В България производството на автомобили е сведено до сглобяването на модели на Great Wall във фабриката на Litex Motors край Ловеч. Все е нещо, ще каже някой. На фона на северните ни съседите обаче това е почти нищо. В Румъния се сглобяват моделите на една от най-бързо развиващите се марки в по-бедните държави - Dacia, както и на Ford. Именно завода на американския концерн в страната успя да посети екипът ни. И на място да се запознае как се правят автомобилите на един от най-големите производители на планетата.
Всъщност Ford купува завода от Daewoo още през 2008 г. Американците инвестират 675 млн. евро в преструктуриране на предприятието, което според представител на компанията вече е най-модерното в Европа. Първоначално концернът изкупува само дялове от предприятието, но за няколко години става собственик на 100 % от него.
Всичко това става в условията на задаваща се криза, но пък е напълно оправдано. Вместо да започват от нулата, във Ford инвестират в нещо готово. Вложени са близо 900 млн. евро, като от стария завод остават само помещенията. Инвестициите са в машини (роботи), които почти изцяло изземат задълженията на хората. Тяхната бройка е над 300, като всеки един струва от порядъка на половин милион евро. Работниците съответно са обучени да работят с тях, като персоналът на предприятието към този момент наброява близо 4000 души.
Във Ford обаче са наясно, че тези разходи не могат да растат непрекъснато и взимат мерки за подобряване на процеса. В радиус от около 250 км. от Крайова функционират около 50 компании, които доставят различни компоненти за нуждите на завода. В тях също работят хора и всеки може да пресметне, макар и грубо, колко много семейства се хранят и си плащат сметките, благодарение производството на автомобили Ford.
А в самия завод засега се прави един-единствен модел - миниванът на годината в България - Ford B-Max. Както и два мотора - 1.0-литровият EcoBoost, който през последните две години бе избран за "Двигател на годината" в Европа, и неговият по-голям аналог с обем 1.5 литра.
Големите инвестиции водят съответно до сериозно производство. През 2012 г. от завода излизат 22 153 двигателя, а през настоящата се очаква те да бъдат 9 пъти повече - около 190 000 единици. При това възможностите на предприятието са за 350 000 бройки на година (или около 1000 на ден). Подобни са нещата и при автомобилите - за миналата година цифрата е 30 000, а през настоящата се предвиждат около 90 000, но заради финансовата криза тази бройка вероятно няма да бъде достигната. При нормална работа обаче фабриката може да произвежда до 300 000 единици годишно, стига да се работи на три смени. В момента се работи само на една, като изключение прави цехът за тенекиджийство и боядисване, който работи на две смени.
Всичко в завода е организирано по образец, който доскоро бяхме свикнали да наричаме западен, но всъщност е напълно нормален за всяка уважаваща себе си компания. Разхищение на работна сила няма, даже напротив - всеки служител е така обучен, че да може да изпълнява три различни дейности. Това позволява по-висока гъвкавост и взаимозаменяемост на кадрите.
Успяхме да се убедим, че и контролът в самия завод е на световно ниво. Всеки елемент е щателно преглеждан. Това важи както за най-дребните елементи и сглобки, така и за двигателите. След като бъде сглобен, автомобилът Ford B-MAX преминава допълнителни тестове на специален полигон.
Всъщност, в момента Ford B-MAX се прави само и единствено в Крайова. Същото важи и за по-големия от двата двигателя - 1.5 литровия EcoBoost, който директно се изнася за Азия и САЩ и там се слага на новото Mondeo/Fusion. Догодина, когато Mondeo бъде представено и в Европа, производството на този двигател ще се увеличи, за да покрие и нуждите на европейския пазар.
Също тогава се очаква в Крайова да се появи и още един модел, като от Ford не бързат да разкриват кой ще бъде той, но пък са категорични, че заводът им ще се справи и с него, тъй като има капацитет да произвежда от нулата не два, а цели 4 или 5 различни автомобила.
Още снимки от завода вижте в Automedia.bg
Заводът на Ford в Румъния
Инвестицията на концерна в завода в Крайова е за близо 1 млрд. евро, като според компанията той е най-модерният в Европа
09:56 | 15.10.13 г. 1Препоръчан материал от партньор на investor.bg
Снимка: Automedia.bg
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
напиши коментар
-
Мъск: Безсмислено е Tesla да създава управляван от хора електромобил за 25 хил. долара
-
България се обяви против данъчна хармонизация на ниво ЕС
-
Разследващи претърсиха офисите на Netflix в Париж и Амстердам
-
Отвори врати напълно преобразеното с подкрепата на А1 детско отделение в МБАЛ – Ботевград
-
AI бумът подкрепя бизнеса на Palantir
-
Какво всъщност иска Путин от изборите в САЩ?
-
Западни служби обвиняват Русия в опит за саботаж на самолети, летящи за САЩ и Канада
-
„Гунди – легенда за любовта“ вече е най-гледаният български филм от 1989 г. насам
-
Първият дървен сателит в света се отправи към Космоса
-
Изборите в САЩ отварят широко прозореца на възможностите за масиран щурм на Русия в Украйна
-
Германското правителство е на ръба да се разпадне, ето какво може да се случи
-
Биткойнът се готви за нова порция хаос заради изборите в САЩ
Най-четени новини
-
Ако светът иска да заличи 100 трлн. долара публичен дълг, да погледне към Нова Зеландия
-
Минималната заплата във Великобритания ще се повиши с 6,7% през 2025 г.
-
Украйна е близо до своята ракета, способна да порази Москва, но ѝ липсват компоненти
-
Китайците насочват незаконно милиарди долари извън страната
-
Колко е важна марката и защо не можем да имаме кисело мляко „Кисело мляко“?
-
Крахът на Northvolt тласка броя на фалитите в Швеция до исторически високо ниво
-
ГБС участва в изграждането на стратегически газопровод за Централна и Югоизточна Европа
-
Газът от Азербайджан ще покрие по-малко от половината потребление през ноември
-
Русия струпа 200 хил. войници в Южна Украйна и Крим и готви нова офанзива
-
Да загубиш 165 хил. паунда за час, или как се случват измами в Revolut
-
Ако светът иска да заличи 100 трлн. долара публичен дълг, да погледне към Нова Зеландия
-
Деси Стоянова: Когато си свел публичния си образ до редове в LinkedIn, пропускаш възможности
-
План Б на Украйна - оръжейна независимост от Запада, върви към реализация
-
Мащабен многофункционален комплекс ще се появи на терена на бившия завод "Витоша"
-
Вълната от евтини китайски електромобили застигна и българския пазар
-
Бивш шеф на "Роскосмос": Дронове смениха "адресната регистрация" на Черноморския флот
-
Акио Тойода: Пълната електрификация при колите ще доведе до загуба на работни места
-
Гуверньорът на Австрийската национална банка: С удоволствие бих приветствал България в еврозоната
Още от Новини виж още
Коментари
Финанси виж още
-
България се обяви против данъчна хармонизация на ниво ЕС
1 -
КЗП ще атакува нелоялни практики при бързите кредити с иск в съда
2 -
Премиите в общото застраховане растат с 2% в края на юни, в животозастраховането – с 9%
-
Настроенията на борсите в Азия останаха на различни полюси преди вота в САЩ
-
Биткойн ETF-ите в САЩ отчетоха най-лошия си ден от началото на търговията им
-
Анализатор: Печатането на пари в САЩ няма да приключи, но може да има съществени промени