Източна Европа никога не е била люлка на автомобилостроенето. През последните години обаче северната ни съседка Румъния преживява истински автомобилен бум. Подемът започна през 1999 година, след като Renault Group пое под крилото си позабравената марка Dacia. Днес, 15 години по-късно, Dacia има пълна гама модели, собствен дизайнерски център, собствен тестови център и автомобилен завод, от който излиза нов автомобил на всеки 55 секунди.
Имахме възможността да посетим тези уникални за Балканите съоръжения, като бяхме първите журналисти, които прекрачиха прага на тестовия изследователски център в град Титу.
Съоръженията, обезпечаващи производството на Dacia в Румъния - завод, тестови център, дизайнерското студио, инженерен център, център за резервни части и логистичен център, са разположени близо едно до друго, като образуват затворен производствен кръг. Общо 17 000 души работят за Dacia в Румъния. Марката е най-големия износител в страната, като й се падат 2.9% от брутния вътрешен продукт.
Дизайнерски център
Дизайнерският център е разположен в центъра на Букурещ, в сграда, в която преди това се е помещавало швейцарското посолство. В него се "рисуват" не само модели на Dacia, но и на Renault. Центърът е неразделна част от международна мрежа от центрове за дизайн, включваща тези в Бразилия, Южна Корея и Индия.
В центърът за дизайн в Букурещ работят 27 души от 8 националности. Част от екипа е българинът Ивайло Дамянов, възпитаник на Техническия университет в Русе. Заедно с колегите си той отговаря за развитието на дизайна както на моделите на Dacia, така и на Renault. Дизайнерският център отваря врати през 2007 година, като разполага с помещения за създаване на дизайнерски прототипи в умален мащаб, отдел за скициране и отдел, в който се създава 3D образ на бъдещите автомобили.
Българинът Ивайло Дамянов работи по бъдещи модели на компанията
Най-популярните автомобили на Dacia - Lodan, Sandero и Duster, са дело на дизайнерите в Букурещ. Специалните версии също са поверени на тях.
Тестови център
Едно от най-атрактивните съоръжения на Dacia в Румъния е тестовият център. Той е разположен в близост до град Титу и е изграден по образец на тестовия център на Renault във Франция. Съоръжението разполага с инструменти и технологии, осигуряващи същите критерии и стандарти за валидиране за автомобилите.
Центърът е изграден на площ от 350 хектара и работи при изключителни мерки за сигурност - дори полетите на височина под 600 метра са забранени в този район. Всъщност ние сме първите журналисти, които прекрачват прага на съоръжението.
Тестовите трасета и сградите, в които са разположени различните лаборатории и стендове
Центърът е абсолютно копие на съоръжението на Renault във Франция. Разполага с няколко сгради, заемащи площ от 42 300 кв. метра, и новопостроени писти с обща дължина 32 км. Изпитателните писти, на които се проверяват различни характеристики на превозното средство, включително сцепление, скорост, безопасност, поведение на пътя и акустика, са опасани с голям насип, който ги прикрива от външния свят. Ние бяхме допуснати до трасето за максимална скорост, чиято дължина е 4.5 км. То обгражда други 10 трасета, сред които такива с голям наклон, тежък терен и т.н.
В сградите на съоръжението в Тито пък са разположени лаборатории, в които се изпитват характеристиките на автомобилите за устойчивост на студ, топлина или дъжд. Едно от помещенията, например, симулира силна слънчева светлина, като има за цел да проверява качеството на боята и пластмасовите детайли. В друго помещение, което разполага със специална акустика, се проверява шумоизолацията на салоните. Посетихме и зала, в която няколко робота непрекъснато отварят и затварят вратите на автомобилите, за да проверят надеждността на компонентите.
Общо 450 души работят в центъра в Титу. Всяка година те извършват тестове с обща дължина 8 милиона километра и подлагат автомобилите на над 450 000 часа изпитания на стенд.
В Титу има и интересен музей на марката, в който са изложени както важни модели, така и интересни проекти, сред които лимузина Duster и пикап на същия модел, оборудван с три оси (в галерията със снимки).
Залата за тестове на шумоизолацията в колите
Заводът в Миовени
Заводът на Dacia в Румъния е основната част от затворената производствена верига на компанията. Той произвежда двигатели, скоростни кутии и шасита. Заводът съществува още от 70-те години на ХХ век, но е напълно модернизиран и оборудван с технологиите и инструментите за производство на Renault.
