Новото BMW M3 Седан и новото BMW M4 Купе са петото поколение на чистокръвния и в същото време абсолютно пригоден за всекидневието спортен автомобил, който се появи на бял свят преди почти 30 години.
До днес от спортната икона са произведени над 240 000 екземпляра. Всички поколения на модела следват зададената от М3 Е30 философия за мощен и лек спортен автомобил, подходящ за ежедневна употреба. Със всяка следваща генерация М3 става по-мощен, по-прецизен и по-бърз. Най-новата разчита на мощност от 431 к.с., които позволяват ускорение 0-100 км/час за само 4,1 сек.
Ето и кратка хронология на еволюцията на BMW M3 през годините.
Първото поколение: база за успешните състезателни автомобили в DTM
През пролетта на 1985 година поделението BMW Motorsport започва разработката на състезателен автомобил за състезанията с туристически автомобили. Необходимата за хомологацията „шосейна” версия – от която според спортния регламент за една година трябва да бъдат произведени и пуснати в продажба 5 000 екземпляра – още от самото начало е създадена като състезателен автомобил, отговарящ почти напълно на регламента на Група А.
Първото BMW M3 празнува своята премиера през септември 1985 година на международното автомобилно изложение във Франкфурт, а въвеждането на пазара стартира през лятото на 1986 година.
Моделът разполага с четирицилиндров атмосферен двигател с работен обем 2,3 литра, който развива 195 к.с. (при версия без катализатор мощността е 200 к.с.). Ускорението от място 100 км/час става за 6,8 (6,7) сек, а максимална скорост на движение достига 230 км/ч (235 км/ч).
Благодарение на това BMW M3 от първо поколение надминава всички очаквания за продажбите. Заедно с версията кабриолет, както и множеството модернизации и специални модели до края на производството през 1991 година са продадени 17 970 екземпляра.
Второто поколение: „вълк в овча кожа“ в три варианта
Наследникът не е разработен като база за моторните спортове, за сметка на това още от самото начало са създадени три варианта на каросерията. Освен купето с две врати, което дебютира през 1992 година, през 1994 година го следват кабриолет и седан с четири врати.
Всички варианти се задвижват от шестцилиндров двигател с работен обем 3.0 л. и мощност 286 к.с., който ускорява автомобилите от 0 до 100 км/ч за по-малко от 6 сек. Максималната скорост е ограничена до 250 км/ч. Представената през 1994 година малка серия с означение M3 GT развива 295 к.с. и е най-мощната модификация на модела. През 1995 година работният обем е увеличен до 3,2 л., а мощността – до 321 к.с.
BMW M3 е първият крупносериен автомобил на света, който от 1997 година опционално се предлага със секвенциална М трансмисия (SMG), чиято конструкция е базирана на конвенционалната скоростна кутия на М3, но съединителя се управлява електрохидравлично при смяна на предавките. Водачът не се нуждае от педал на съединителя и може да превключва предавките чрез просто дръпване респективно побутване на скоростния лост.
Трансмисията първоначално се приема със скептицизъм от клиентите, но малко след това се превръща в истински хит – до края на производството почти всяко второ М3 от това поколение е оборудвано със SMG трансмисия. Същото важи и за самата кола: от конвейера в Регенсбург слизат точно 71 242 екземпляра – като купе, кабриолет и седан.
Третото поколение: повишена динамика и още по-изразителен дизайн
Въведеното на пазара през 2000 година трето поколение, което се предлага само като купе и кабриолет, вдига още по-високо летвата по отношение на мощността и динамиката на управлението. Непромененият 3,2-литров шестилидров редови двигател развива 343 к.с. и позволява ускорение от 0 до 100 км/ча за само 5,2 сек. (кабриолет: 5,5 сек.). Дори по-впечатляващ е спринтът от 80 до 120 км/час на четвърта предавка – само 5,4 сек.
При третото поколение за пръв път BMW M3 се оборудва с променлив блокаж на диференциала. Блокиращото действие от 0 до 100 % позволява на водача на BMW M3 да има осезаеми преимущества по отношение на сцеплението при потегляне или при спортно шофиране по завои. Освен това второто поколение на секвенциалната М трансмисия (SMG II) вече се управлява от т. нар. Paddles на волана.
BMW M3 CSL
Спортната върхова версия на модела е въведеното през 2003 година BMW M3 CSL. Трите букви означават „Coupe Sport Leichtbau“ (Купе, Спорт, Олекотена конструкция), като покривът, средната конзола и тапицериите на вратите са изработени от карбонов композит, задното стъкло е по-леко, а множество комфортни елементи просто отпадат. Със собственото си тегло от само 1 385 кг. CLS е по-лек от стандартния модел с около 110 кг. Всичките 1 383 екземпляра на модела с мощност 360 к.с. са продадени за само за няколко месеца.
Четвъртото поколение: V8-двигател и интелигентна олекотена конструкция
След 15 години през 2007 година при четвъртото поколение на BMW M3 получава напълно нов двигател. Купето и представеният малко по-късно Седан, както и дебютиралия през 2008 година кабриолет се задвижват от осемцилиндров агрегат с работен обем 3 999 куб. см и мощност 420 к.с. Около 85 % от максималния въртящ момент от 400 Нм са на разположение в широк оборотен диапазон от цели 6 500 оборота.
