Новото BMW M3 Седан и новото BMW M4 Купе са петото поколение на чистокръвния и в същото време абсолютно пригоден за всекидневието спортен автомобил, който се появи на бял свят преди почти 30 години.
До днес от спортната икона са произведени над 240 000 екземпляра. Всички поколения на модела следват зададената от М3 Е30 философия за мощен и лек спортен автомобил, подходящ за ежедневна употреба. Със всяка следваща генерация М3 става по-мощен, по-прецизен и по-бърз. Най-новата разчита на мощност от 431 к.с., които позволяват ускорение 0-100 км/час за само 4,1 сек.
Ето и кратка хронология на еволюцията на BMW M3 през годините.
Първото поколение: база за успешните състезателни автомобили в DTM
През пролетта на 1985 година поделението BMW Motorsport започва разработката на състезателен автомобил за състезанията с туристически автомобили. Необходимата за хомологацията „шосейна” версия – от която според спортния регламент за една година трябва да бъдат произведени и пуснати в продажба 5 000 екземпляра – още от самото начало е създадена като състезателен автомобил, отговарящ почти напълно на регламента на Група А.
Първото BMW M3 празнува своята премиера през септември 1985 година на международното автомобилно изложение във Франкфурт, а въвеждането на пазара стартира през лятото на 1986 година.
Моделът разполага с четирицилиндров атмосферен двигател с работен обем 2,3 литра, който развива 195 к.с. (при версия без катализатор мощността е 200 к.с.). Ускорението от място 100 км/час става за 6,8 (6,7) сек, а максимална скорост на движение достига 230 км/ч (235 км/ч).
Благодарение на това BMW M3 от първо поколение надминава всички очаквания за продажбите. Заедно с версията кабриолет, както и множеството модернизации и специални модели до края на производството през 1991 година са продадени 17 970 екземпляра.
Второто поколение: „вълк в овча кожа“ в три варианта
Наследникът не е разработен като база за моторните спортове, за сметка на това още от самото начало са създадени три варианта на каросерията. Освен купето с две врати, което дебютира през 1992 година, през 1994 година го следват кабриолет и седан с четири врати.
Всички варианти се задвижват от шестцилиндров двигател с работен обем 3.0 л. и мощност 286 к.с., който ускорява автомобилите от 0 до 100 км/ч за по-малко от 6 сек. Максималната скорост е ограничена до 250 км/ч. Представената през 1994 година малка серия с означение M3 GT развива 295 к.с. и е най-мощната модификация на модела. През 1995 година работният обем е увеличен до 3,2 л., а мощността – до 321 к.с.
BMW M3 е първият крупносериен автомобил на света, който от 1997 година опционално се предлага със секвенциална М трансмисия (SMG), чиято конструкция е базирана на конвенционалната скоростна кутия на М3, но съединителя се управлява електрохидравлично при смяна на предавките. Водачът не се нуждае от педал на съединителя и може да превключва предавките чрез просто дръпване респективно побутване на скоростния лост.
Трансмисията първоначално се приема със скептицизъм от клиентите, но малко след това се превръща в истински хит – до края на производството почти всяко второ М3 от това поколение е оборудвано със SMG трансмисия. Същото важи и за самата кола: от конвейера в Регенсбург слизат точно 71 242 екземпляра – като купе, кабриолет и седан.
Третото поколение: повишена динамика и още по-изразителен дизайн
Въведеното на пазара през 2000 година трето поколение, което се предлага само като купе и кабриолет, вдига още по-високо летвата по отношение на мощността и динамиката на управлението. Непромененият 3,2-литров шестилидров редови двигател развива 343 к.с. и позволява ускорение от 0 до 100 км/ча за само 5,2 сек. (кабриолет: 5,5 сек.). Дори по-впечатляващ е спринтът от 80 до 120 км/час на четвърта предавка – само 5,4 сек.
При третото поколение за пръв път BMW M3 се оборудва с променлив блокаж на диференциала. Блокиращото действие от 0 до 100 % позволява на водача на BMW M3 да има осезаеми преимущества по отношение на сцеплението при потегляне или при спортно шофиране по завои. Освен това второто поколение на секвенциалната М трансмисия (SMG II) вече се управлява от т. нар. Paddles на волана.
BMW M3 CSL
Спортната върхова версия на модела е въведеното през 2003 година BMW M3 CSL. Трите букви означават „Coupe Sport Leichtbau“ (Купе, Спорт, Олекотена конструкция), като покривът, средната конзола и тапицериите на вратите са изработени от карбонов композит, задното стъкло е по-леко, а множество комфортни елементи просто отпадат. Със собственото си тегло от само 1 385 кг. CLS е по-лек от стандартния модел с около 110 кг. Всичките 1 383 екземпляра на модела с мощност 360 к.с. са продадени за само за няколко месеца.
Четвъртото поколение: V8-двигател и интелигентна олекотена конструкция
След 15 години през 2007 година при четвъртото поколение на BMW M3 получава напълно нов двигател. Купето и представеният малко по-късно Седан, както и дебютиралия през 2008 година кабриолет се задвижват от осемцилиндров агрегат с работен обем 3 999 куб. см и мощност 420 к.с. Около 85 % от максималния въртящ момент от 400 Нм са на разположение в широк оборотен диапазон от цели 6 500 оборота.
