„До края на ноември Валтер де Силва ще излезе в пенсия” – това кратко съобщение, публикувано на сайта на Volkswagen, направо шокира феновете на германската марка, пише Аutonews. В компанията явно също съжаляват за решението на легендарния дизайнер, като отричат то да има връзка с „Дизелгейт”.
„Валтер де Силва олицетворява италианското чувство за красота, от една страна, и щателния, системен подход и дисциплина, от друга. Той успя да създаде цяла нова култура на дизайна на нашия концерн, което е едно от най-уникалните достижения в автомобилния отрасъл”, категоричен е шефът на Volkswagen AG Матиас Мюлер.
Италианецът лично ръководи всички последни проекти на Volkswagen. Именно той създаде външността на Scirocco, нарисува шестото и седмото поколения на Golf, а също така и екстериора на Passat. А най-важното му постижение е, че успя да съчетае в едно думите „Volkswagen” и „стил” – нещо, което преди неговото идване бе немислимо.
Де Силва започна работа за германския концерн още през 1999 г., но му се наложи да измине дълъг път, преди да направи някои от най успешните модели в историята на автомобилизма.
Торино и рутината
Дизайнерът е роден през 1951 г. в малкото градче Леко в Северна Италия. Определяща за бъдещето му се оказва поканата към баща му да започна работа във Fiat. Семейството се мести в Торино – промишлената столица на Италия, където до 1970 г. се произвеждат най-масовите автомобили в Европа.
Веднага след завършване на училище Валтер започва работа във фабриката на Fiat, но не като дизайнер, а като обикновен шлосер. Младежът обаче се интересува от всички процеси на производството. Той почти винаги остава след работа, а в свободното си време рисува автомобили. Един ден носи чертежите си на ръководството, което веднага оценява таланта му.
Няколко години Валтер Де Силва работи за дизайнерската компания Centro Stile Fiat, но там не постига нещо особено. В крайна сметка напуска Fiat и отива в инженеринговата фирма I.De.A Institute, която също се намира в Торино. Това решение обаче също е неуспешно.
Cuore Sportivo
През 1986 г. италианецът има достатъчно опит зад гърба си, след като взима участие в разработката на дизайна на Fiat Tipo и Tempra. Тогава получава предложение да стане директор по дизайна на Alfa Romeo. Това е и най-тежкият период от кариерата му, тъй като ръководството на марката поставя за задача пред служителите да възродят слогана Cuore Sportivo („Спортно сърце”), като освежат външността на седана 155.
Големият успех на Де Силва обаче идва с наследника на 155 – модела 156, който се появява в средата на 90-те години на миналия век. Дизайнерът шокира всички с външния вид на модела, който явно изпреварва времето си. В същото време решенията му за дизайна на автомобила са и доста скъпи, но въпреки това моделът жъне успехи в цял свят.
„Не считам, че останалите дизайнери трябва да приемат моята работа като някакъв закон или ориентир. Напротив, искам да вдъхновя колеги си да измислят и реализират нови идеи”, категоричен е Де Силва.
Въпреки триумфа с Alfa Romeo 156 дизайнерът остава в италианската компания само още 2 години и след конфликт с ръководството на концерна Fiat през 1999 г. отива във Volkswagen Group. Затова и дизайнът на наследника на 156 – модела 159, е дело на друга легенда в бранша – Джорджето Джуджаро.
Ново начало във Volkswagen
В началото на германската си кариера Де Силва работи върху външността на автомобилите на Seat. Под негово ръководство е разработен екстериорът на 5 серийни модела на испанците. През 2002 г. дебютира компактният Ibiza, а почти веднага след това излиза и новата Cordoba, като и двата модела получават отлични оценки от пресата.
През 2004 г. е представен миниванът Altea, чийто дизайн се оказва толкова сполучлив, че автомобилът се задържа на конвейера до 2015 г. Също през 2004 г. е показан и новият Toledo, създаден по мотивите на същата тази Altea. Последното творение на Де Силва за тази марка е хечбекът Leon, ползващ агрегатите на Volkswagen Golf V.
През 2005 г. ръководството на концерна предлага на италианеца нова длъжност – главен дизайнер на Audi. Той приема, като под негово ръководство са създадени екстериорите на Q7, TT и R8. Де Силва лично завършва дизайна на купето A5, което сам определя като най-добрата работа в своя живот. А успехите, които постига и наложените от него новаторски идеи, водят до ново повишение – главен дизайнер на Volkswagen.
