Германският автомобилен производител Daimler утрои нетната си печалба за второто тримесечие на годината с помощта на продажбата на акциите си в EADS. След приспадане на данъците базираният в Щутгарт автомобилен производител е спечелил през периода април - юни малко под 4,6 милиарда евро спрямо печалба от 1,57 милиарда евро година по-рано.
"Нашият резултат се подобри значително през второто тримесечие в сравнение с първите три месеца на годината и ясно надмина очакванията на пазара“, заяви главният изпълнителен директор на компанията Дитер Цетче.
"Но това не е причина за почивка", коментира мениджърът. На инвеститорите, които през последните месеци засилено запасяваха портфейлите си с акции на компанията, Цетче обеща по-нататъшно подобрение на бизнес ситуацията в компанията.
Изпълнението на програмите за ефективност постепенно показва резултати, а освен това и продажбите на някои пазари са по-добри от очакванията. Затова Daimler предполага, че резултатът през втората половина на 2013 г. ще бъде "много по-добър", отколкото през първите шест месеца на годината.
Компанията съобщи също така, че на западноевропейския пазар дъното на ниското търсене на автомобили вече е достигнато.
Автомобилният концерн успя да отчете стабилен ръст на продажбите през първото полугодие, най-вече защото в компактния клас са отчетени добри продажби в Европа и САЩ. С 404 700 продадени единици продажбите се увеличават на годишна база с девет процента. По-големият дял на продажбите в този сектор обаче се отразява негативно върху възвращаемостта, защото маржът в този сегмент е по-ниска. С възвращаемост на продажбите от 6,4% резултатите на Daimler са по-лоши, отколкото тези на конкурентите BMW и Audi.
Бизнесът с автобуси и камиони също е колеблив. Със 123 800 продадени единици Daimler Trucks постига с около един процент по-малко продажби от предходната година. Продажбите на автобуси също падат, но все пак в този сегмент отново има печалба - за 27 милиона евро. През същия период на миналата година тук имаше загуба от 59 милиона евро.
Приходите от продажби на концерна са намалели с 2 процента до общо 8 милиарда евро. Daimler обосновава спада с продължаващото слабо търсене в Азия и Западна Европа.
Спорът с Брюксел за охладителната течност в климатичните системи на някои автомобили все още не се е отразил на финансовите резултати. „Тук нищо не говори за спад", заяви главният финансов директор Бодо Юбер. „Това очевидно е свързано с разходи", каза главният изпълнителен директор Цетче. В момента тези разходи не могат да бъдат определени количествено, а засегнатите потребители във Франция вече получават алтернативни автомобили.
За 2013 г. компанията очаква оперативна печалба без еднократни ефекти под тази за миналата година, през която Daimler реализира положителен резултат в размер на 8,1 млрд. евро. Това би било втора поредна година, в която компанията отчита спад на оперативната печалба преди всичко заради по-високите разходи за нови модели.