Имате Ford Focus и отивате да си купите някаква резерва част, която се оказва, че е от окачването на Mazda. Тя пасва отлично на автомобила и няма проблеми. Оказва се обаче, че в историята на автомобилизма има далеч по-интересни подобни съвпадения. Тази индустрия е едно семейство - с неговите родствени връзки и с браковете по любов или по сметка. Ето и част от тях.
Audi - от Mercedes до Volkswagen
Историята по превода на фамилията Horch на латински (б.а. - слушай), от която се е получило името Audi, е добре известна. Но историята на самата марка не е толкова проста и еднозначна. Тя е създадена през 1910 г. и е преживяла редица възходи, падения и дори прераждане.
Horch 853 A Sport Cabriolet
Едва през 1928 г. става сливането на Audi с DKW, като в резултат на това заводът в Цвикау (Германия) започва да произвежда достъпни автомобили. Причината е световната криза. Четири години по-късно към тях се присъединяват Horch и Wanderer, за да се стигне до Auto Union.
През 1940 г. марката изчезва, за да се появи отново през 1956 г. А възраждането си дължи на един от сегашните си големи конкуренти - компанията Daimler-Benz, която през 1958 г. изкупува обединението Auto Union, произвеждащо по това време автомобили под марката DKW. Това са машини с двутактови мотори, разположен отпред.
DKW F1 Roadster
Именно с идването на Daimler-Benz са въведени нормалните 4-тактови двигатели Mercedes, а търговската марка DKW се превръща в Audi, за да бъде показана дистанцията от старите машини. Така се появява първият модел на марката Audi F102. С помощта на Mercedes стартира и разработката на Audi 50, който е добре познат като първия Volkswagen Polo от 1974 г.
Audi 50 GL
Този модел излиза едва след като марката е купена от компанията Volkswagen през 1965 г. и това е причината да не се асоциира с Daimler. През 1969 г. Volkswagen купува и фирмата за производство на NSU, като я обединява с Audi. Веднага след това новите собственици преработват двигателя Ro80, произвеждан от NSU, и в крайна сметка се получава моделът Audi 100.
Volkswagen Passat B1
Стилът и техническите решения се запазват в продължение на няколко поколения автомобили и оказват влияние и върху моделите на самия Volkswagen, който пуска Audi 50 като VW Polo. След това Audi F103 се превръща в Audi 80 и 90, а през 1973 г. излиза и като VW Passat В1.
Saab - най-необичайния роднина
Добре известно е, че тази почти мъртва в момента марка има големи традиции в авиацията. Историята на бранда обаче е пълна с любопитни факти. Производителят на автомобили от Тролхетен - компанията Svenska Aeroplan AB, веднага след Втората световна война започва да обмисля нов предмет на дейност. В резултат на това през 1950 г. в Швеция се появява нова автомобилна марка, която пуска модела Saab 92. Както и при DKW, този модел също е с двутактов мотор и с предно предаване.
Историята на двутактовия мотор Saab приключва със смяната му с 4-цилиндров двигател на Ford, който освен на модела Saab 96 се поставя още на редица автомобили. В това число е и известният Ford Taunus. Същият агрегат намира приложение и близо половин век по-късно, когато с него са оборудвани новите модели на ЗАЗ.
Saab 99
През 1968 г. излиза моделът Saab 99, разчитащ на мотори Triumph Slant-4, които по това време са доста популярни. Компанията изкупува правата върху този двигател, преработва го леко и се обединява с друга фирма - Scania-Vabis, с която започва съвместно производство на нови силови агрегати. Променя се е и името - Saab-Scania, като освен автомобили и самолети произвежда още автобуси и камиони.
Това продължава до 1989 г., когато Saab е закупен от GM. Малко по-рано обаче излиза Saab 9000, чиято платформа Type Four е разработена съвместно с групата Fiat. Така "роднини" на 9000 се оказват Alfa Romeo 164, Fiat Croma и Lancia Thema. Шведските и италианските модели са с различни системи за сигурност и двигатели, но си приличат на външен вид. Сътрудничеството с Fiat не спира дотук. Легендарната Lancia Delta се продава като Saab 6000, като някои детайли са променени.
Saab Lancia 600
След купуването от GM историята се повтаря с модели на Subaru, в чиято основа са модели на Saab. В същото време новата платформа на американците се оказва в основата на Saab 900 II и на излезлия по това време Opel Vectra A. А излязлата след 4 години архитектура на Vectra B освен за модела на Opel се използва и за Cadillac BLS, който от своя страна практически представлява второ поколение Saab 9-3. В САЩ пък се продават 9-2x на базата на Subaru Impreza, 9-7x на основата на Chevrolet Trailblazer и редкият 9-4x, близък роднина на Cadillac SRX.
Saab 9-4x
През 2011 г. платформата на първото поколение на 9-5 бе продадена на китайската BAIC, която след известно време пусна на нея модела си Senova. Марката Saab пък бе закупена от компанията за спортни автомобили Spyker, която по-късно я препродаде на китайските инвеститори NEVS.
Очаквайте утре част II: BMW - съюзи по любов и неволя
Още любопитни статии с автомобилна тематика четете в Automedia.bg