При четвъртото поколение конструкторите залагат още повече на олекотената конструкция. Заради положителния опит с другите модели на М версията купе получава покрив от карбонов композит. Предният капак и много от детайлите на новоразработеното окачване пък са изработени от алуминий.
BMW M3 GTS
Сред акцентите при производството на четвъртото поколение е изработката на ексклузивни малки серии на BMW M3, при които вдъхновената от моторните спортове характеристика на модела е подчертана още по-силно. Особено силно впечатление прави разработеният за Clubsport специален модел с регистрация за обществените пътища с означение BMW M3 GTS, чиито двигател е с увеличен до 4,4 л. работен обем и развива максимална мощност от 450 к.с. Специфичните компоненти на окачването и аеродинамичните подобрения, както и създаденият специално за състезателната писта кокпит с две места превръщат този лакиран единствено в огнено-оранжев цвят автомобил в „бегачка”, готова за състезания на писта. Общо са продадени 135 екземпляра на BMW M3 GTS.
BMW M3 CRT
Производството на представеното през 2011 година BMW M3 CRT (Carbon Racing Technology) е лимитирано дори до само 67 екземпляра. Ексклузивно изработените олекотени компоненти и модифицираното окачване позволяват този модел с мощност 450 к.с., базиран на BMW M3 Седан и произведен в манифактурата на BMW M GmbH, да постигне изключително балансирано и прецизно поведение на пътя. Ексклузивните олекотени елементи на BMW M3 CRT включват карбонов преден капак, спортни седалки с карбонова основа, заден спойлер и интегриран в предната броня аеродинамичен елемент от CFRP.
Още за BMW M3 и BMW M4 вижте в Automedia.bg
Поглед към миналото на BMW M3
Моделът стартира през 1985 година, а днес на пазара е неготово 5-то поколение
18:04 | 18.05.14 г.Новите M3 Седан и M4 Купе. Снимка: BMW
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
Биткойнът кръжи в подножието на 100 хил. долара, но има предупреждения за корекции
-
Производството на мебели в България се свива с 4% през 2023 г.
-
Европа изкара спокойно последните две зими с доза късмет за цените на газа
-
Черна гора се присъедини към Единната зона за плащания в евро
-
Иран ще увеличи капацитета си за производство на ядрено гориво
-
Британският индекс FTSE 100 записа най-силната си сесия от три месеца
-
Русия е уведомила САЩ за удара с "Орешник", Путин потвърди успеха на западните ракети
-
Защо в България няма банки като Revolut и как се развива финтех секторът у нас?
-
Шведската Northvolt, надежда на Европа в производството на батерии за електромобили, обяви фалит
-
В плановете на Русия няма вариант за независима държава Украйна
-
Еврото се срина до двегодишно дъно след разочароващи икономически данни от региона
-
Уитлокс от ЕЦБ: ЕС трябва да действа спешно с дигиталното евро
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
След масирания ракетен удар в Украйна САЩ премахват условията пред използването на ATACMS*
-
"Бритшорингът" превръща Обединеното кралство в икономическа колония на САЩ
-
Саудитска Арабия отказа да потвърди ангажимента си за отказ от изкопаемите горива
-
Драгомир Кузов: България стигна до петото място в Европа по производство на велосипеди
-
Най-големият производител на зехтин в света очаква цените да паднат наполовина
-
Коя е най-добрата валута за инвестиции в момента?
-
Бойко Атанасов: Приемането на България в еврозоната ще доведе до повече инвестиции
-
Русия е уведомила САЩ за удара с "Орешник", Путин потвърди успеха на западните ракети
-
САЩ обвиниха един от най-богатите хора в света в схема за подкупи за 260 млн. долара
-
След масирания ракетен удар в Украйна САЩ премахват условията пред използването на ATACMS*
-
Ако светът иска да заличи 100 трлн. долара публичен дълг, да погледне към Нова Зеландия
-
"Самоубийствени атаки": руснаците опитват да си върнат контрола в Курска област
-
България е сред страните в ЕС с най-голямо месечно увеличение при производството на услуги
-
План Б на Украйна - оръжейна независимост от Запада, върви към реализация
-
Мащабен многофункционален комплекс ще се появи на терена на бившия завод "Витоша"
-
"Бритшорингът" превръща Обединеното кралство в икономическа колония на САЩ
-
Саудитска Арабия отказа да потвърди ангажимента си за отказ от изкопаемите горива
-
Кристалина Георгиева: Целта България да се присъедини към еврозоната е изпълнима
Още от Новини виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Биткойнът кръжи в подножието на 100 хил. долара, но има предупреждения за корекции
-
Черна гора се присъедини към Единната зона за плащания в евро
-
Британският индекс FTSE 100 записа най-силната си сесия от три месеца
-
SOFIX се понижи с 0,8% за седмицата
-
Спадът на продажбите на „Стара планина холд“ се задържа над 30% и към края на октомври
-
Wall Street се насочва към печеливша седмица*