Продажбите на Volkswagen
Световните ноемврийски продажбите на основната марка на автомобилопроизводителя бележат спад от 2,4 процента на годишна основа. За единадесетте месеца на годината продажбите са намалели с 4,5 процента до 5,34 милиона и вероятно няма да надминат миналогодишните 6,12 милиона коли. Въпреки "Дизелгейт" продажбите за ноември са се увеличили на европейските и азиатските пазари. В Китай, най-големият пазар на Volkswagen, продажбите са нараснали с 8,6 процента до 247 000 автомобила на годишна основа. В Северна и Южна Америка, както и в Русия марката Volkswagen отчита рязък спад на продажбите на годишна основа. Автомобилният гигант отчете по-ниски продажби в САЩ, където спадът е 25 процента през ноември и в Япония - 30 процента на годишна основа.
Като цяло германският концерн, обединяващ 12 марки, сред които са моторите Ducati, камионите Scania и суперлуксозните автомобили Bugatti, е изгубил около 9 милиарда евро от пазарната си стойност, след като манипулациите бяха разгласени в средата на септември.
И макар директорите във Volkswagen да трябва да се откажат от корпоративния джет Airbus A319, те няма да се разделят с никоя от марките на концерна. Освен това Мюлер обеща, че ще защити работните места в компанията по целия свят.
Полагайки изключителни усилия да си върне доверието на потребителите, Volkswagen се извини за "Дизелгейт" и започна да разнищва случая в търсене на отговор как се е стигнало до скандала. Миналата седмица председателят на борда на директорите Ханс-Дитер Пьоч обяви частичните резултати от вътрешното разследване. Той каза на пресконференция, че през 2005 г. инженери на компанията не са могли да намерят техническо решение за американските тестове за азотен оксид във времевите и бюджетни рамки, които са имали, и затова са излезли с предложението за софтуера, който манипулира данните при тестване в лабораторни условия.
Пьоч подчерта, че не става дума за еднократна грешка, а за цяла поредица от грешки, която не е била прекъсната в нито един момент във времето, и обеща на отговорните да им бъде потърсена сметка. Той потвърди, че девет мениджъри временно са освободени заради евентуално участие в схемата. По думите му малък брой служители стоят зад скандала и засега няма признаци, че членове на съвета на директора са били пряко замесени. Разследването на компанията ще продължи.
В резултат на скандала настъпиха доста промени в ръководните постове в концерна, като най-значителната е оттеглянето на тогавашния главен изпълнителен директор на Volkswagen Мартин Винтеркорн. Той пое отговорност за случая, заявявайки обаче, че никога не е знаел нищо по въпроса. На негово място бе назначен 62-годишният Матиас Мюлер, шеф на марката Porsche.
Заплаха за най-голямата икономика в Европа
В началото на "Дизелгейт" анализаторите предупреждаваха, че кризата с автомобилопроизводителя може да се превърне в най-сериозната заплаха за първата икономика в Европа.
Най-неочаквано Volkswagen стана по-голям риск за германската икономика, отколкото гръцката дългова криза, посочи през септември Карстен Бжески, главен икономист на ING, цитиран от Ройтерс.
Volkswagen дава работа на 750 000 души в Германия. Трите автомобилни гиганта Volkswagen, Daimler и BMW са отчели приходи от 413 милиарда евро за 2014 година, което е доста над германския федерален бюджет от 300 милиарда евро.
В разгара на скандала германският канцлер Ангела Меркел призова зеленото лоби да не осъжда автомобилния сектор като цяло, предупреждавайки, че това може да изложи на опасност хиляди работни места. Тя определи "Дизелгейт" като "драстичен". Меркел обаче допълни, че вредите от скандала не са чак толкова големи, че да се приема, че Германия вече не е добро място за правене на бизнес.
Германският вицеканцлер Зигмар Габриел пък призова разследването на екоскандала да не се превръща в кампания срещу индустрията като цяло.
Дизелгейт - скандал с потенциал
Какви са последствията и поуките от измамата с вредните емисии на автомобили на германския производител Volkswagen
17:12 | 14.12.15 г.![<p>
<em>Снимка: Ройтерс</em></p>](/media/files/resized/article/640x360/cf7/1b7ce17e8c260bbce86c424fa6976cf7-0000207803-article3.jpg)
Снимка: Ройтерс
![](/media/img/icons/article-time-icon.png)
напиши коментар
-
Горещото украинско лято досега - ожесточени битки, ограничени успехи и удари в тила
-
Частният капитал се превръща в опасен терен за инвеститорите
-
Dow Jones отписа над 500 пункта, а S&P 500 също се понижи след силни разпродажби
-
Кадър на деня за 18 юли
-
Френските депутати преизбраха съюзничка на Макрон за председател на парламента
-
Ще направи ли Киър Стармър Великобритания по-независима в енергийния сектор
-
Строителството на още три лота на магистрала “Хемус“ ще започне до края на годината
-
Гръцките острови търсят начини да държат надалеч разрушителните тълпи туристи
-
Националната саудитска авиокомпания ще купи 50 електрически самолета от Lilium
-
Американските градове въстанаха срещу мегаименията
-
Руски износители изпитват затруднения да си приберат парите от Китай
-
Джей Ди Ванс: Ще се посветим на работещите хора, край на грижите за Wall Street
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Частният капитал се превръща в опасен терен за инвеститорите
-
Dow Jones отписа над 500 пункта, а S&P 500 също се понижи след силни разпродажби
-
Разпродажби при технологичните акции подложиха на натиск европейските пазари
-
Сделки със само 160 акции на "М+С Хидравлик" подкрепиха ръста на SOFIX до подножието на 870 пункта
-
Кохезионните фондове на ЕС се нуждаят от пълна промяна, според доклад
1 -
Акциите от увеличението на капитала на "Смарт Органик" ще се търгуват на БФБ от 22 юли