През януари Honda официално потвърди, че в края на 2015 г. ще стартират продажбите на първата от дълго време насам суперкола на японската марка. Става дума за второто поколение на легендарния модел NSX, който предизвика фурор с появата си. Ето как се стигна дотук.
През 90-те години на миналия век стремително развиващата се автомобилна промишленост на Япония се съсредоточава и върху производството на мощни спортни модели. Това са машини като Mitsubishi 300GT, Subaru SVX и Eunos Cosmo, в които местните компании внедряват най-новите си технологии. Освен че променят мнението за автомобилите от Страната на изгряващото слънце, те поставят и началото на редица победи на японските отбори в най-силните първенства на планетата.
Една от първите суперколи от новата вълна е именно Honda NSX, която е създадена с целта да се натрият носовете на италианците и германците с техните Ferrari и Porsche. Това, разбира се, не пречи първоначално дизайнът на мощното купе да бъде поверен на италианското студио Pininfarina, което през 1984 г. създава концепта със средно разположен мотор Honda Pininfarina Experimental (HPX).
Моментът за подобно нещо е повече от удачен. Страната преживява истински икономически бум, продажбите растат с големи темпове, а йената поскъпва благодарение на износа на високи технологии. Към това трябва да се добавят и победите на Айртон Сена във Формула 1 с болид на McLaren, задвижван от двигател Honda.
Тук идва първата изненада - концептът на италианците e оставен настрана и компанията започва нов проект. Негов ръководител е Кен Окуяма, който отговаря за дизайна, и Шигеру Уехара, ръководещ техническата част. Те работят в пълна секретност, като на любопитните обясняват, че правят стандартно купе от среден клас. Двамата залагат на високите динамични характеристики, като целта им е да се създаде не само суперкола, но и практичен и удобен модел, който да бъде подходящ за ежедневно ползване.
Не са забравени и високите технологии - моделът има каросерия от алуминий. От този материал е изработено е и окачването, което помага автомобилът да има повече от прилично тегло - 1350 кг. При направата на купето са използвани принципи от самолетостроенето - един от тях е начинът на боядисване, за да може да се съхрани по-добре качеството на материала.
Под капака е поставен високооборотен 3,0-литров V6 с мощност 274 к.с., който е оборудван с фирмената система за променливо газоразпределение VTEC. Всеки двигател се сглобява на ръка само от един майстор, както е при състезателните болиди. А настройките на колата са поверени именно на Айртон Сена, след чиято намеса напълно е променена ходовата част. В знак на благодарност бразилецът получава като подарък две бройки от серийната NSX.
В крайна сметка автомобилът в окончателния му вид е показан на автосалона в Лос Анджелис през 1989 г., като предизвиква огромен интерес. Тестовете показват, че като динамика и управляемост той не отстъпва на тогавашната икона Ferrari 348. А основното му предимство е не това, че ускорява от 0 до 100 км/ч за 5,9 секунди, а перфектната управляемост, която притежава.
Освен това спортната кола предлага комфорт, материали в интериора от високо качество, внушителен списък с екстри и отлично окачване, при което няма опасност шофьорът да остане без зъби. Именно твърдото возене е големият проблем на европейските коли от този клас и Honda решава да ги изпревари, използвайки тази слабост.
Най-важното обаче е друго - моделът е много надежден. Освен това в сравнение с конкурентите си от 90-те години на миналия век NSX е далеч напред като технологии, а и цената му е примамлива - около 100 000 долара. Honda NSX се произвежда на отделен конвейер, на който работят най-добрите специалисти от заводите на компанията.
На същата поточна линия се сглобява и двойникът с марка Acura, който се отличава единствено по емблемата и волана. След 2 години се появява и версия NSX-R, при която част от комфортното оборудване го няма за сметка на намалено тегло, по-твърдо окачване и по-мощни спирачни механизми.
За целия си жизнен цикъл Honda NSX претърпява два фейслифта. През 1997 г. купето получава модернизиран мотор с обем 3,2 литра, при който мощността е 294 к.с., a въртящият момент нараства с 24 Нм. Той работи в комбинация с 6-степенна механична скоростна кутия и предлага ускорение от 0 до 100 км/ч за 5,7 секунди. Излиза и версия с 4-степенен автомат, която работи с нова, дефорсирана версия на 3,0-литровия мотор.
Второто обновяване е през 2002 г., когато промените засягат най-вече екстериора и интериора. Именно при него повдигащите се фарове, които придават допълнителен чар на спортно купе, отстъпват своето място на традиционната ксенонова технология. Освен това е увеличено разстоянието между задните колела, като са направени и промени в окачването.
Експериментът NSX се оказва повече от удачен, тъй като моделът се конкурира успешно не само с Dodge Viper и Chevrolet Corvette, но и с Ferrari. Неслучайно създателят на легендарния McLaren F1 Гордън Мъри е толкова впечатлен от японската кола, че прави редица промени в своя автомобил. Това обаче явно не впечатлява японците, които през 2005 г. спират производството на модела. И карат феновете да чакат цели 10 години, преди отново да възобновят проекта.
