Японският автопроизводител Nissan обяви слаб ръст на печалбата за финансовата си година, като продажбите на ключовия китайски пазар отчитат спад, съобщи BBC.
Нетната печалба за годината, приключила на 31 март, е достигнала 342,45 млрд. йени (3,4 млрд. долара), увеличавайки се с 0,3% спрямо предходните 12 месеца. Приходите са нараснали с 2,3% до 9,6 трлн. йени.
Продажбите в Китай обаче са регистрирали спад с 5,3% до 1,18 млн. автомобила, като пазарният дял на компанията се е свил с 6,5% на годишна база. Основната причина бе призивът към китайските потребители за бойкот на японските стоки в разгара на териториалния спор между двете държави през септември за група малки острови.
25% от всички продажби на Nissan се реализират в Китай, а главният изпълнителен директор на компанията Карлос Госн обеща тя да се превърне в лидер при електромобилите на най-големия автопазар в света, влагайки значителни инвестиции в развитието на технологията.
Продажбите в Европа са намалели със 7,5% до 660 000 автомобила, главно заради рецесията в еврозоната. В САЩ обаче е регистриран ръст от 5,4%, а търсенето от развиващите се пазари извън Китай е било силно.
Общите продажби са се увеличили с 1,4% на годишна база до 4,9 млн. автомобила.
От компанията обявиха, че очакват през настоящата финансова година нетната печалба да се повиши с 23% до 420 млрд. йени.
Toyota и Honda, основните японски конкуренти на Nissan, съобщиха за рекордни продажби за финансовата година, а ръстът на печалбата им се дължи главно на обезценяването на йената спрямо останалите валути. Nissan обаче използва сравнително консервативна ставка при обменните курсове в отчета си – 82,9 йени за долар.
Само за последните 4 месеца от финансовата година японската валута поевтиня с около 25% спрямо щатския долар, а днес за пръв път надхвърли нивото от 100 йени за долар от април 2009 г.