"Автомобилите на Volkswagen са прекалено консервативни – обяснява Де Силва след назначението си. – Самото име на марката се свърза с улегналост и стабилност. Да, качеството е много важно, но заради него не бива да страда творчеството. Затова и моята цел е да създам идеална среда, в която дизайнът на всяка от марките на концерна да процъфтява".
Под ръководството на Маестрото, както започват да наричат Де Силва, е създаден дизайна на общо 12 модела на марката - Golf VI и VII, Passat CC, Passat B7, Scirocco, Polo, Amarok, Jetta, Sharan, Touareg, Beetle и Up. Самият италианецът получава редица награди, но това не му пречи непрекъснато да търси начини за усъвършенстване.
„Много се притеснявам, че налагането на строги екологични норми ще доведе до появата на огромен брой некрасиви автомобили. Аеродинамиката не е изкуство, а наука. И тя не подобрява имиджа на марката, а просто измерва коефициента на съпротивление”, казва в едно от последните си интервюта Де Силва.
С неговото напускане си отива цяла една епоха в дизайна. Все пак остава малка утеха, че италианският маестро ще продължи да помага, тъй като остава като външен консултант на Volkswagen.
Още любопитни статии с автомобилна тематика четете в Automedia.bg
Оттеглянето на Валтер де Силва слага край на цяла епоха в дизайна
Легендарният италианец все пак ще продължи да консултира Volkswagen
10:26 | 15.11.15 г.Дизайнерът позира с Golf 7 при получаването на приза Световен автомобил на годината 2013. Снимка: Ройтерс
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
Може ли наистина да проработи забраната за достъп до социалните мрежи на деца в Австралия
-
Какво се крие зад манията на Доналд Тръмп за Гренландия?
-
Революция на пауза
-
Русия не планира големи приватизационни сделки през 2025 г.
-
Япония и Китай опитват да възстановят прекъснати преди години връзки
-
Естонски град "на края на свободния свят" живее с постоянни руски провокации
-
Ще свикне ли някога Европа с идеята, че руски газ може и да няма?
-
Великобритания се обръща към Европа, за да трансформира железниците
-
Руска ракета, атакувала Украйна, е преминала през Молдова и Румъния
-
Ефектът бумеранг: европейските правила подсилват, а не ограничават технологичните гиганти
-
Революция на пауза
-
Украйна посреща Коледа под масирана атака с ракети и дронове
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
Завръщането на "глупавите" телефони - новото предизвикателство пред Samsung и Apple
-
Украйна е предложила компенсации за спрения транзит на газ, които Фицо отказал
-
Компании, инвестирали милиарди в придобивания, сега продават за жълти стотинки
-
Унгария договори дерогация и ще получава руски газ през българската "тръба на дружбата"
-
Автомобилният двигател на германската икономика остана без гориво
-
"Технологичен дуел": дронове с картечници атакуваха руски позиции в Харковска област
-
Volkswagen се приближава към сделка, която ще предотврати закриването на заводи
-
"Коледно чудо": След 70 часа преговори ръководството на VW се разбра със синдикатите
-
Леонардо ди Каприо инвестира милиони в диамантения бум в Испания
-
Британци подаряват жилищата си в опит да избегнат по-високите данъци
-
Русия изпрати 4 ракети "Кинжал" по енергийни обекти в Украйна, всички премнаха през ПВО
-
Revolut е изправена пред ново дело, след като измамници откраднаха 700 хил. евро
-
Завръщането на "глупавите" телефони - новото предизвикателство пред Samsung и Apple
-
Германски пенсионери намират евтино убежище в недружелюбната към мигранти Унгария на Орбан
-
Дрон атакува областта, откъдето беше изстреляна ракетата "Орешник"
-
Русия неволно даде насоки какви са загубите ѝ в Украйна
-
Украйна е предложила компенсации за спрения транзит на газ, които Фицо отказал
-
Жилищният пазар в България вече проявява склонност да надценява имотите
Още от Новини виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Коледното настроение осигури възходящ тласък за щатските борсови индекси
-
Борсата във Хонконг отчете значителен ръст в броя на листванията през 2024 г.
-
Големи американски банки и бизнес групи съдят Фед заради годишните стрес тестове
-
Старите биткойн фенове вече не са властелините на криптопазара и това носи нови рискове
-
2024 г.: Финанси по време на политическа криза
-
Най-натоварената година на сливания и придобивания от 2020 г. подкрепи акциите на европейските банки