Чакането обаче явно си струва. През януари тази година на автосалона в Детройт бе показан серийния вариант на Acura NSX (версията с емблема Honda се появи в Женева), която следвайки традициите на своя предшественик трябва да предизвика истинска техническа революция в класа. В основата на модела е архитектура от алуминий, въглеродни нишки и високоякостна стомана. Подът е от карбон, който е използван и в каросерията заедно с други олекотени метали.
Няма как да се мине и без иновации в техническата част - иконата от 90-те години вече е хибрид. Под нейния капак има 3,5-литров V6 би-турбо агрегат, който е свързан с електомотор. А освен това на всяко от предните две колела е поставен отделен електрически двигател. Резултатът е мощен хибрид със система за задвижване на четирите колела с възможност за независимо разпределение на тягата между колелата. В добавка има 9-степенен автомат и възможност за няколко различни режима на настройка за всички системи на автомобила.
Най-важното - мощността, цената и динамичните характеристики засега остават в тайна. Те ще станат ясни в края на годината, когато ще стартират продажбите на модела. Остава да разберем и дали NSX ще повтори успехите на своя предшественик, като победи европейските суперколи, използвайки техните слабости. Ще видим. Във всички случаи Ferrari 911, както един журналист нарече модела на японците, се завърна. При това с огромни амбиции.
Снимки и информация за новата Honda NSX вижте в Automedia.bg
Как Honda NSX се превърна в легенда
Възроденият спортен модел идва с амбициите да повтори успехите на своя предшественик
12:45 | 21.03.15 г.Версията на модела с емблемата на Honda се появи на автосалона в Женева. Снимка: Automedia.bg
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
CATL пусна нова електромобилна платформа, устойчива на челен сблъсък при висока скорост
-
Разполагат ли с план за противодействие на кризата с разходите германските компании?
-
Акциите на TSMC могат да запишат най-добрата си година от 1999 г. насам
-
2024 г.: Финанси по време на политическа криза
-
"Муфаса: Цар Лъв" оглави боксофис класацията в България в дебютния си уикенд
-
Социалната мрежа X повишава цените на един от премиум плановете си
-
Автомобилният двигател на германската икономика остана без гориво
-
Новата информационна система на кадастъра позволява издаване на скица за минути
-
Оценката на Tesla наближава половината от капитализацията на останалия автомобилен свят
-
Украйна е предложила компенсации за спрения транзит на газ, които Фицо отказал
-
"Агрополихим" купува над 20% от "Неохим" чрез дъщерно дружество
-
Милтенова: Средната годишна доходност за осигурените лица в пенсионните фондове тази година ще е над 8%
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
Завръщането на "глупавите" телефони - новото предизвикателство пред Samsung и Apple
-
Рискът от спиране на електричеството нараства за мрежите в Северна Америка
-
Компании, инвестирали милиарди в придобивания, сега продават за жълти стотинки
-
Унгария договори дерогация и ще получава руски газ през българската "тръба на дружбата"
-
"Технологичен дуел": дронове с картечници атакуваха руски позиции в Харковска област
-
НЕК "подслади" поръчката за ремонт на две турбини на ПАВЕЦ "Чаира"
-
Volkswagen се приближава към сделка, която ще предотврати закриването на заводи
-
Русия започва да разчита все повече на севернокорейската военна индустрия
-
Цената на биткойна задълбочава спада на фона на рекорден отлив на капитал от ETF-ите
-
Британци подаряват жилищата си в опит да избегнат по-високите данъци
-
Русия изпрати 4 ракети "Кинжал" по енергийни обекти в Украйна, всички премнаха през ПВО
-
Revolut е изправена пред ново дело, след като измамници откраднаха 700 хил. евро
-
Завръщането на "глупавите" телефони - новото предизвикателство пред Samsung и Apple
-
Германски пенсионери намират евтино убежище в недружелюбната към мигранти Унгария на Орбан
-
Дрон атакува областта, откъдето беше изстреляна ракетата "Орешник"
-
Русия неволно даде насоки какви са загубите ѝ в Украйна
-
Жилищният пазар в България вече проявява склонност да надценява имотите
-
В Украйна чакат удар с "Орешник", трета нощ липсват руски ракети и дронове
Още от Новини виж още
Коментари
Финанси виж още
-
2024 г.: Финанси по време на политическа криза
-
Най-натоварената година на сливания и придобивания от 2020 г. подкрепи акциите на европейските банки
-
Азиатско-Тихоокеанските пазари не намериха единна посока ден преди Коледа
-
Цените на петрола се повишават в слабата предколедна търговия*
-
САЩ и Япония обвиняват Северна Корея в кражба на криптовалута
-
S&P 500 започна празничната седмица с повишение