Шведската компания Autoliv възнамерява да се възползва от скандала с въздушните възглавници на японската Takata, като заяви, че планира да произведе допълнително до 25 милиона устройства за задействане на еърбег през 2015 и 2016 година, предава DPA.
Takata затъна в огромен скандал заради дефекти в производството си, довели до изтеглянето за ремонт на над 35 млн. автомобила в цял свят.
В сряда цената на акциите на японския производител се срина с поредните 10%, след като стана ясно, че мащабът на сервизната акция се разширява в САЩ до общо 33,8 млн. автомобила. Тъй като тя обаче не бе съвсем изненадваща, спадът в цената на акциите не бе особено голям. От януари насам японската компания загуби 60% от пазарната си стойност.
По съвсем различен начин стои ситуацията при шведския конкурент Autoliv, който произвежда не само въздушни възглавници, но е и световен лидер в производството на предпазни колани. В сряда цената на акциите му се повиши с 3,% на сто до 1096 крони – абсолютен рекорд за компанията. От октомври 2014 г. насам цената на акциите е скочила със 71 на сто, а от дъното, достигнато през 2009 г., цената на акцията е нараснала осемкратно.
През тази седмица компанията изрази готовност да увеличи производствените си мощности, за да попълни недостига на пазарите. Производството на Takata заемаше 20 процента от световния пазар. Още през януари шведите увеличиха капацитета си с до 25 млн. броя еърбеци в резултат на по-ранните и по-малки сервизни акции. През декември пък Autoliv заяви, че може да доставя части за дефектиралите възглавници на продаваните в САЩ коли с марката Honda.
Autoliv е създадена през 1953 година, като известно време е била филиал на Electrolux. За нея работят 50 000 служители в 80 страни, а приходите ѝ през 2014 г. възлизат на 9,24 млрд. долара - с 5 процента повече от предходната година. Приходите на Takata също са скочили през миналата година - с 15 на сто до 5,9 млрд. долара. Но докато Autoliv отчита печалба от 467 млн. долара, Takata е на загуба от 266 млн. долара. С очаквано съотношение цена на акция/печалба от 21 за тази година перспективите за Autoliv са повече от добри, докато това съотношение за Takata възлиза на едва 7.
Производствен дефект при въздушните възглавници на Takata доведе до най-голямото изтегляне на автомобили в САЩ. Според американските власти те не са били добре херметизирани. Такъв дефект благоприятства появата на плесен в резервоара и поврежда газа за надуването на възглавниците, което може да предизвика прекалено силното им задействане, от което да се разпръснат метални парчета в кабината. До този момент са регистрирани шест смъртни случая и около 100 пострадали в резултат на този производствен дефект. От общо 11 автомобилостроители, при които са открити такива дефекти, японският Honda е най-засегнат. Обвинен в лошо управление на кризата, нейният изпълнителен директор Таканобу Ито неотдавна беше отстранен от длъжност. Уволнен беше и президентът на Takata. За да продължи производството си, Honda вече доставя въздушни възглавници от Autoliv.