Японският автомобилен концерн Toyota не може да бъде забавен по своя път към рекордите. След като най-големият производител на автомобили в света произведе през миналата година повече от десет милиона коли за първи път, сега и за финансовата 2013/2014 г. се задават рекордни печалби.
Лидерът в промишлеността повиши след приключването на борсовата сесия в Токио прогнозата си за приходите и сега се стреми към оперативна печалба от 2,4 трлн. йени (17,4 млрд. евро). Преди това групата очакваше печалба от 2,2 трлн. йени. Това би било ръст от девет на сто, а също и рекорд, който ще надмине постигнатото преди глобалната финансова криза ниво, предава Bloomberg.
Причината за успеха са слабата йена и намаляването на разходите. Под черта Toyota очаква печалба в размер на 1,9 трлн. йени вместо предварително очакваните 1,6 трлн. йени. През първите девет месеца на текущата фискална година, която приключва на 31-и март, нетната печалба нараства бързо със 135,4% до 1,5 трлн. йени.
През третото тримесечие в периода октомври - декември Toyota изненада с по-голяма печалба, отколкото анализаторите очакваха. Оперативната печалба възлезе на еквивалента на около 4,4 милиарда евро - почти пет пъти повече от предходната година.
Volkswagen постигна през 2012 г. печалба от над 20 млрд. евро. През изминалата година тази стойност не бе достигната - след девет месеца печалбата бе 7 млрд. евро.
През 2013 г. Toyota защити за втора поредна година водещата си позиция и продаде 9,98 млн. коли, като произведе повече от 10 милиона превозни средства за първи път в историята си. През 2014 г. компанията ще създаде 10,32 милиона превозни средства. Въпреки това GM и VW обявиха война на японците и се стремят да ги изпреварят. Въпреки че Toyota затвърди лидерската си позиция, конкурентите GM и VW отчитат през миналата година малко по-динамичен ръст: американците увеличиха продажбите си с четири процента, а VW – с около пет на сто повече, отколкото през 2012 година.
Така битката за лидерското място в глобалната авто лига е оспорвана, колкото никога досега. Титлата „най-голям производител на автомобили в света” е била притежание на GM 77 години, след което през 2007 г. компанията влезе в дълбока криза, която я доведе дори до фалит.
След това, в периода между 2008 до 2010 г. японският концерн бе лидер, преди проблемите с качеството на автомобилите и многобройните акции за връщане в сервизите, както и успешното завръщане на GM, върнаха американците на върха. През миналата година обаче Toyota отвърна на удара и отново си осигури пол-позишъна, който обаче влезе в полезрението и на Volkswagen.
Йената е загубила около девет процента от стойността си спрямо долара през текущата фискална година за Toyota. С това автомобилите на японците стават по-евтини в чужбина. Спадът на валутата се дължи на изключително хлабавата парична политика и по-нататъшната обширна подкрепа за конюнктурата от страна на правителството в Токио. По този начин трябва да бъде преборена и дефлацията, която парализира страната в продължение на години.
На борсата в Токио обаче акциите на компанията се обезцениха с 5,7 на сто. Но и целият бенчмарк спадна значително - Nikkei се сви с над 4% днес, или с около 600 пункта.