През януари Honda официално потвърди, че в края на 2015 г. ще стартират продажбите на първата от дълго време насам суперкола на японската марка. Става дума за второто поколение на легендарния модел NSX, който предизвика фурор с появата си. Ето как се стигна дотук.
През 90-те години на миналия век стремително развиващата се автомобилна промишленост на Япония се съсредоточава и върху производството на мощни спортни модели. Това са машини като Mitsubishi 300GT, Subaru SVX и Eunos Cosmo, в които местните компании внедряват най-новите си технологии. Освен че променят мнението за автомобилите от Страната на изгряващото слънце, те поставят и началото на редица победи на японските отбори в най-силните първенства на планетата.
Една от първите суперколи от новата вълна е именно Honda NSX, която е създадена с целта да се натрият носовете на италианците и германците с техните Ferrari и Porsche. Това, разбира се, не пречи първоначално дизайнът на мощното купе да бъде поверен на италианското студио Pininfarina, което през 1984 г. създава концепта със средно разположен мотор Honda Pininfarina Experimental (HPX).
Моментът за подобно нещо е повече от удачен. Страната преживява истински икономически бум, продажбите растат с големи темпове, а йената поскъпва благодарение на износа на високи технологии. Към това трябва да се добавят и победите на Айртон Сена във Формула 1 с болид на McLaren, задвижван от двигател Honda.
Тук идва първата изненада - концептът на италианците e оставен настрана и компанията започва нов проект. Негов ръководител е Кен Окуяма, който отговаря за дизайна, и Шигеру Уехара, ръководещ техническата част. Те работят в пълна секретност, като на любопитните обясняват, че правят стандартно купе от среден клас. Двамата залагат на високите динамични характеристики, като целта им е да се създаде не само суперкола, но и практичен и удобен модел, който да бъде подходящ за ежедневно ползване.
Не са забравени и високите технологии - моделът има каросерия от алуминий. От този материал е изработено е и окачването, което помага автомобилът да има повече от прилично тегло - 1350 кг. При направата на купето са използвани принципи от самолетостроенето - един от тях е начинът на боядисване, за да може да се съхрани по-добре качеството на материала.
Под капака е поставен високооборотен 3,0-литров V6 с мощност 274 к.с., който е оборудван с фирмената система за променливо газоразпределение VTEC. Всеки двигател се сглобява на ръка само от един майстор, както е при състезателните болиди. А настройките на колата са поверени именно на Айртон Сена, след чиято намеса напълно е променена ходовата част. В знак на благодарност бразилецът получава като подарък две бройки от серийната NSX.
В крайна сметка автомобилът в окончателния му вид е показан на автосалона в Лос Анджелис през 1989 г., като предизвиква огромен интерес. Тестовете показват, че като динамика и управляемост той не отстъпва на тогавашната икона Ferrari 348. А основното му предимство е не това, че ускорява от 0 до 100 км/ч за 5,9 секунди, а перфектната управляемост, която притежава.
Освен това спортната кола предлага комфорт, материали в интериора от високо качество, внушителен списък с екстри и отлично окачване, при което няма опасност шофьорът да остане без зъби. Именно твърдото возене е големият проблем на европейските коли от този клас и Honda решава да ги изпревари, използвайки тази слабост.
Най-важното обаче е друго - моделът е много надежден. Освен това в сравнение с конкурентите си от 90-те години на миналия век NSX е далеч напред като технологии, а и цената му е примамлива - около 100 000 долара. Honda NSX се произвежда на отделен конвейер, на който работят най-добрите специалисти от заводите на компанията.
На същата поточна линия се сглобява и двойникът с марка Acura, който се отличава единствено по емблемата и волана. След 2 години се появява и версия NSX-R, при която част от комфортното оборудване го няма за сметка на намалено тегло, по-твърдо окачване и по-мощни спирачни механизми.
За целия си жизнен цикъл Honda NSX претърпява два фейслифта. През 1997 г. купето получава модернизиран мотор с обем 3,2 литра, при който мощността е 294 к.с., a въртящият момент нараства с 24 Нм. Той работи в комбинация с 6-степенна механична скоростна кутия и предлага ускорение от 0 до 100 км/ч за 5,7 секунди. Излиза и версия с 4-степенен автомат, която работи с нова, дефорсирана версия на 3,0-литровия мотор.
Второто обновяване е през 2002 г., когато промените засягат най-вече екстериора и интериора. Именно при него повдигащите се фарове, които придават допълнителен чар на спортно купе, отстъпват своето място на традиционната ксенонова технология. Освен това е увеличено разстоянието между задните колела, като са направени и промени в окачването.
Експериментът NSX се оказва повече от удачен, тъй като моделът се конкурира успешно не само с Dodge Viper и Chevrolet Corvette, но и с Ferrari. Неслучайно създателят на легендарния McLaren F1 Гордън Мъри е толкова впечатлен от японската кола, че прави редица промени в своя автомобил. Това обаче явно не впечатлява японците, които през 2005 г. спират производството на модела. И карат феновете да чакат цели 10 години, преди отново да възобновят проекта.
