IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Най-големият автомобилен пазар в света продължава да расте

17.9 млн. нови коли са продадени в Китай през 2013 г., което представлява ръст от 15,7%

12:50 | 11.01.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Паркингът пред един от заводите на GM в Китай. Снимка: Ройтерс</em></p>

Паркингът пред един от заводите на GM в Китай. Снимка: Ройтерс

Продажбите на нови автомобили в Китай са нараснали с 15,7% през миналата година до 17.9 милиона превозни средства, подкрепени от засиленото търсене през декември, съобщава AP.

Ръстът на продажбите в Китай - най-големият автомобилен пазар в света, се е забавил през изминалата година, но темпът му все още изпреварва този на западните пазари. Някои от големите автомобилни компании като General Motors и Toyota съобщиха за рекордни продажби в Китай през годината, а германската BMW обяви, че страната се е превърнала в най-големия й пазар.

Последният месец на годината записа интензивни продажби на нови автомобили. Само през декември в Китай са продадени 2,1 милиона нови превозни средства, съобщи Китайската асоциация на автомобилните производители (CAAM). Увеличението спрямо декември 2012 година достига 17%.

За да отговорят на засилващото се търсене на пазара в Китай, а и за да бъдат конкурентоспособни, автомобилните компании инвестират милиарди долари в разработването на модели, които да бъдат по вкуса на местните клиенти. Някои световни автомобилни компании дори създадоха нови достъпни марки специално за пазара на Китай.

Въпреки положителната тенденция през последните няколко години, за настоящата се окачва ръстът при продажбите на нови коли в Китай да намалее до 8-10 на сто, прогнозира независим анализатор от Пекин. Според него всичко зависи от това дали правителството ще въведе допълнителни ограничения за закупуване на нови автомобили, които целят да се намали трафика и смога в големите градове на страната.

Китайските лидери виждат автомобилната индустрия като двигател на икономическото развитие и източник на високоплатени работни места. Бързият растеж обаче има и негативни страни - градове като Пекин и Шанхай буквално се задушават от гъстия смог и километричните задръствания. В опит да справят с този проблем, градските власти в някои от големите градове бяха принудени да въведат специални кризисни мерки. В Пекин, например, има лотария, чрез която се определя кой има право на нов автомобил.

През миналата година продажбите на нови превозни средства в Китай, включително на камиони и автобуси, са нараснали с 13.9% до 22 милиона броя, сочи статистиката на CAAM.

Китай е страната с най-много на брой автомобилни компании. Големите световни концерни завладяват все по-голям дял, докато малките местни марки са борят за всеки клиент. Огромната конкуренция прави оцеляването на местните китайски автопроизводители, разполагащи с по-стари технологии, много трудно.

Продажбите на китайските марки са се увеличили с 11.4% през 2013 г., доста под общия процент, до 7,2 милиона автомобила. Общият им пазарен дял се е понижил с 1.6 процентни пункта до 40.3%.

При утвърдените местни компании като Chery Inc., Geely Holding Group и Great Wall Motors Co. обаче ситуацията е различна. Прогнозите сочат, че те най-вероятно ще продължават да увеличават пазарния си дял за сметка на по-малките конкуренти.

"По-добрите компании ще се справят все по-добре, а тези, които предлагат стари технологии и посредствено качество ще затъват все повече", споделя анализаторът пред AP.

Изминалата 2013 година е била добра и за японските автомобилопроизводители, които успяха да стабилизират позициите си в Китай след спада, предизвикан от териториалния според между Пекин и Токио. Японските компании завършат годината с ръст от 16.4%, изпреварвайки този на пазара.

С по-голям от пазарния ръст - 18.8%, могат да се похвалят и германските концерни. При американските автопроизводители увеличението е 12,4%.

Рекорд по продажби през декември в Китай записа General Motors Co., който обяви, че е реализирал 271 002 нови машини. За 2013 година продажбите на компанията в страната достигат 3.1 млн., отбелязвайки ръст от 11.4 на сто.

Увеличението през декември при Ford Motor Co. достига 35% до 94 838 превозни средства. А общо за годината американската компания е пласирала в Китай 935 813 нови автомобила, което представлява ръст от 49%.

Продажбите на Toyota през последния месец на годината скачат с цели 119,4% до 108 400 превозни средства. Годишната статистика пък сочи ръст от 109,2% до 917 500.

Nissan Motor Co. съобщава за увеличение от 70.4% през декември до рекордните 134 200 продажби. Това помага за годишен резултат от 1,3 милиона реализации в страната и ръст от 17,2%.

При BMW Group увеличението през 2013 година достига 19,7% до 390 713 продажби.

Възможностите, които предлага най-големият автомобилен пазар в света, кара все повече автомобилни компании да обръщат поглед към Китай. Един от новите играчи в страната е френската компания Renault, която създаде джойнт венчър с местната Dongfeng Motor и обяви, че през 2016 година ще разполага със завод, от който ще излизат по най-малко 150 000 автомобила годишно.

Още новини с автомобилна тематика четете в Automedia.bg
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:41 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още