Да създадеш автомобил е едва наполовина свършена работа. За да може той да се откроява, трябва да има и запомнящо се и впечатляващо име. Някои търговски марки се оказват толкова сполучливи, че са искани от няколко компании. И те трябва да решават спора си в съда. С помощта на изданието Autonews ви представяме 6 подобни случая.
Audi срещу Fiat Chrysler Automobiles
Това е най-пресният случай, приключил преди броени дни. Компанията Audi така и не успя да закупи правата върху названията Q2 и Q4 от Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Немците предложиха значителна сума за името Q2 и се опитаха да се разберат с италианците за Q4, но срещнаха категоричен отказ.
И двете названия още от миналия век се използват от марката Alfa Romeo, която по този начин обозначава системата за задвижване на своите автомобили. Q2 означава предаване към една ос, а Q4 и към двете. Аналогична схема ползва и друга компания, част от FCA – Maserati. В случая дори не става дума за имена, а за индекси, но и двете са собственост на алианса FCA. И съответно само той може да ги използва.
В Audi се надяваха да получат права върху Q2 и Q4 за да могат да кръстят така двата си нови кросовъра. Само че босът на FCA Серджо Маркионе не крие неприязънта си към колегата си от Volkswagen AG Фердинанд Пиех. Твърди се, че именно Маркионе лично е забранил продажбата на имената, въпреки че на неговите компании те изобщо не са нужни.
В крайна сметка Audi избра името TTQ за единия си кросовър – крос-купе, докато другият ще се казва Q1.
Hyundai срещу Solaris Bus & Coach
Този спор също приключи наскоро и засяга един от най-популярните модели в Русия - Hyundai Solaris. Корейският производител използва това име от 2010 г., като нарича така руската версия на модела Accent. Компанията дълго време търси название, което да впечатли руските клиенти, но едва след избора му стана ясно, че под тази марка още от 90-те години на миналия век в страната се продават полски автобуси, тролеи и трамваи.
Въпреки че не става дума за директни конкуренти, през лятото на 2013 г. Hyundai дава поляците на съд, като иска да им бъде забранено да използват името Solaris. Стига се до извънсъдебно споразумение и корейците получават правата върху названието. Колко обаче са платили за това, не се съобщава.
Ford срещу Ferrari
През 2011 г. обединена Италия навършва 150 години и по случай юбилея компанията Ferrari решава да кръсти своя нов болид от Формула 1 - F-150. Буквата F означава Ferrari, а 150 – кръглата годишнина. Италианците обаче дори и не подозират, че патриотизмът им ще стане причина за съдебно преследване.
Своите права върху F-150 предявява американската Ford Motor Company, която от години продава под същото име своя най-популярен пикап. Неизвестно защо във Ferrai не обръщат никакво внимание на първите съобщения от страна на Ford и в крайна сметка компанията от Детройт решава да се обърне към съда. Само след седмици болидът е прекръстен на F150th Italia...
Интересното е, че във Ferrari са разработвали и стандартен модел с името F-150, като той е готвен за наследник на Enzo. Това става през 2012 г., като в крайна сметка преди появата си автомобилът е прекръстен на LaFerrari.
BMW срещу „Газпромнефт“
Не само автомобилните производители се съдят един друг. През 2012 г. BMW влиза в спор с руския производител на горива „Газпромнефт“, който дава името G-Drive на един от бензините си. В този момент баварците предлагат на пазара мултимедиен комплекс iDrive, система за задвижване на четирите колела xDrive, задно предаване SDrive и концепция за придвижване на електричество EDrive. В компанията явно са на мнение, че всички названия с името Drive им принадлежат.
В крайна сметка BMW се обръща с молба към руската палата за патентни спорове. Оттам взимат страната на „Газпромнефт“ и германците отнасят проблема към съда. Той също потвърждава предишното решение - името „drive“ е достатъчно разпространено и няма как да бъде регистрирано като търговска марка.
Сега BMW продължава да предлага на своите клиенти модели с добавка xDrive към името си. А „Газпромнефт“ от своя страна продава гориво под бранда G-Drive.
Nissan срещу Audi
Тук отново се появява буквата Q, към която има огромен интерес от страна на много компании. Тази мода стартира Infiniti – луксозната марка на Nissan, която още през 1989 г. пуска модели с Q в името си. Германците от Audi нарушават тази хегемония и през 2005 г. обявяват пускането на пазара на кросовърите Q5 и Q7, което директно ги праща в съда.
Там обаче японската компания Nissan не успява да докаже, че притежава правата върху буквата Q и губи делото на всички инстанции. В Infiniti обаче не оставиха нещата така - през 2013 г. компанията смени внасящите объркване наименования M, G, X, F и J. И ги заменя с нови, започващи с буквата Q.
