Потенциалът на електромобилите засега остава неразкрит в България и това се дължи на много фактори. Основният - ниската покупателна способност и недостатъчно познаване на ежедневната рентабилност и необходими разходи за експлоатация.
Това става ясно от думите на Камен Василев, член на Борда на Българската асоциация "Електрически превозни средства", пред БТА. Той допълва още, че за повечето потребители у нас електромобилите са все още непознат продукт.
Към края на 2014 година в България са регистрирани 497 електрически и 1031 хибридни превозни средства. Цифрите изглеждат скромни, но има ръст от 36% на регистрациите и тенденцията ще продължи, смятат от Асоциацията.
Предпазливостта на потребителите ще бъде преодоляна, когато автодилърите дадат достатъчно конкурентни предложения, а сервизите натрупат достатъчно опит в обслужването на тази нова технология, обясни Василев.
Според него друга причина за недостатъчния интерес към електромобилите е пасивността на държавата и общинските власти. Остава неизпълнен Планът за зелени поръчки, според който още през 2014 година задължително 6% е трябвало да бъдат зелените обществени поръчки за електромобили и инфраструктура за централната администрация.
По данни на Агенцията за обществени поръчки през миналата година са регистрирани първите пет зелени обществени поръчки в електромобилната област, от които две са открити, една е възложена, а две са прекратени.
Изчисленията на експертите са, че разходът на електромобилите е около 2,50 лева за 100 километра. Цената, разбира се, зависи от цената на електронергията и размера на превозното средство. Пътнически електромобил би изминал 100 км за цена 2-3 лева, а градски електробус би ги изминал за около 15 лева, уточни Василев. Такъв е бил и разходът на тестови електробус, който една година се е движил в София.
Електробусен градски транспорт би решил и проблемите със сериозното замърсяване на въздуха в София - градът заема едно от челните места на най-замърсените столици в Европа.
Затова и препоръките на експертите са общините да се насочат към електробусен градски транспорт и да се активизират да кандидатстват за такива проекти по европейските програми.
В момента собствениците на електромобили не плащат пътен данък и могат да паркират безплатно в "синята зона" на София и в още няколко големи града в страната. Според Василев обаче може да се направи много повече - регламентиране на общински схеми за споделяне на електромобили в София и големите градове, ограничаване на обикновените автомобили в централните градски части, в черноморските и планински курорти и въвеждането на електробуси - първо по линиите до Витоша.
Държавните институции също могат да дадат пример, като си поставят за цел 20% от новите превозни средства на държавни агенции и служби да са електрически, препоръчва Василев.
Освен това в България има потенциал както за асемблиране на електромобили, така и за производство на отделни компоненти и системи, посочват още от Асоциацията.
Доказателство за това са различни фирми в страната, които и сега успешно работят в клонове на автомобилната промишленост. Електромобилите имат своите технологични особености, но организацията на производството им не е много по-различна от което и да е традиционно автомобилно производство, коментира той.
В България има и фирма, която произвежда електроавтобуси. Те се правят по германска и китайска технология, с части от чужбина, но фирмата е със седалище у нас. Сред най-големите й клиенти, които внасят бусове на ток от страната ни, са Холандия, Франция, Израел, посочи Камен Василев.
преди 9 години Щом чуя, че някой проси държавата да му помага да си продава продуктите, силно замирисва на корупция и неефективно харчене на парите на данъкоплатците. Електромобилите НЕ бяха икономически добра алтернатива при 120$ за барел, а при 50 долара положението става катастрофално. Има още много работа по технологията. Мит е най-голямото им предимство, че били чисти. Кое му е чистото, ако токът се произвежда от ТЕЦ ? Другият мит, че пробегът бил евтин - евтин е, когато има 1000 коли и няма нужда от голяма инфраструктура. Само си представете какво ще стане, ако 50'000 ел. коли тръгнат петък вечер помагистралата за морето и поискат да се заредят я в Пловдив, я в Бургас. Кой ще я построи тази инфраструктура и колко ще струва енергията там ? Изобщо... всичко ехубаво, когато го плаща друг... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Не става въпрос за потенциял, а за реализъм! Електромобилите за скъпи, сравнени с автомобилите с вътрешно горене от този клас, пробега им е малък, даже не е малък, а смешно малък, няма изградени станции, зареждат се по 10-12 часа,след 3 години има обслужване на батериите, които са около 10 000 лв...и т.н. Е, какво е предимството тогава , че паркираш на синя зона?! Масово в България хората живеят в блокове и няма къде да си зареждат "Косачките", за разлика от Норвегия, където хората живеят в къщи и доходите за 20 пъти по голени. отговор Сигнализирай за неуместен коментар