Продажбите на автомобили в Европейския съюз (ЕС) са продължили да се свиват, въпреки че икономиката на еврозоната излезе от рецесия и постигна скромен икономически растеж през второто тримесечие, пише Associated Press.
Продажбите на леки коли през първите осем месеца на годината са отстъпили с 5,2% на годишна база до 7,84 млн. броя, сочат публикуваните във вторник данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).
Постигнатият резултат е най-ниският за периода януари-август от 1990 г., когато започва отчитането на данните.
Регистрациите на нови автомобили през август са отстъпили с 5 на сто спрямо същия месец на миналата година до 653 872, отбелязват още асоциацията.
Икономиката на 28-те страни от ЕС нарасна с 0,4 на сто през второто тримесечие, но безработицата остава висока на ниво от почти 11%. Най-силно засегнатите от кризата страни в еврозоната като Гърция и Испания страдат от още по-високо ниво на безработицата. Експертите от ACEA изтъкват, че това има пряка връзка със спада на продажбите на превозни средства от средния и ниския ценови клас.
Продажбите на луксозни автомобили обаче запазват относително стабилен темп.
Спадът през август е обхванал част от най-големите европейски пазари. Продажбите в Германия са паднали с 5,5%, въпреки по-чувствителното подобряване на националната икономика спрямо останалите членки на валутния блок. Регистрациите на нови коли са отстъпили и във Франция, Италия и Испания, съответно с 10,5%, 6,6% и 18,3 на сто.
Великобритания е единственият голям пазар, който е отбелязал разширение през осмия месец на годината – с 10,5%.
Германският производител Volkswagen е отчел ръст на продажбите през август с 11,2%, докато при френския PSA Peugeot Citroen се отчита отстъпление от 17,3%. Renault Group е увеличил продажбите с 6%, а General Motors - с минималните 0,5 на сто. Ford пък отстъпва с 1,5 на сто.
Луксозни марки се справят по-добре. Продажбите на Mercedes са се покачили с 8,9%, докато при BMW AG ръстът е бил с 9,5%.
С най-голям пазарен дял през първите осем месеца остава Volkswagen Group с 24,9%. Година по-рано компанията е държала 24,8% от европейския автомобилен пазар.