Продажбите на пътнически превозни средства в Китай са нараснали с по-бавен темп през месец май. Основна причина е пониженото потребителско доверие, породено от признаците за забавяне на икономическия растеж в страната, пише Bloomberg.
Доставките на многофункционални, спортни и пътнически автомобили на едро са се увеличили с 9 на сто до 1,4 млн. броя през месец май според данните на държавната Китайска асоциация на автомобилните производители (КААП). За сравнение ръстът през април бе 13%, а през март – 13,3 на сто.
Данните за забавения ръст при продажбите на автомобили последваха вчерашното оповестяване на докладите за търговията, инфлацията и кредитирането през петия месец на 2013 г. Всички те подкрепиха сигналите за понижаващото се вътрешно търсене, които добавиха допълнителен натиск върху премиера Ли Къцян.
"Покачването на складовите наличности в първите четири месеца на 2013 г., както и по-слабите данни за брутния вътрешен продукт през второто тримесечие ни карат да сме в очакване на постепенно забавяне в ръста на продажбите до края на годината", заяви Оле Хуей, анализатор в базираната в Хонконг Mizuho Financial Group Inc.
Общите продажбите на превозни средства, в това число и на автобуси и камиони, е нараснал с 9,8 на сто до 1,76 млн. броя през изминалия месец. Ръстът при моторите се е забавил с 15,7 на сто спрямо същия период на миналата година, докато през май спрямо април понижението е било с 18,3% според оповестените вчера данни на национално бюро за статистика.
"Продажбите на автомобили през първото полугодие се очаква да бъдат в диапазона 10-11 млн. броя", коментира от своя страна генералният секретар на КААП Донг Юн, посочвайки, че няма свръхкапацитет в автомобилната индустрия в страната.
Продажбите на джипове бяха най-бързо растящият сегмент през миналата година, отчитайки ръст от 40,9% до 227 900 броя, докато търсенето на многофункционални автомобили нарасна 1,1 пъти до 84 600 единици. Доставките на автомобили тип седан се покачиха с 5,28% до 940 500 броя.
Volkswagen Lavida бе най-продаваният седан последния месец, докато най-добре котирания спортен автомобил продължи да бъде Great Wall Haval.
Продажбите на Honda в Китай нараснаха с 4,6% през май, докато при Nissan увеличението е близо 2 на сто.
GM – най-големият чуждестранен вносител във втората по големите икономика в света, отчете ръст от 9,4% на доставките през миналия месец до 252 942 броя, породен главно от търсенето на модела Buick.