IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Дизелгейт - скандал с потенциал

Какви са последствията и поуките от измамата с вредните емисии на автомобили на германския производител Volkswagen

17:12 | 14.12.15 г.
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс


Алчността подхрани "Дизелгейт"

Финансовият министър Волфганг Шойбле обаче отправи предупреждение към сектора, прозирайки в основата на скандала преди всичко алчност. "Това е алчност за слава, за признание", заяви той пред информационната агенция Редакционснецверк Дойчланд. "Всеки иска да е най-големият," добави Шойбле, имайки предвид усилията на Volkswagen да изпревари Toyota като най-голям автомобилопроизводител през последните години. В светлината на скандала Шойбле прогнозира мащабна реорганизация в компанията.

Някои анализатори отдавна призовават Volkswagen да намали разходите и да стане по-ефективен, тъй като маржовете на печалбата на компанията на едноименната масова марка автомобили изостават в сравнение с печалбите на конкуренцията. Те намекнаха, че скандалът с вредните газове може да даде възможност ръководството да наложи промени, които при други обстоятелства могат да се натъкнат на противопоставянето на влиятелните синдикати.

Поуките

Освен за реформи в самата компания, "Дизелгейт" подсказва и за неизбежни промени в автомобилния сектор като цяло. Заговори се за въвеждането на по-строги тестове за вредните емисии на автомобилите в ЕС, за промяна на начина на провеждане на изпитанията. През октомври европейските страни постигнаха принципно споразумение да използват пътни тестове от 2017 година, за да се определят емисиите вредни газове от дизеловите автомобили в допълнение към лабораторните тестове. Новият режим на тестване ще затегне стандартите за дизеловите коли, но според постигнат компромис ще остане доста голяма възможност за лавиране между лабораторните резултати и максималното позволеното равнище на емисии при реални условия.

Според Асоциацията на европейските автомобилопроизводители (ACEA) новите пътни тестове при дизеловите автомобили ще принудят производителите да изтеглят модели от пазара по-рано от планираното и ще им бъде по-трудно да покрият целта за намаляване на емисиите въглероден диоксид до 2021 година, тъй като дизеловите коли изпускат 15-20 процента по-малко въглероден диоксид в сравнение с бензиновите двигатели.

Пред германското издание "Ханделсблат" главният изпълнителен директор на BMW Харалд Крюгер заяви, че целите на ЕС за разход на гориво и отделяни вредни газове за 2020 години и след това могат да бъдат постигнати само с дизел. По думите му обаче ще дойде момент, когато ще стане икономически неизгодно да се приспособяват дизеловите двигатели към все по-строгите правила за опазване на околната среда. "Тогава електричеството ще играе решаваща роля," допълва Крюгер.

Такава е визията за бъдещето и на Volkswagen, който изостава от конкурентите си в сегмента на електромобилите. Като част от плана в отговор на "Дизелгейт" компанията възнамерява да разработи нови хибридни и електрически коли. Следващата версия на топ модела на Volkswagen - луксозната лимузина Phaeton - ще бъде с електрически двигател.

Матиас Мюлер заяви, че Volkswagen ще увеличи разходите за алтернативни технологии, като хибриди и електромобили, със 100 милиона евро догодина спрямо предишните цели.

Близо три месеца след избухването на "Дизелгейт" остават още доста въпроси без конкретни отговори, а намирането им ще отнеме време. Германският автомобилен гигант обаче разчиства бавно, но сигурно неяснотите около скандала, обявявайки смели планове за бъдещето. В този смисъл "Дизелгейт" определено оказа катарзисен ефект за производителя на колата на народа, както в морално, така и в технологично отношение.

Още новини с автомобилна тематика четете в Automedia.bg

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:05 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още