Поточната линия за сглобяване на двигатели и трансмисии
В предприятието се работи на три смени. Само през 2013 година от поточните линии са излезли 308 000 двигателя, 516 000 скоростни кутии и 1 000 000 шасита. За същия период са преработени 16 700 метрични тона от алуминий, което превръща съоръжението в най-голямата леярната за алуминий в Румъния. Около 60% от продукцията на завода се изнася за други заводи на Renault Group, включително във Франция.
Тези малки автоматизирани помагачи обикалят из целия цех
Годишният капацитет на завода е 350 000 превозни средства, като ежедневно от поточните линии излизат по 1390 нови автомобила от моделите Lodan, Sandero, Sandero Stepway и Duster, оборудвани както с емблемата на Dacia, така и с тази на Renault (моделите на румънската марка се продават като Renault на някои пазари по света). Този месец в завода, от който излиза нов автомобил на всеки 55 секунди, празнуват своя 5-милионнен произведен автомобил.
Блоковете алуминий и получените от тях двигателни блокове
Заводът разполага с халета за производство на двигатели и трансмисии, леярна за алуминий, цех за сглобяване, цех с преси за метал, бояджийски цех и др. В този завод се произвеждат бензиновите двигатели 1.4 MPI и 1.6 MPI, както и новият TCe 90. Моторите задвижват модели на Dacia и Renault.
Средната заплата на работниците тук е 1000 евро, а най-ниската - около 500 евро.
Готовите детайли излизат от пресата за метал
Заводът в Румъния не е единственото предприятие на марката. Тя има съображение и в Танжер, Мароко, където се произвеждат Dokker и Lodgy. Dacia е представена в общо 43 страни по света, като през 2013 година продажбите й в Европа и Средиземноморския басейн достигат 430 000 екземпляра.
Продажбите на Dacia в Европа през изминалата година записаха ръст от 19,3% на годишна база. А през първите четири месеца на тази година Dacia отбеляза най-силното увеличение от всички марки на европейския пазар - ръст от 46.1%, завладявайки пазарен дял от 2.5%. Dacia е и най-продаваната марката в България за 2013 г.
Още снимки вижте в галерията на Automedia.bg
Имахме възможността да посетим тези уникални за Балканите съоръжения, като бяхме първите журналисти, които прекрачиха прага на тестовия изследователски център в град Титу.
Съоръженията, обезпечаващи производството на Dacia в Румъния - завод, тестови център, дизайнерското студио, инженерен център, център за резервни части и логистичен център, са разположени близо едно до друго, като образуват затворен производствен кръг. Общо 17 000 души работят за Dacia в Румъния. Марката е най-големия износител в страната, като й се падат 2.9% от брутния вътрешен продукт.
Дизайнерски център
Дизайнерският център е разположен в центъра на Букурещ, в сграда, в която преди това се е помещавало швейцарското посолство. В него се "рисуват" не само модели на Dacia, но и на Renault. Центърът е неразделна част от международна мрежа от центрове за дизайн, включваща тези в Бразилия, Южна Корея и Индия.
В центърът за дизайн в Букурещ работят 27 души от 8 националности. Част от екипа е българинът Ивайло Дамянов, възпитаник на Техническия университет в Русе. Заедно с колегите си той отговаря за развитието на дизайна както на моделите на Dacia, така и на Renault. Дизайнерският център отваря врати през 2007 година, като разполага с помещения за създаване на дизайнерски прототипи в умален мащаб, отдел за скициране и отдел, в който се създава 3D образ на бъдещите автомобили.
Българинът Ивайло Дамянов работи по бъдещи модели на компанията
Най-популярните автомобили на Dacia - Lodan, Sandero и Duster, са дело на дизайнерите в Букурещ. Специалните версии също са поверени на тях.
Тестови център
Едно от най-атрактивните съоръжения на Dacia в Румъния е тестовият център. Той е разположен в близост до град Титу и е изграден по образец на тестовия център на Renault във Франция. Съоръжението разполага с инструменти и технологии, осигуряващи същите критерии и стандарти за валидиране за автомобилите.
