Ако попитате различните автомобилни производители кой е родоначалникът на един от най-популярните сегменти в момента - този на кросовърите, ще получите няколко различни отговора. В Toyota твърдят, че първи е техният RAV4. Други компании смятат, че техни модели са в основата на "псевдовсъдеходите". Дори руснаците имат готова версия - това е Lada Niva.
С помощта на изданието Wheels обаче ще ви докажем, че първата фалшива "джипка" е дело на френската компания Matra Automobile, която вече не съществува.
Тази компания се появява през Втората световна война и първоначално се занимава с производството на авиобомби. Името й се превежда лесно - то е абревиатура на Mecanique, Aviation, Traction. Първите две се превеждат лесно, а третото означава "тяга". За разлика от Saab, французите не правят самолети, но пък произвеждат всякакви компоненти за авиотехниката.
А също така и автомобили. Именно тази компания измисля европейската концепция за миниван, като през периода 1984-2003 г. произвежда Renault Espace. Къде обаче в цялата история са кросовърите?
Всъщност Matra започва да произвежда каросерии през 60-те години на миналия век, като това я сближава с малкия производител на автомобили Automobiles Rene Bonnet. Първият съвместен продукт между двете марки е спортната кола Djet, която се задвижва от 1.1-литров двигател от Renault 4. Тя тежи едва 600 кг, което я прави доста бърза. Нейното производство стартира през 1962 г.
Matra Djet
Машината е с каросерия от фибростъкло и предлага отлично разпределение на масата, благодарение на средното разположение на мотора. Освен това Djet разчита и на независимо окачване и дискови спирачки. Всичко това обаче не помага на модела да се продава добре, тъй като е доста скъп. В Matra обаче вярват в бъдещето на колата и купуват нейните права от Automobiles Rene Bonnet. Така се появява Matra Automobiles.
Въпреки че бизнесът не е особено успешен, французите не се страхуват да експериментират. След Djet се появява Matra 530 с мотор V4 от Ford, която се продава далеч по-успешно - около 9000 бройки срещу 1500 от Djet, но въпреки това е далеч от масовите модели. През 1971 г. Matra Automobiles става част от европейското подразделение на Chrysler заедно със Simca и Talbot. По това време излиза и първият наистина масов модел на марката - Matra Bagheera с двигател Simca.
Matra Bagheera
Машината отново е със средно разположение на мотора, каросерия от копозити, шаси от стомана и цял ред предни седалки. По-късно се появява и Matra Murena, а компанията започва да прави V12 двигатели за Формула 1. Само че в случая става сума за кросовъри и нека се върнем към тях.
Така наречените лъжливи "джипове" или автомобили, които изглеждат като всъдеходи, но всъщност нямат никакви оф-роуд възможности, сега се произвеждат от почти всички компании. Първи обаче идеята за подобна машина реализират в Matra Automobile още през 1977 г.
По това време в Европа добре се продава Range Rover, но мнозина не могат да си го позволят заради високата му цена и лакомите мотори. В Matra решават да създадат нещо подобно, което обаче да е по-евтино и по-икономично. Изборът на инженерите пада върху рама от автомобил с предно предаване, което сега изглежда доста архаично. Колкото и странно да звучи, бъдещият родоначалник на класа на псевдо-всъдеходите e базиран на масовата и невзрачна Simca 1100, която излиза на бял свят през 1967 г.
Основната разлика със съвременните кросовъри е тежката конструкция. Рамата на Simca1100 е създадена в САЩ през 60-те години на миналия век, като на нея Chrysler подготвя дори пикапи. Най-важното обаче е, че Matra Rancho, както се казва моделът, не разполага със задвижване 4х4. То не се предлага и срещу доплащане, така че Peugeot 2008 и Fiat 500X съвсем не са първите подобни модели. Такива е имало и преди 40 години.
Matra-Simca Rancho
В крайна сметка Rancho не може да се противопостави на Range Rover извън пътя, но пък изглежда красив и брутален. Изборът на двигател не е никак впечатляващ - въпреки че Matra прави успешни V12 мотори за "Формула1" и "Льо Ман", под капака на автомобила е поставен 1.4-литров агрегат от Simca. Извън града моторът харчи около 8 л/100 км, което общо взето важи и за голяма степен от сегашните псевдо-всъдеходи, работещи с бензин.
Докато произвежда своя Rancho, компанията Matra продължава да сменя партньорите си. В началото е Chrysler, а през 1977-78 г. моделът се произвежда под марката Matra-Simca. След това американците продават Simca, Talbot и Matra на концерна Peugeot-Citroen. Там решават да произвеждаш Rancho под марката Talbot-Matra, така че е напълно възможно в наши дни автомобилът да бъде намерен под различни имена.
Matra-Simca Rancho
По това време на пазара се появяват модели като Renault Rodeo и Citroen Mehari, които също са кросовъри, създадени на базата на леки автомобили. Те обаче са си истински "джипки", тъй като се предлагат със система за задвижване на четирите колела и не са предназначени за масовата градска аудитория.
Големият проблем на Matra Rancho е слабата каросерия, която е много податлива на ръжда. Пластмасовите части не гният, но металните - доста. Дори съветската Niva, която се появява по това време, предлага по-добро качество от тази гледна точка. Най-вероятно заради това Rancho така и не постига успехи на пазара - от 1977 до 1984 г. от модела са продадени около 56 000 бройки.
Renault Espace
По-късно обаче съдбата се отплаща на специалистите от Matra, които са в основата на успешен модел като Renault Espace. Първоначално те предлагат услугите си на Peugeot-Citroen, където решават, че проектът за миниван е безперспективен. И тогава от Matra се обръщат към Renault, където приемат идеята. Историята след това е добре известна - моделът се превръща в бестселър. А неговото производство е съсредоточено в завода на компанията в Ромарантен, който благодарение на Espace осигурява бъдещето си за години напред.
Matra обаче се оказва на губещата страна през 2003 г., когато Espace сменя второто поколение с трето, което вече не разчита на традиционната конструкция, а на напълно нова архитектура. В този момент компанията има възможност да спаси бизнеса си, като си спомни за Rancho. Вместо това французите тръгват в грешна посока и създават безумния авангарден проект "миниван-купе". Все още не е ясно как са успели да убедят Renault в това да пусне в производство модела Avantime, който наистина изглежда чудесно. Но пък е напълно ненужен...
Renault Avantime
Напълно очаквано Renault Avantime се проваля и това води до закриването на завода в Роморантен. След този провал Matra и Renault се разделят, като активите на малката френска компания са изкупен от италианците от Pinifarina. Нещата обаче се развиват лошо и през 2009 г. Matra вече има нов собственик - френският холдинг Segula, който се занимава с разработки за авиацията, корабостроенето и енергетиката.
Последните разработки с името Matra отново са свързани с автомобилите, но не със задвижваните с двигатели с вътрешно горене машини, а с електрически агрегати. Създаденото подразделение Segula Matra Technologies разработва болида Formulec EF01, предназначен за участие в електрическата Формула 1, който се задвижва от електрически агрегат, производство на Siemens.
Matra-Simca Rancho
В наши дни марката предлага голям избор от велосипеди и електрически скутери. На пазара на стари автомобили в Европа могат да бъдат открити модели Bagheera и Murena за около 10 000 евро, а Rancho в прилично състояние се продава за около 3000-5000 евро. Рулетката на историята обаче отреди на французите място в миманса, въпреки че можеше да не бъде така.
Още новини с автомобилна тематика четете в Automedia.bg