Компанията Takata е един от най-големите производители на автомобилни части в света, а нейните въздушни възглавници в момента са в центъра на световен скандал, коментира Business Insider. Оказа се, че някои от тях експлодират и изстрелват метални парчета, когато се издуят, причинявайки сериозни наранявания и дори смъртни случаи зад волана.
През последните години са се случвали различни изтегляния на коли от пазара, но последното, което засегна 34 млн. автомобила или една седма от всички коли по американските пътища, наистина разтърси компанията. Takata е изправена пред редица въпроси от американския Конгрес във връзка с изтеглянето от вторник.
В показанията, подготвени за съдебното заседание, Кевин Кенеди, изпълнителен директор на операциите в Северна Америка на Takata, заяви, че компанията е идентифицирала вида нагнетател на въздушните възглавници от страната на шофьора, който накара 67 от тях да избухнат на пътя, причинявайки повечето сериозни наранявания и всички шест смъртни случая, свързани с възглавниците.
Takata ще спре да произвежда тези нагнетатели и ще премине към друга версия. Кенеди не представи допълнителни детайли кога точно промяната ще бъде напълно завършена.
Според анализаторите проблемите с въздушните възглавници тормозят Takata от поне десетилетие, и то много преди Honda да направи подобно изтегляне през 2008 г. Провалът на Takata да действа достатъчно бързо и навреме доведе до огромни вреди, а за тяхното преодоляване ще бъдат нужни години и милиарди долари.
„Мисля, че още в началото Takata подцени ситуацията... и досега не сме видели нито един от топ мениджърите им да направи публично изказване“, казва Коджи Ендо, управляващ директор в Advanced Research, фирма, специализирана в японски акции.
Според изчисления на Ендо разходите за поправка на въздушните възглавници ще достигнат около 2 млрд. долара. Това може да отнеме години, тъй като дори на пълен капацитет Takata може да поправи само около 7 млн. въздушни възглавници на година.
Honda, един от най-големите клиенти на компанията, поиска от конкурентите й Autoliv and Daicel да повишат производството си, за да помогнат при поправката на изтеглените автомобили.
Това не е всичко. Takata ще трябва да отдели големи суми за защита срещу колективните искове, изплащане на компенсации и регулаторни глоби. Освен това загубата на доверие в Takata може да навреди на бизнеса за години напред, ако клиентите й решат да сменят компанията с някой от конкурентите й.
Резултатът от изтеглянето на милиони автомобили вече доведе компанията до червено – тя отчете нетна загуба от 244 млн. долара за миналата година. Takata очакваше да си възвърне печалбата през тази година, но това беше преди избухването на скандала. Тепърва ще бъдат представени актуализирани прогнози за печалбата.
Акциите на Takata се понижиха с 40% през миналата година във времена, когато японският индекс Nikkei отбеляза подобен процент ръст за същия период.
Последиците може да се разпространят извън Takata, тъй като автомобилната индустрия в Япония подкрепя редица други сектори включително производители на стомана, гума и химикали. Това е „снабдителска верига във формата на пирамида“, казва Ендо. „Говорим за огромен бизнес риск и огромен проблем“.