Центърът е изграден на площ от 350 хектара и работи при изключителни мерки за сигурност - дори полетите на височина под 600 метра са забранени в този район. Всъщност ние сме първите журналисти, които прекрачват прага на съоръжението.
Тестовите трасета и сградите, в които са разположени различните лаборатории и стендове
Центърът е абсолютно копие на съоръжението на Renault във Франция. Разполага с няколко сгради, заемащи площ от 42 300 кв. метра, и новопостроени писти с обща дължина 32 км. Изпитателните писти, на които се проверяват различни характеристики на превозното средство, включително сцепление, скорост, безопасност, поведение на пътя и акустика, са опасани с голям насип, който ги прикрива от външния свят. Ние бяхме допуснати до трасето за максимална скорост, чиято дължина е 4.5 км. То обгражда други 10 трасета, сред които такива с голям наклон, тежък терен и т.н.
В сградите на съоръжението в Тито пък са разположени лаборатории, в които се изпитват характеристиките на автомобилите за устойчивост на студ, топлина или дъжд. Едно от помещенията, например, симулира силна слънчева светлина, като има за цел да проверява качеството на боята и пластмасовите детайли. В друго помещение, което разполага със специална акустика, се проверява шумоизолацията на салоните. Посетихме и зала, в която няколко робота непрекъснато отварят и затварят вратите на автомобилите, за да проверят надеждността на компонентите.
Общо 450 души работят в центъра в Титу. Всяка година те извършват тестове с обща дължина 8 милиона километра и подлагат автомобилите на над 450 000 часа изпитания на стенд.
В Титу има и интересен музей на марката, в който са изложени както важни модели, така и интересни проекти, сред които лимузина Duster и пикап на същия модел, оборудван с три оси (в галерията със снимки).
Залата за тестове на шумоизолацията в колите
Заводът в Миовени
Заводът на Dacia в Румъния е основната част от затворената производствена верига на компанията. Той произвежда двигатели, скоростни кутии и шасита. Заводът съществува още от 70-те години на ХХ век, но е напълно модернизиран и оборудван с технологиите и инструментите за производство на Renault.
Поточната линия за сглобяване на двигатели и трансмисии
В предприятието се работи на три смени. Само през 2013 година от поточните линии са излезли 308 000 двигателя, 516 000 скоростни кутии и 1 000 000 шасита. За същия период са преработени 16 700 метрични тона от алуминий, което превръща съоръжението в най-голямата леярната за алуминий в Румъния. Около 60% от продукцията на завода се изнася за други заводи на Renault Group, включително във Франция.
Тези малки автоматизирани помагачи обикалят из целия цех
Годишният капацитет на завода е 350 000 превозни средства, като ежедневно от поточните линии излизат по 1390 нови автомобила от моделите Lodan, Sandero, Sandero Stepway и Duster, оборудвани както с емблемата на Dacia, така и с тази на Renault (моделите на румънската марка се продават като Renault на някои пазари по света). Този месец в завода, от който излиза нов автомобил на всеки 55 секунди, празнуват своя 5-милионнен произведен автомобил.
Блоковете алуминий и получените от тях двигателни блокове
Заводът разполага с халета за производство на двигатели и трансмисии, леярна за алуминий, цех за сглобяване, цех с преси за метал, бояджийски цех и др. В този завод се произвеждат бензиновите двигатели 1.4 MPI и 1.6 MPI, както и новият TCe 90. Моторите задвижват модели на Dacia и Renault.
Средната заплата на работниците тук е 1000 евро, а най-ниската - около 500 евро.
Готовите детайли излизат от пресата за метал
Заводът в Румъния не е единственото предприятие на марката. Тя има съображение и в Танжер, Мароко, където се произвеждат Dokker и Lodgy. Dacia е представена в общо 43 страни по света, като през 2013 година продажбите й в Европа и Средиземноморския басейн достигат 430 000 екземпляра.
Продажбите на Dacia в Европа през изминалата година записаха ръст от 19,3% на годишна база. А през първите четири месеца на тази година Dacia отбеляза най-силното увеличение от всички марки на европейския пазар - ръст от 46.1%, завладявайки пазарен дял от 2.5%. Dacia е и най-продаваната марката в България за 2013 г.
Още снимки вижте в галерията на Automedia.bg
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.