Японският автомобилен концерн Toyota Motor Corp. ще премести половината от всички превозни средства, които произвежда, на нови нискоразходни платформи до 2020 г., следвайки подобен ход на конкурента си Volkswagen AG, предава Bloomberg.
Чрез преместването към новите основи и по-ефективното използване на общи части Toyota ще намали разходите за развойна дейност най-малко с 20 на сто, заяви в четвъртък в Тойота Сити, където е основана компанията, изпълнителният вицепрезидент на концерна Мицухиса Като. Инициативата, наречена Toyota New Global Architecture, следва подобна стратегия на Volkswagen, която започна да се изпълнява през 2012 г.
Най-големите автомобилни производители в света се надяват на широкообхватни ползи, включително и на по-ниски разходи и по-висока производителност, чрез проектирането на повече нови модели на по-малко на брой платформи. Те също така разчитат на тази стратегия, за да освободят повече средства за разработването на автомобили, които са по-леки, по-ефективни и снабдени с нови технологии.
„Внезапните и драстични промени в бизнес средата означават, че традиционните начини на мислене и правене на бизнес вече не могат да ни помогнат да нарастваме устойчиво", заяви в изявление президентът на Toyota Акио Тойода. „Ние сме на кръстопът, на който сега трябва да изградим нов бизнес модел".
Мицухиса Като се въздържа от обсъждане на специфичните модели на Toyota, като заяви само, че първата нова платформа ще дебютира с кола от среден клас, с предно задвижване, още през тази година. Компанията заяви по-рано, че следващата версия на хибридния автомобил Prius, която влиза в производство през тази година, ще бъде вкарана в новата стратегия, известна като TNGA.
„Как Toyota ще произвежда следващия Prius, използвайки TNGA, ще е изключително важно от гледна точка на бъдещата рентабилност на Toyota“, зачши Коджи Ендо, автомобилен анализатор в Advanced Research Japan.
Toyota заяви, че новата ѝ стратегия ще доведе до повече от 25%-но подобрение в горивната ефективност на двигателите. Концернът се похвали също така, че в сравнение с 2008 г. разходите за започване на нови производствени линии ще спаднат с 50%, а първоначалната инвестиция, необходима за нов завод, ще се свие с 40 на сто.
Преминаването на автомобилната индустрия към общи платформи и споделени компоненти не се случва без компромиси. Един вероятен недостатък са все по-многообхватните сервизни акции, защото дадена дефектна част, която се използва в по-голям брой превозни средства, ще предизвика това повече автомобили да се нуждаят от ремонт.
И все пак по-големите автомобилни производител залагат на това, че ползите далеч ще надхвърлят недостатъците. Анализатори от IHS Automotive прогнозират, че редица компании, включително Toyota и General Motors Co. ще намалят броя на платформите на превозните средства, които използват, с повече от половината до 2021 г.