Колкото повече модерните коли еволюират към напълно автономно управление, експерти по сигурността съзират потенциална опасност в лицето на хакерите, пише интернет изданието на CNBC.
Автомобилните киберпрестъпления, които позволяват на престъпниците да поемат контрола върху колата ви от своя лаптоп, се превръщат във все по-голямо притеснение за автомобилните производители и органите на реда. От друга страна технологичният напредък в индустрията открива пред престъпниците голямо поле за действие, защото преди години в колите просто нямаше достатъчно електроника, която да подлежи на манипулация.
На пазара вече се предлагат хиляди полуавтономни автомобили, претъпкани с компютри и сложни системи, които изземат голяма част от функциите на шофьора. С единствената цел да го предпазят, разбира се.
Анализатори смятат, че до 2020 г. производителите на автомобили ще предлагат напълно автоматични машини, които ти позволяват да четеш вестника си, докато колата те закара сама на работа. Всъщност, разработки в тази насока има от години. Mercedes провежда първите тестове на безпилотен автомобил още през 80-те, а наскоро Google, Toyota и BMW също представиха свое виждане по въпроса.
Въпреки цялото усилие на компаниите да защитят максимално системите си от нежелан пробив, това все още е лесно постижимо, показват тестове на учени и компютърни специалисти, чиято работа е да разбиват сигурността на компютърни системи, за да акцентират върху слабите й места.
На проведената през август в Лас Вегас хакерска конференция "DefCon", Чарли Милър и Крис Валасек, чиято работа се финансира директно от Пентагона, показаха на световни експерти по сигурността как един обикновен лаптоп може да поеме контрола върху Toyota Prius и Ford Escape.
Двамата специалисти успяха да обсебят "умното" управление на двете коли, както и техните спирачки, дисплеи, двигатели, мигачи, и клаксони. Дори показанията за нивото на гориво в резервоара могат да бъдат манипулирани, показа експериментът. За да покажат колко сериозен е наистина проблемът, Милър и Валасек повториха успешно упражнението, използвайки единствено стара джобна игрална конзола Nintendo.
"Автомобилите вече не са просто механични устройства. Днешните коли съдържат многобройни и различни електронни компоненти, свързани в мрежа, която контролира всяка система в автомобила," се казва в доклада на двамата експерти, озаглавен "Приключения в автоматиката и управляващите блокове".
"Безопасността на шофьорите се опира единствено на милостта на програмния код в колите им, но докато забиването на интернет браузъра ви е просто неприятно, тук говорим за потенциална физическа опасност," коментират авторите.
Веднага след проведените тестове, от Toyota и Ford побързаха да излязат с официални изявления, уверявайки клиентите си, че компютърните им инженери работят усилено по подобряване на сигурността.
През 2011 г. изследователи от университетите във Вашингтон и Калифорния също успяха безжично да хакнат няколко коли. От съображения за сигурност обаче, те не споменаха марките и моделите им, за да не се използват резултатите от експеримента за престъпни цели.
Потенциалната опасност от автомобилни киберпрестъпления е обект на вниманието на службите както в Европа, така и в САЩ, където Националната администрация за магистрална безопасност (NHTSA) инициира създаването на изследователска програма за подобряване на сигурността на компютърните системи в автомобилите.
Колите се превръщат в мишена за хакерите
Докато забиването на интернет браузъра ви може просто да ви ядоса, проникването в електрониката на колата ви може да ви убие, предупреждават експерти
14:18 | 18.10.13 г.Снимка: Ройтерс
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
Politico: Киев обвинява Словакия, че се облагодетелства от транзита на руски газ
-
Колко ниско ще паднат лихвените проценти на ЕЦБ през 2025 г.?
-
Барселона откри иновативен начин да зарежда електромобилите чрез метрото
-
Stellantis се отказва от плана си да съкрати 1100 служители в САЩ
-
Две трети от французите вече са недоволни от новия премиер Франсоа Байру
-
Вуйчич от ЕЦБ: Намаляването на лихвените проценти ще продължи и догодина
-
Леонардо ди Каприо инвестира милиони в диамантения бум в Испания
-
Без бюджет за 2025 г. и без удължителен закон: какво следва?
-
Акция на седмицата: „Еврохолд България“ АД
-
Унгарската MOL иска да купи рафинерията на „Лукойл“ в Бургас
-
Тръмп заяви, че може да поиска Панама да върне Панамския канал на САЩ
-
Имотният пазар в Европа набира инерция с навлизането си в 2025 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
-
Завръщането на "глупавите" телефони - новото предизвикателство пред Samsung и Apple
-
Рискът от спиране на електричеството нараства за мрежите в Северна Америка
-
Компании, инвестирали милиарди в придобивания, сега продават за жълти стотинки
-
Унгария договори дерогация и ще получава руски газ през българската "тръба на дружбата"
-
"Технологичен дуел": дронове с картечници атакуваха руски позиции в Харковска област
-
Британски фирми съкращават работни места с най-бързия темп от Световната финансова криза
-
НЕК "подслади" поръчката за ремонт на две турбини на ПАВЕЦ "Чаира"
-
Volkswagen се приближава към сделка, която ще предотврати закриването на заводи
-
Русия започва да разчита все повече на севернокорейската военна индустрия
-
Британци подаряват жилищата си в опит да избегнат по-високите данъци
-
Русия изпрати 4 ракети "Кинжал" по енергийни обекти в Украйна, всички премнаха през ПВО
-
Revolut е изправена пред ново дело, след като измамници откраднаха 700 хил. евро
-
Германски пенсионери намират евтино убежище в недружелюбната към мигранти Унгария на Орбан
-
Дрон атакува областта, откъдето беше изстреляна ракетата "Орешник"
-
Русия неволно даде насоки какви са загубите ѝ в Украйна
-
Жилищният пазар в България вече проявява склонност да надценява имотите
-
В Украйна чакат удар с "Орешник", трета нощ липсват руски ракети и дронове
-
Завръщането на "глупавите" телефони - новото предизвикателство пред Samsung и Apple
Още от Новини виж още
Коментари
Финанси виж още
-
Колко ниско ще паднат лихвените проценти на ЕЦБ през 2025 г.?
-
Вуйчич от ЕЦБ: Намаляването на лихвените проценти ще продължи и догодина
-
Без бюджет за 2025 г. и без удължителен закон: какво следва?
-
BNP Paribas придобива част от бизнеса на Axa за 5,1 млрд. евро
-
Европейските борси записаха най-лошата си седмица за последните три месеца
-
Шести пореден ръст на SOFIX го изведе до 16-годишен връх