Двойката на най-силните фигури в автомобилната индустрия - Гарлос Госн и Дитер Цетче, изглежда доста странно, пише Financial Times. Г-н Госн - жизнен французин с ливански и бразилски корени, говори открито и оживено. Г-н Цетче - висок и слаб германец с безупречен, но някак неестествен мустак, предпочита да остави автомобилите си да говорят сами за себе си.
Единият продава милиони евтини, базови хечбеци годишно. Другият прави салони за Мercedes-Benz. Но процъфтяващата връзка между шефа на Renault-Nissan и президента на Daimler е среща между двама равни, както самите те твърдят.
На фона на все по-ниското търсене на Запад, засилващата се конкуренция и натиск за големи разходи за скъпи нови технологии, производителите на автомобили все по-често съюзяват усилията си - от пълни сливания до неформално обединение на ресурси. Така бивши конкуренти се сближават все повече, за да се спасят.
Цетче се нуждае от опит при малките автомобили и нискоемисионните компактни двигатели. Госн, който управлява Renault-Nissan като една компания от повече от 10 години, би спечелил, ако научи някои от тайните на колегата си за луксозните продукти. Резултатът е съюз, в който двете компании произвеждат седани, камиони, двигатели и компактни автомобили заедно.
Всеки от общо 24-те водещи производители на коли в света по продажби има някаква форма на обединение или джойнт венчър с някой от останалите фирми от бранша. Някои работят с до 10 от конкурентите си, а други притежават дялове един в друг.
Този подход крие рискове и много от опитите за партньорство в миналото са завършвали с несупех. Въпреки това останалите след тях общи модели, двигатели и изследователска работа продължават да живеят.
За купувачите емблемите на автомобилите са ясно отличими, както винаги. Под капака обаче историята е съвсем различна. Все по-малкият брой платформи - скелетите, върху които се конструират автомобилите, означават, че все повече модели се правят от едно и също ДНК. Общите екипи от проектанти означават, че разликата между марките става все по-трудно забележима.
Логиката на произвоителите е проста и ясна. Разходите за разработване на нова платформа, нов двигател или завод, могат да достигнат няколко милиарда долара. Споделянето им с друг производител намалява инвестицията наполовина, като в същото време ползите се запазват.
Двигателите на Renault се използват от Mercedes. Електрическият автомобил на Peugeot и Citroen се прави от Mitsubishi. Fiat произвежда двигатели за Suzuki. Двигателите на Ford захранват Jaguar и Aston Martin. Dacia се продава по целия свят с емблемите на Renault и Nissan. Предоящият MPV на General Motors и Peugeot на практика ще бъде един и същи автомобил.
Според Серджо Марчионе, главен изпълнителен директор на Fiat и Chrysler, за да оцелее, един производител на масови автомобили трябва да произвежда по около 6 млн. коли годишно. Само Toyota, General Motors, Volkswagen, Renault-Nissan и Hyundai постигат подобни обеми.
Toyota сама е достигнала този успех. За GM и Volkswagen ключът се крие в придобиванията - GM купи компании в Европа, Великобритания, Австралия и Южна Корея. VW погълна Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Bentley и Porsche. A Hyunai, чрез акционерното си участие и сътрудничество с южнокорейската Kia и Renault-Nissan, откри, че работейки заедно, те са по-силни.
Анализатори обаче предупрежават, че повечето обединения се провалят поради липсата на търпение. Продуктовите цикли обикновено траят над пет години, което означава, че за фирмите координирантето на стратегиите може да отнеме десетина години.
Въпреки това ползите от правилното сътрудничество са твърде големи, за да бъдат пренебрегнати. А при новите технологии като електрическите, хибридните и безпилотните коли, които се нужаят от огромни и дългосрочни инвестиции, за мнозина няма друга алтернатива.
Производителите на автомобили все по-често се съюзяват
Все по-малкият брой платформи, върху които се конструират автомобилите, прави разликата между марките все по-трудно забележима
11:06 | 15.12.13 г.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
Русия се готви да продължи да воюва - в Украйна чакат щурм и към Запорожието
-
Въпреки спънките с конкуренцията Toyota планира да засили производството в Китай
-
Икономиката в новия мандат на Тръмп – ефектите в глобален мащаб са неясни
-
Руски олигарси чертаят мрачни перспективи пред икономиката на страната
-
Dow спадна с над 350 пункта, отдалечавайки се от рекорда си
-
Кадър на деня за 12 ноември
-
Инфлацията в Германия отново се ускорява
-
Валутните анализатори обръщат палачинката и очакват паритет на еврото и долара
-
Доналд Тръмп е избрал един от най-агресивните кандидати за държавен секретар
-
Jaguar спира продажбите във Великобритания за първи път от Втората световна война
-
Петролът поевтинява заради проблемите на Китай и перспективите за свръхпредлагане*
-
2016 година е добър пример за това какво следва на пазарите
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
България е сред страните в ЕС с най-голямо месечно увеличение при производството на услуги
-
"Самоубийствени атаки": руснаците опитват да си върнат контрола в Курска област
-
Чуждите компании продължават да се изтеглят от забавящата се китайска икономика
-
Евтини празни жилища в Япония привличат чуждестранни купувачи, но има и рискове
-
Какво ще получи Илон Мъск след избирането на Доналд Тръмп за президент?
-
Фокусирана върху спасяването на индустрията, Германия не вижда потенциала при услугите
-
Европейските държави започват работа по проект за кораб от следващо поколение
-
Владимир Путин и Доналд Тръмп вече са говорили за войната в Украйна
-
Десетки хиляди работни места в германските доставчици на авточасти са застрашени
-
Да загубиш 165 хил. паунда за час, или как се случват измами в Revolut
-
Ако светът иска да заличи 100 трлн. долара публичен дълг, да погледне към Нова Зеландия
-
България е сред страните в ЕС с най-голямо месечно увеличение при производството на услуги
-
План Б на Украйна - оръжейна независимост от Запада, върви към реализация
-
Мащабен многофункционален комплекс ще се появи на терена на бившия завод "Витоша"
-
Вълната от евтини китайски електромобили застигна и българския пазар
-
Бивш шеф на "Роскосмос": Дронове смениха "адресната регистрация" на Черноморския флот
-
Гуверньорът на Австрийската национална банка: С удоволствие бих приветствал България в еврозоната
-
Кристалина Георгиева: Целта България да се присъедини към еврозоната е изпълнима
Още от Новини виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Dow спадна с над 350 пункта, отдалечавайки се от рекорда си
-
Новият финансов министър на Германия разкритикува подхода на UniCredit към Commerzbank
1 -
Оли Рен: Възможно е намаление на лихвите през декември с оглед на дезинфлацията
-
2016 година е добър пример за това какво следва на пазарите
-
ЕЦБ ще обърне по-голямо внимание на геополитическите рискове в банките
-
А. Захариев: Тръмп иска да намали огромния дълг на САЩ чрез инвестиции в биткойн