в Ковачевица борд-компютърът сочеше разход от 6,1 л/100 км., показвайки, че през 52% от пътуването автомобилът се е движил на електрически ток. На връщане към София разходът падна до малко над 5 л/100 км, тъй като по-голямата част от пътя представлява спускане, при което батериите трупат заряд, от който колата се възползва впоследствие.
Управлението на Outlander PHEV не се различава от това на бензинов или дизелов кросовър - то е директно и приятно. Мощността на системата е достатъчна за всяко изпреварване или изкачване на наклони, като е добавен и режим с постоянно 4х4, в случай че решите са излезете извън пътя. Приятно впечатление прави и работата на отделните агрегати, която е много плавна и почти неусетна. Бензиновият двигател напомня за себе си много рядко, като генерира приемливи нива на шум.
Недостатъкът е возията. Тя е като на лек автомобил - стабилна и предвидима, но допълнителната тежест на батериите все пак се усеща. Не в завоите или при спиране, а при преминаване през неравности. Това става доста грубо и твърдо, а за съжаление повечето градски пътища в нашата страна са именно такива.
Що се отнася до цената на Outlander PHEV в България, тя надхвърля 95 000 лева. Сумата е внушителна, но пък хибридният кросовър е натъпкан с всевъзможни екстри, сред които дори подгряващ се волан. За сравнение цената на спартанската електричка i-MiEV е почти 70 000 лева, а дизелов Outlander със 150 к.с. и сходно ниво на оборудване излиза около 75 000 лева. Но дизеловият автомобил не може да се движи безшумно и евтино из града, нуждае се от по-сериозно обслужване и няма да накара съседите ви да обръщат завистливо глава.
Сравнение между Outlander PHEV и Outlander с ДВГ
Още снимки на Mitsubishi Outlander PHEV вижте в Automedia.bg
Хибрид с универсално приложение
Тест на новия Mitsubishi Outlander PHEV
08:35 | 25.02.16 г.Снимкa: Automedia.bg
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
Как се движи имотният пазар в София – отговорът е на Real Estate Business Forum на 28 ноември
-
Кристин Лагард: Има все по-спешна нужда от интегриране на капиталовите ни пазари
-
Gap: Сезонът на празничното пазаруване започва добре
-
В плановете на Русия няма вариант за независима държава Украйна
-
Коя ще бъде най-добрата инвестиционна стратегия през 2025 г.?
-
Часовникът за 51-вото Народно събрание остава спрян
-
Русия е уведомила САЩ за удара с "Орешник", Путин потвърди успеха на западните ракети
-
Путин: Войната в Украйна се превръща в глобален конфликт
-
Ирина Христова, АОНК: Расте делът на незаконните участници в небанковото кредитиране
-
Защо в България няма банки като Revolut и как се развива финтех секторът у нас?
-
Шведската Northvolt, надежда на Европа в производството на батерии за електромобили, обяви фалит
-
Родителите на Острова са дали 29 млрд. паунда на децата си за покупка на жилище
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
След масирания ракетен удар в Украйна САЩ премахват условията пред използването на ATACMS*
-
"Бритшорингът" превръща Обединеното кралство в икономическа колония на САЩ
-
Саудитска Арабия отказа да потвърди ангажимента си за отказ от изкопаемите горива
-
Най-големият производител на зехтин в света очаква цените да паднат наполовина
-
Драгомир Кузов: България стигна до петото място в Европа по производство на велосипеди
-
Коя е най-добрата валута за инвестиции в момента?
-
Австрия се готви да сложи край на над половин век зависимост от руския газ
-
САЩ обвиниха един от най-богатите хора в света в схема за подкупи за 260 млн. долара
-
Защо Германия планира да наруши своето основно икономическо правило?
-
След масирания ракетен удар в Украйна САЩ премахват условията пред използването на ATACMS*
-
Ако светът иска да заличи 100 трлн. долара публичен дълг, да погледне към Нова Зеландия
-
"Самоубийствени атаки": руснаците опитват да си върнат контрола в Курска област
-
България е сред страните в ЕС с най-голямо месечно увеличение при производството на услуги
-
План Б на Украйна - оръжейна независимост от Запада, върви към реализация
-
Мащабен многофункционален комплекс ще се появи на терена на бившия завод "Витоша"
-
"Бритшорингът" превръща Обединеното кралство в икономическа колония на САЩ
-
Саудитска Арабия отказа да потвърди ангажимента си за отказ от изкопаемите горива
-
Кристалина Георгиева: Целта България да се присъедини към еврозоната е изпълнима
Още от Новини виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Кристин Лагард: Има все по-спешна нужда от интегриране на капиталовите ни пазари
-
Коя ще бъде най-добрата инвестиционна стратегия през 2025 г.?
-
Мирослав Сингер: Нивото на лихвите на ЕЦБ няма да спадне под диапазона от 2%-3%
-
„Градус“ отчита над 37,4 млн. лева консолидирана печалба към края на септември
-
Пазарите в Азия приключиха последния ден от седмицата предимно с повишения
-
Ефектът Тръмп: Нищо не е ясно, докато не стане ясно