През последните години електрическите автомобили увеличат присъствието си на пазара. Към края на 2014 година в световен мащаб са продадени около 700 000 такива коли, докато година преди това броят им е бил едва 400 000. За настоящата година се очаква нов скок в продажбата на напълно електрически или хибридни автомобили, които се зареждат в електрическата мрежа, пише ThinkProgress.
Основната причина за увеличаващите се продажби на електрически автомобили е намаляващата цена на техния основен компонент - батериите. Необходимата за задвижването на машините електрическа енергия се съхранява в акумулатори, чийто капацитет се измерва във ватове. Колкото по-ефективна е една батерия, толкова по-голям пробег има автомобилът между зарежданията.
През 2007 година съхранението на всеки киловатчас (кВтч) е струвал около 1000 долара, докато през 2014 година сумата е спаднала до 410 долара. Запознати коментират пред изданието, че за да бъдат реален конкурент на бензиновите и дизелови автомобили електрическите машини трябва да използват батерии, при които съхранението на 1 кВтч енергия коства най-много 300 долара.
Според проучване на Björn Nykvist & Måns Nilsson, цитирано от ThinkProgress, в момента водещите компании в сектора - Nissan и Tesla, използват батерии, при които съхранението на 1 кВтч енергия вече е достигнало тези нива - около 310 долара. Казано иначе, пионерите в областта вече имат продукт, който е реален конкурент на автомобилите с конвенционален двигател.
Водещата инвестиционна банка UBS наскоро направи сравнителен анализ за разходите за използване на електрически и бензинов автомобил. Резултатите показаха, че за три годишен период собственикът на Audi A7 ще похарчи същата сума, която би изисквала и електрическата Tesla S. В калкулацията е включена цената на самия автомобил, както и таксите и всички други разходи.
Според UBS електрическите коли ще станат реален пазарен конкурент едва когато съхранението на 1 кВтч енергия струва не повече от 150 долара, тъй като се очаква цената на петрола да продължи да пада, което ще се отрази на търсенето на такива коли. Подобно нещо се очаква към 2020 година, като през 2017 - 2018 година цената за 1 кВтч ще бъде около 230 долара.
Предлагането е един от съществените фактори за намаляването на цената на батериите. Tesla Motors и Panasonic вече стартираха проект за огромен завод за батерии, в който ще инвестират близо 5 млрд. долара. Заводът, в който ще работят около 6500 души, ще произвежда над 500 000 батерии годишно.
"Съвсем възможно е още през 2020 година съхранението на 1 кВтч енергия да коства по-малко от 150 долара. Затова не е нужна нова революционна технология, а непрекъснато усъвършенстване в производството, по-голям капацитет и натрупване на ноу-хау в индустрията като цяло. Да, това е напълно реална прогноза, особено ако продажбите на електрически коли на пазара в Китай продължат да растат", пише ThinkProgress.
Още новини с автомобилна тематика четете в Automedia.bg
Кога електрическите коли ще станат конкурентоспособни?
Всичко зависи от батериите, чиято цена става все по-достъпна
15:31 | 14.04.15 г. 2Паркинг със система за зареждане на електрически коли. Снимка: Ройтерс
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
-
Липсата на явен победител в проучванията преди изборите за президент в САЩ изнервя пазарите
-
Въпреки предложението за примирие Турция отстранява прокюрдски кметове
-
Германското правителство е на ръба да се разпадне, ето какво може да се случи
-
Тръмп срещу Харис – твърдост и нарцисизъм vs харизматичност и доминантност
-
Западни служби обвиняват Русия в опит за саботаж на самолети, летящи за САЩ и Канада
-
Погледът на Wall Street е върху изборите, парите – не съвсем
-
Украйна е близо до своята ракета, способна да порази Москва, но ѝ липсват компоненти
-
Китай не може да ограничи електромобилните субсидии, които и без това не плаща
-
Напрежението в Близкия изток прикрива истинската причина ОПЕК+ да запази квотите си
-
Как скандинавските държави може да се окажат европейският отговор на Силициевата долина
-
Загуба на „котва“ – какво се случва с държавния бюджет
-
Експерт: Готвените от ЕС промени в ДДС отчитането целят ограничаване на измамите
Най-четени новини
-
Ако светът иска да заличи 100 трлн. долара публичен дълг, да погледне към Нова Зеландия
-
Минималната заплата във Великобритания ще се повиши с 6,7% през 2025 г.
-
Китайците насочват незаконно милиарди долари извън страната
-
Колко е важна марката и защо не можем да имаме кисело мляко „Кисело мляко“?
-
Украйна е близо до своята ракета, способна да порази Москва, но ѝ липсват компоненти
-
Крахът на Northvolt тласка броя на фалитите в Швеция до исторически високо ниво
-
ГБС участва в изграждането на стратегически газопровод за Централна и Югоизточна Европа
-
Италия удря шамар на Stellantis - свива подкрепата за автоиндустрията с 4,6 млрд. евро
-
Газът от Азербайджан ще покрие по-малко от половината потребление през ноември
-
Да загубиш 165 хил. паунда за час, или как се случват измами в Revolut
-
Ако светът иска да заличи 100 трлн. долара публичен дълг, да погледне към Нова Зеландия
-
Деси Стоянова: Когато си свел публичния си образ до редове в LinkedIn, пропускаш възможности
-
План Б на Украйна - оръжейна независимост от Запада, върви към реализация
-
Мащабен многофункционален комплекс ще се появи на терена на бившия завод "Витоша"
-
Вълната от евтини китайски електромобили застигна и българския пазар
-
Бивш шеф на "Роскосмос": Дронове смениха "адресната регистрация" на Черноморския флот
-
Акио Тойода: Пълната електрификация при колите ще доведе до загуба на работни места
-
Гуверньорът на Австрийската национална банка: С удоволствие бих приветствал България в еврозоната
Още от Новини виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Липсата на явен победител в проучванията преди изборите за президент в САЩ изнервя пазарите
-
Погледът на Wall Street е върху изборите, парите – не съвсем
-
Европейските борси започват със спадове седмицата на президентските избори в САЩ
-
Оборотът с чуждестранни книжа формира 67% от оборота на БФБ
-
Мрачни настроения владеят Wall Street ден преди президентските избори в САЩ
2 -
Водещият индекс на Северна Македония запазва лидерство в ЦИЕ и през октомври
преди 9 години "Необходимата за задвижването на машините електрическа енергия се съхранява в акумулатори, чийто капацитет се измерва във ватове."Измерва се, ама друг бът. Ватът е единица мярка за мощност. Енергията е интеграл от мощността за време и се мери (в този случай) във ват-часове,Толкова са нелепи тези глупости, които се пишат, че сриват изцяло имиджа на сериозна медия. Да не правиш разлика между енергия и мощност, респ. техните измервателни единици, говори за нулева обща култура. отговор Сигнализирай за неуместен коментар