Грандиозният план на Серджо Маркионе да слее Fiat и Chrysler в нов мощен глобален автопроизводител най-накрая беше изпълнен в неделя, 5 години след като италианската компания спаси американския производител от фалит като част от правителствен спасителен план.
В първия ден от търговията на Нюйоркската борса обаче инвеститорите не бързаха да купуват акции на новата компания – Fiat Chrysler Automobiles (FCA), на фона на опасенията за това дали амбициозният план за растеж на Маркионе е постижим. Акциите започнаха търговията при начална цена от 9 долара за акция под символа FCAU и след кратък първоначален скок в крайна сметка приключиха сесията с отстъпление от 0,89% при 8,92% долара за акция, пише Forbes.
Мениджърът на FCA заяви, че е разочарован от реакцията на пазара. „Не смятам, че заслужаваме толкова ниска оценка“, казва Маркионе, цитиран от Wall Street Jorunal.
Негативната реакция на пазара със сигурност е свързана и със скорошното недоверие на инвеститорите към General Motors и Ford Motor. Последната понижи прогнозата си за растежа заради трудности на международните пазари, а акциите на GM поевтиняват с над 19% за последните 3 месеца. Книжата на Ford пък поевтиняват с над 21% за същия период.
Съществува и не малка доза скептицизъм относно това дали Маркионе ще успее да изпълни 5-годишния си план на стойност 60 млрд. долара, според който продажбите на компанията в световен мащаб трябва да нараснат със 60% до 7 млн. автомобила до 2018 г. Стратегията включва разпространяване на марките Jeep и Alpha Romeo по света, както и на Chrysler. Когато обяви плана си през май, Маркионе подчерта, че той изисква „безупречно изпълнение“.
IHS Automotive е сред експертите в индустрията, които имат резерви относно плана на Маркионе. Анализаторската компания очаква продажбите на FCA да достигнат 5,1 млн. до 2018 г., което все пак би било ръст от 18,5% спрямо 2013 г.
Старшият анализатор в Kelley Blue Books Карл Брауер посочва, че Маркионе е постигнал значителен прогрес по отношение на достигането на целта си въпреки широкия скептицизъм през 2009 г., но все пак пред него остават много предизвикателства. „Той постави FCA на позиция, от която да разшири продажбите, приходите и печалбата. Сега пазарът ще реши колко е впечатлен от усилията му“, каза Брауер.
Листването на борсата в Ню Йорк, както и в Милано, е стъпка към разширяване на полето от инвеститори, които могат да финансират 60-милиардния план за растеж на FCA. Маркионе заяви, че FCA възнамерява да набере средства от дълговите пазари, като е възможно и да продаде акции, за да се увери, че има достатъчно средства, с които да се справи с предизвикателствата на пазара.
Още видео материали може да видите в сайта на Bulgaria on Air