Американският автомобилен пазар се сеща за една позабравена слава. За бранша август беше може би най-натовареният месец от началото на последната рецесия от почти шест години насам. Това поне става ясно от публикуваните днес данни за продажбите на големите производители.
С изключение на Volkswagen, и европейските производители, преди всичко германските, също се възползваха от бума в продажбите. Той насърчи и надеждите за възстановяване на цялостната икономика на САЩ. "Автомобилната индустрия продължава да бъде светъл лъч в икономическото възстановяване", каза заявява мениджърът на Toyota Бл Фей, цитиран от Ройтерс.
Автомобилостроителите печелят от това, че много американци заменят застаряващите си коли с нови. Средностатистическият американец кара единдесетгодишна кола. В последно време обаче потребителите могат да се възползват от евтиното финансиране, предлагано от компаниите, поясни мениджър продажби за САЩ на Ford Кен Чубай. Общите продажби за миналия месец на повечето компании са най-силни от ноември 2007 г. насам.
Като най-голям губещ през август се очертава VW. Основната марка на най-големия автомобилен производител в Европа претърпя спад в продажбите от 1,6% . Дъщерите брандове Audi и Porsche обаче постигат контрастен значителен ръст. Продажбите на Audi нараснаха с 21,5%, а тези на Porsche – с 10%. Mercedes- Benz USA обяви увеличение от близо 16 на сто в продажбите си, а BMW се похвали с ръст от цели 35 процента.
Лидер остава компанията-майка на Opel - General Motors, чиито клиенти са купили с 14,7% повече автомобили. Ford постига увеличение от 12,2% в продажбите си, но с продажбите с, подобно на юли, е едва третият по големина играч на вътрешния пазар. Вторият по продажби производител е японската компания Toyota, която отбеляза ръст от 22,8%. Chrysler постига увеличение от 12%, а Nissan е продала с 22 на сто повече автомобили.
Volkswagen се бори срещу спада не само на пазара в САЩ. Преди дни и броят на регистрираните нови автомобили в Германия и в няколко южноевропейски страни също демонстрира на европейския лидер в сектора, че не всичко, което блести, е злато.