При четвъртото поколение конструкторите залагат още повече на олекотената конструкция. Заради положителния опит с другите модели на М версията купе получава покрив от карбонов композит. Предният капак и много от детайлите на новоразработеното окачване пък са изработени от алуминий.
BMW M3 GTS
Сред акцентите при производството на четвъртото поколение е изработката на ексклузивни малки серии на BMW M3, при които вдъхновената от моторните спортове характеристика на модела е подчертана още по-силно. Особено силно впечатление прави разработеният за Clubsport специален модел с регистрация за обществените пътища с означение BMW M3 GTS, чиито двигател е с увеличен до 4,4 л. работен обем и развива максимална мощност от 450 к.с. Специфичните компоненти на окачването и аеродинамичните подобрения, както и създаденият специално за състезателната писта кокпит с две места превръщат този лакиран единствено в огнено-оранжев цвят автомобил в „бегачка”, готова за състезания на писта. Общо са продадени 135 екземпляра на BMW M3 GTS.
BMW M3 CRT
Производството на представеното през 2011 година BMW M3 CRT (Carbon Racing Technology) е лимитирано дори до само 67 екземпляра. Ексклузивно изработените олекотени компоненти и модифицираното окачване позволяват този модел с мощност 450 к.с., базиран на BMW M3 Седан и произведен в манифактурата на BMW M GmbH, да постигне изключително балансирано и прецизно поведение на пътя. Ексклузивните олекотени елементи на BMW M3 CRT включват карбонов преден капак, спортни седалки с карбонова основа, заден спойлер и интегриран в предната броня аеродинамичен елемент от CFRP.
Още за BMW M3 и BMW M4 вижте в Automedia.bg
Поглед към миналото на BMW M3
Моделът стартира през 1985 година, а днес на пазара е неготово 5-то поколение
18:04 | 18.05.14 г.Новите M3 Седан и M4 Купе. Снимка: BMW
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
CATL пусна нова електромобилна платформа, устойчива на челен сблъсък при висока скорост
-
Разполагат ли с план за противодействие на кризата с разходите германските компании?
-
Акциите на TSMC могат да запишат най-добрата си година от 1999 г. насам
-
2024 г.: Финанси по време на политическа криза
-
"Муфаса: Цар Лъв" оглави боксофис класацията в България в дебютния си уикенд
-
Социалната мрежа X повишава цените на един от премиум плановете си
-
Автомобилният двигател на германската икономика остана без гориво
-
Новата информационна система на кадастъра позволява издаване на скица за минути
-
Оценката на Tesla наближава половината от капитализацията на останалия автомобилен свят
-
Украйна е предложила компенсации за спрения транзит на газ, които Фицо отказал
-
"Агрополихим" купува над 20% от "Неохим" чрез дъщерно дружество
-
Милтенова: Средната годишна доходност за осигурените лица в пенсионните фондове тази година ще е над 8%
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
Завръщането на "глупавите" телефони - новото предизвикателство пред Samsung и Apple
-
Рискът от спиране на електричеството нараства за мрежите в Северна Америка
-
Компании, инвестирали милиарди в придобивания, сега продават за жълти стотинки
-
Унгария договори дерогация и ще получава руски газ през българската "тръба на дружбата"
-
"Технологичен дуел": дронове с картечници атакуваха руски позиции в Харковска област
-
НЕК "подслади" поръчката за ремонт на две турбини на ПАВЕЦ "Чаира"
-
Volkswagen се приближава към сделка, която ще предотврати закриването на заводи
-
Русия започва да разчита все повече на севернокорейската военна индустрия
-
Цената на биткойна задълбочава спада на фона на рекорден отлив на капитал от ETF-ите
-
Британци подаряват жилищата си в опит да избегнат по-високите данъци
-
Русия изпрати 4 ракети "Кинжал" по енергийни обекти в Украйна, всички премнаха през ПВО
-
Revolut е изправена пред ново дело, след като измамници откраднаха 700 хил. евро
-
Завръщането на "глупавите" телефони - новото предизвикателство пред Samsung и Apple
-
Германски пенсионери намират евтино убежище в недружелюбната към мигранти Унгария на Орбан
-
Дрон атакува областта, откъдето беше изстреляна ракетата "Орешник"
-
Русия неволно даде насоки какви са загубите ѝ в Украйна
-
Жилищният пазар в България вече проявява склонност да надценява имотите
-
В Украйна чакат удар с "Орешник", трета нощ липсват руски ракети и дронове
Още от Новини виж още
Коментари
Финанси виж още
-
2024 г.: Финанси по време на политическа криза
-
Най-натоварената година на сливания и придобивания от 2020 г. подкрепи акциите на европейските банки
-
Азиатско-Тихоокеанските пазари не намериха единна посока ден преди Коледа
-
Цените на петрола се повишават в слабата предколедна търговия*
-
САЩ и Япония обвиняват Северна Корея в кражба на криптовалута
-
S&P 500 започна празничната седмица с повишение