Lotus срещу Lotus
Голям спор възникна и между два отбора, които искаха да участват във Формула 1 под името Lotus. Самата компания е основана от легендата Колин Чапмън, като печели 6 титли в шампионата, но през 1994 г. фалира.
В крайна сметка обаче през 2011 г. на стартовата решетка са вече два тима под това име.
„Случващото се с Lotus в момента прилича на автобус - първо го чакаш цяла вечност, а накрая идват два наведнъж“, така описа ситуацията техническият директор на един от двата Lotus-a Майк Гаскойн.
Причина за разделението става системата за лицензиране на отборите – дълго преди завръщането във Формула 1 марката Lotus Racing е купена от производителя на автомобили от Малайзия – Proton, докато названието Team Lotus остава собственост на Дейвид Хънт, който е последният ръководител на легендарния отбор. Така през 2011 г. в световния шампионат идва Proton, като компанията спонсорира малкия британски отбор Litespeed.
Собственикът на отбора – бизнесменът от Малайзия Тони Фернандес, открито предлага на Proton да закупи целия екип. Вместо това компанията започва да налива пари и в друг тим от Формула 1 и така се появява Lotus Racing. Самият Фернандес остава без права върху марката и реагира веднага, като купува правата върху Team Lotus от Хънт.
В крайна сметка на старта излизат 2 отбора с името Lotus и нещата стигат до съд, който решава, че и двете страни имат право върху името – Proton притежава Lotus Racing, а Фернандес може да ползва Team Lotus. Решението не задоволява и двете страни и накрая малайзиецът се отказва и дава ново название на тима си – Catheram.
Още статии с автомобилна тематика четете в Automedia.bg
Шестте най-големи спора за автомобилни търговски марки
Проблемите между Audi и Fiat не са най-фрапиращия случай в историята
15:09 | 08.02.15 г.Колаж: Automedia.bg
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
Изборът на Тръмп за финансов министър тласна Dow Jones до нов рекорд
-
Кадър на деня за 25 ноември
-
Цените на самолетните билети в света ще нараснат отново през 2025 г.
-
Анализатор: Отделянето на Chrome от Google би бил дълъг и тромав процес
-
Калифорния обещава отстъпка при покупка на електромобил, ако Тръмп премахне стимулите
-
Цените на храните в Русия нарастват, но никой не се осмелява да обвини за това Путин и войната
-
Първи сателитни снимки показват, че руската ракета "Орешник" май е пропуснала целта си*
-
OMV е първият клиент на "Газпром" в ЕС, който не си плати сметката за газа
-
"Газпром" търси начин как да си получава парите за доставките на газ в Европа
-
Колко бързо поевтиняват електромобилите на вторичния пазар?
-
Знае ли нещо Бъфет за сегашния пазар, което останалите инвеститори не знаят?
-
Daimler Truck започва производство на първия си електрически камион за дълги разстояния
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
Драгомир Кузов: България стигна до петото място в Европа по производство на велосипеди
-
Бойко Атанасов: Приемането на България в еврозоната ще доведе до повече инвестиции
-
Коя е най-добрата валута за инвестиции в момента?
-
Русия е уведомила САЩ за удара с "Орешник", Путин потвърди успеха на западните ракети
-
САЩ обвиниха един от най-богатите хора в света в схема за подкупи за 260 млн. долара
-
Квартал във Варна е лидер у нас по най-високи средни цени на тристайните жилища
-
Защо в България няма банки като Revolut и как се развива финтех секторът у нас?
-
Служебното правителство одобри промените в данъчните закони
-
Ирина Христова, АОНК: Расте делът на незаконните участници в небанковото кредитиране
-
След масирания ракетен удар в Украйна САЩ премахват условията пред използването на ATACMS*
-
Ако светът иска да заличи 100 трлн. долара публичен дълг, да погледне към Нова Зеландия
-
"Самоубийствени атаки": руснаците опитват да си върнат контрола в Курска област
-
България е сред страните в ЕС с най-голямо месечно увеличение при производството на услуги
-
План Б на Украйна - оръжейна независимост от Запада, върви към реализация
-
"Бритшорингът" превръща Обединеното кралство в икономическа колония на САЩ
-
Саудитска Арабия отказа да потвърди ангажимента си за отказ от изкопаемите горива
-
Кристалина Георгиева: Целта България да се присъедини към еврозоната е изпълнима
-
Драгомир Кузов: България стигна до петото място в Европа по производство на велосипеди
Още от Новини виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Изборът на Тръмп за финансов министър тласна Dow Jones до нов рекорд
-
MicroStrategy прибавя още биткойни с рекордна покупка за 5,4 млрд. долара
-
Приходите на „М+С хидравлик“ към края на септември се свиват с 43%
-
Европейските пазари отстъпиха от двуседмичния си връх след спада на енергийния сектор
-
SOFIX напредва леко в първия работен ден за седмицата
-
Знае ли нещо Бъфет за сегашния пазар, което останалите инвеститори не знаят?
3