Така през изминалата година в Германия според местната федерация за моторни превозни средства ZDK около 200 000 нови коли, или около 6,5% от всички нови автомобили, са продадени онлайн. А тенденцията е нарастваща.
Основателят на Carneoo Херман Йозеф Уолтърс не смята, че само отстъпките са тайната на успеха на онлайн платформите за продажби. Според него клиентът днес вече не се нуждае задължително от класическите търговци. Той може да сравнява онлайн, да отправя въпроси към други купувачи във форуми и може лесно да ангажира тест драйв.
В традиционно ориентираната автомобилна индустрия обаче на всичко това се гледа по друг начин. В крайна сметка при автомобилите ставало дума преди всичко за емоционално обвързана стока. За голяма част от купувачите било по-важно да погалят кожата, да видят различни бои в оригинал и да изберат подходящи технически подобрения.
Въпреки това големите премиум производители работят върху онлайн офанзиви. По-силното дигитализиране на автосалоните е "тенденцията на бъдещето", казва Йоахим Шмид, директор продажби на Daimler. И с това той няма предвид само използването на видео стена и iPad.
Още през тази година Mercedes-Benz планира да започне пилотен проект с два онлайн магазина. Той има за цел да осигури "важни прозрения за работа с клиенти с такъв цифров канал за продажби", казва се в съобщение от компанията. В сътрудничество с клоновете в Хамбург и Варшава първоначално трябва да има няколко предварително конфигурирани модели, които да бъдат достъпни онлайн. Местните дилъри след това ще завършват сделката и ще са отговорни за ремонти и сервизни дейности. По-късно концепцията трябва да се разшири, а в крайна сметка следва да се появи един всеобхватен онлайн магазин.
Подобни цели преследва и BMW, въпреки че мюнхенци не дават толкова пространна информация за проектите си. По време на представянето на електрическия автомобил BMW i3 търговският директор за Германия Роланд Крюгер заяви само, че може по принцип да си представи продажби през интернет - първоначално на i3.
В аналоговия свят премиум производителите имат за цел да привличат вниманието на клиентите към своите модели. Основният акцент те поставят на престижни райони по търговските улици на големите градове. Дали става дума Лондон, за Пекин, Париж или Ню Йорк, къдетоима повече хора, те трябва да преминават в близост до германските луксозни автомобили. Става въпрос за спонтанна търговия, особено за хората, които преди това са имали нищо общо с марката.
BMW нарича своите най-добри магазини "Brand Stores“, при Mercedes-Benz те се наричат "Connection", а в дъщерната на Volkswagen компания - "Audi City". Концепцията в основата е една и съща. Заради централната си локация магазините са много по-малки и по тази причина са изложени само две или три коли. За сметка на това клиентът може да прегледа всяка възможна конфигурация на превозното средство до последния детайл – например цвета на шева на седалките, на огромен видео екран или на редица по-малки екрани. Посетителят може да завърти виртуално колата около оста ѝ, може да пътува на фона на виртуални пейзажи и да опознава интериора.
Магазините в централните градски места не са нещо ново, но усещането за добра атмосфера в облицованите с дърво стаи с кремави дивани и лоби бар е новост. Дори и техническото оборудване на салоните на производителите на автомобили е доста модернизирано. По-късно то трябва - в орязан формат - да бъде на разположение и за класическите дилъри. Новите градски формати изглежда са доста успешни – поне това показват първите данни за продажбите на компаниите.
През миналата година Audi отвори нов филиал в лондонския квартал Мейфеър. Там, къдет по-рано стоеше невзрачен магазин с шепа изложбени превозни средства, сега компанията привлича потенциални клиенти в един виртуален шоурум, при това с успех: продажбите са се увеличили със 70 на сто в рамките на една година, а по-голямата част от клиентите преди това не са карали Audi.
Mercedes-Benz има подобен опит с първия си разкрасен шоурум в Токио. От юни 2011 г. концернът е отчел около един милион посетители - две трети от купувачите там преминават при германците от конкуренцията.