Главният изпълнителен директор на Fiat Серджо Маркионе обмисля дали да не премести централата на компанията от Торино, Италия, в САЩ, съобщават запознати източници, пожелали анонимност, цитирани от Bloomberg.
Причината Маркионе да обмисля такава драстична промяна е, че основните източници на приходи и печалба на основания през 1899 г. автомобилостроител се изместват към Страната на неограничените възможности.
Все още обаче не е взето окончателно решение по въпроса, а освен това се проучват и други възможности, информират източниците. Маркионе обаче е казал миналия месец, че предпочита компанията да се премести в някоя първокласна сграда в Ню Йорк.
Италианските медии, включително Corriere della Sera, La Repubblica и Ansa, вече разпространиха спекулациите и политици и синдикални лидери веднага се обявиха против идеята. „Поискахме от правителството спешно да започне дискусия за справяне с кризата в автомобилния сектор. Ето че Fiat се изнася в чужбина“, коментира Микеле де Палма, лидер на синдикалната организация Fiom.
В съобщение до фондовата борса обаче от компанията подчертават, че въпросът с централата за момента не е на дневен ред и все още не е вземано никакво решение в тази посока. Преди това обаче компанията е отказала да коментира пред информационната агенция въпроса с централата.
Преместването на Fiat в чужбина обаче, дори и само като слух, е чувствителна тема за Италия, където безработицата е близо до 20-годишен връх, а бизнесът се въздържа от разкриване на нови работни места заради дълбоката рецесия, в която изпадна страната.
От италианското социално министерство също признават, че слуховете за преместването не са добри новини и дори компанията да не изостави производствените си мощности, това би променило напълно бъдещето й в страната.
Откакто Fiat пое контрола над Chrysler през 2009 г., зависимостта на компанията от европейските пазари значително намаля. Когато Маркионе зае поста изпълнителен директор, около 90% от продажбите на автопроизводителя се реализираха на Стария континент, докато през 2012 г. те представляваха само 24%.
По-важната задача пред италианската компания обаче е да купи останалия дял от Chrysler, за цената на който в момента се водат спорове със синдикатите.