Силното търсене на автомобили на най-големия пазар в света - Китай, забавя темпото си. Причината за това са по-строгите екологични норми, както и забавянето на икономическия растеж.
Подкрепяната от правителството асоциация на производителите на автомобили ревизира надолу прогнозата си за продажбите в Китай през тази година. Сега асоциацията предвижда да бъдат продадени 23,8 милиона коли, което би било с 8,3% повече от миналата година. През януари обаче асоциацията прогнозира, че увеличението в продажбите ще достигне десет процента, предава Bloomberg.
През първото тримесечие икономиката на Китай загуби инерция - отчетеният тогава ръст от 7,4% бе най-ниският от 18 месеца. През четвъртото тримесечие на 2013 г. икономиката нарасна със 7,7 на сто.
Сравнително слабо през последните месеци е и търсенето на други моторни превозни превозни средства - особено на автобуси и камиони. Това търсене е по-чувствително към забавянето на икономиката. През първата половина на годината продажбите на тези превозни средства са се свили с 3 на сто, след като през същия период на предходната година имаше ръст от 7 на сто. Общо продажбите на превозни средства се увеличават с 8,4%, след ръст от 12% през същия период на 2013 година.
„Спадащите цени на жилищата и по-малкото инвестиции в жилищния сектор забавят търсенето на камиони", казва Са Бони, анализатор в IHS Automotive. Джон Зенг от LMC Automotive отчита също и по-строгите стандарти за отработените газове при търговските превозни средства.
Пазарът на автомобили ще продължи да расте с двуцифрени процентни ставки, но не толкова бързо, колкото досега. През първата половина на годината увеличението е с 11 на сто, а година по-рано ръстът бе от 14%. През последните десет години пазарът постигаше темпове на растеж от над 20 процента.
През последните месеци търсенето на автомобили в Китай бе стимулирано отчасти от опасенията, че градовете ще наложат квоти за новите коли или ще ограничат тяхната употреба. Това бе причината мнозина да осъществят своите покупки по-рано.
Към момента Китай има достатъчно пътища и инфраструктура, която да побере поне 300 млн. коли, въпреки че броят на шофьорите се очаква да надхвърли 1 млрд. души в следващите 10 до 15 години, твърдят от Асоциацията на автомобилните производители на Китай.