Чакането обаче явно си струва. През януари тази година на автосалона в Детройт бе показан серийния вариант на Acura NSX (версията с емблема Honda се появи в Женева), която следвайки традициите на своя предшественик трябва да предизвика истинска техническа революция в класа. В основата на модела е архитектура от алуминий, въглеродни нишки и високоякостна стомана. Подът е от карбон, който е използван и в каросерията заедно с други олекотени метали.
Няма как да се мине и без иновации в техническата част - иконата от 90-те години вече е хибрид. Под нейния капак има 3,5-литров V6 би-турбо агрегат, който е свързан с електомотор. А освен това на всяко от предните две колела е поставен отделен електрически двигател. Резултатът е мощен хибрид със система за задвижване на четирите колела с възможност за независимо разпределение на тягата между колелата. В добавка има 9-степенен автомат и възможност за няколко различни режима на настройка за всички системи на автомобила.
Най-важното - мощността, цената и динамичните характеристики засега остават в тайна. Те ще станат ясни в края на годината, когато ще стартират продажбите на модела. Остава да разберем и дали NSX ще повтори успехите на своя предшественик, като победи европейските суперколи, използвайки техните слабости. Ще видим. Във всички случаи Ferrari 911, както един журналист нарече модела на японците, се завърна. При това с огромни амбиции.
Снимки и информация за новата Honda NSX вижте в Automedia.bg
Как Honda NSX се превърна в легенда
Възроденият спортен модел идва с амбициите да повтори успехите на своя предшественик
12:45 | 21.03.15 г.Версията на модела с емблемата на Honda се появи на автосалона в Женева. Снимка: Automedia.bg
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
Спадът на продажбите на „Стара планина холд“ се задържа над 30% и към края на октомври
-
Луис де Гиндос: Траекторията на Европейската централна банка е ясна
-
Защо Израел и САЩ не са част от Международния наказателен съд?
-
Йън Бремер: Трябва международен диалог за AI
-
Wall Street се насочва към печеливша седмица*
-
Американски инвеститор иска да купи "Северен поток 2" за жълти стотинки
-
Русия е уведомила САЩ за удара с "Орешник", Путин потвърди успеха на западните ракети
-
Путин: Войната в Украйна се превръща в глобален конфликт
-
Защо в България няма банки като Revolut и как се развива финтех секторът у нас?
-
Шведската Northvolt, надежда на Европа в производството на батерии за електромобили, обяви фалит
-
Родителите на Острова са дали 29 млрд. паунда на децата си за покупка на жилище
-
В плановете на Русия няма вариант за независима държава Украйна
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
След масирания ракетен удар в Украйна САЩ премахват условията пред използването на ATACMS*
-
"Бритшорингът" превръща Обединеното кралство в икономическа колония на САЩ
-
Саудитска Арабия отказа да потвърди ангажимента си за отказ от изкопаемите горива
-
Най-големият производител на зехтин в света очаква цените да паднат наполовина
-
Драгомир Кузов: България стигна до петото място в Европа по производство на велосипеди
-
Коя е най-добрата валута за инвестиции в момента?
-
САЩ обвиниха един от най-богатите хора в света в схема за подкупи за 260 млн. долара
-
Бойко Атанасов: Приемането на България в еврозоната ще доведе до повече инвестиции
-
Русия е уведомила САЩ за удара с "Орешник", Путин потвърди успеха на западните ракети
-
След масирания ракетен удар в Украйна САЩ премахват условията пред използването на ATACMS*
-
Ако светът иска да заличи 100 трлн. долара публичен дълг, да погледне към Нова Зеландия
-
"Самоубийствени атаки": руснаците опитват да си върнат контрола в Курска област
-
България е сред страните в ЕС с най-голямо месечно увеличение при производството на услуги
-
План Б на Украйна - оръжейна независимост от Запада, върви към реализация
-
Мащабен многофункционален комплекс ще се появи на терена на бившия завод "Витоша"
-
"Бритшорингът" превръща Обединеното кралство в икономическа колония на САЩ
-
Саудитска Арабия отказа да потвърди ангажимента си за отказ от изкопаемите горива
-
Кристалина Георгиева: Целта България да се присъедини към еврозоната е изпълнима
Още от Новини виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Спадът на продажбите на „Стара планина холд“ се задържа над 30% и към края на октомври
-
Wall Street се насочва към печеливша седмица*
-
Антон Панайотов: Тръмп може да се окаже импулсът ЕС да се погрижи за капиталовия си пазар
-
Кристин Лагард: Има все по-спешна нужда от интегриране на капиталовите ни пазари
-
Коя ще бъде най-добрата инвестиционна стратегия през 2025 г.?
-
Мирослав Сингер: Нивото на лихвите на ЕЦБ няма да спадне под диапазона от 2%-3%