- Как всичко това стана реалност? Кой обедини студентите около тази идея?
Инициативата е на доцент Трайков. През 2008 година той събра група студенти. Така започна всичко. Повечето от първите участници вече са докторанти, но идеята продължават новите студенти в ТУ-София.
- Как финансирате проектите си?
Това е едно от нещата, които носят най-големи трудности. Част от средствата идват от ТУ-София, а Shell помага за таксите за участието. Отборът сам търси спонсори, тъй като нужните средства не са малко. Само за колата трябват около 100 000 лв на година. А това е критичният минимум, с който можем да бъдем конкурентоспособни. Да си 7-ми, 8-ми или 9-ти е лесно, но ако искаш да си първи, трябва да изпипаш всеки елемент. А за това трябват пари.
- Борите се със студенти от Франция, Германия, Италия, Испания - страни, в които има развито автомобилостроене. Освен това тези отбори имат по-големи бюджети. Разполагате ли с всичко необходимо в лабораторията си?
Не, категорично не! Изработката на някои от елементите поръчваме на фирми, няма как. Тук не можем да правим заварки на дуралуминий, например. Налага се да импровизираме, да търсим нов подход.
- Имат ли студентите нужната подготовка?
Не, не мога да кажа, че студентите имат нужната подготовка. Този проект помага да я получат. Няма как студентите да дойдат в лабораторията подготвени за това. Те идват тук, работят по развитието на колата и след няколко месеца вече са достатъчно добре подготвени. Така младите момчета и момичета придобиват безценен опит, който предават на следващите участници в отбора.
- Пошегувахме се за 1-ви април, че студентите от ТУ-София са проектирали хибриден автомобил, който ще се произвежда в Ловеч. Хората повярваха. Вие вярвате ли, че това може да бъде реалност някой ден?
Напълно! Ако не го вярваме, нямаше да се занимаваме с това. Всъщност преди десетина години един наш студент направи проект за болид от Формула 1. Мисля, че сега работи за един от топ отборите. Не е невъзможно! А този проект е един от начините студентите да придобият нови умения и да ги демонстрират пред цял свят.
По време на разговора ни в лабораторията бяха и Радослав Радев, който отговаря за спирачната система и шасито, и Атанас Кефсизов - пилот на отбора. Попитахме ги как виждат бъдещето си, за какво мечтаят.
"Винаги съм искал да стана конструктор, да работя в такава фирма. Няма значение дали на автомобили, мотоциклети или велосипеди. Важното е да има иновации", сподели Радослав Радев.
Не е изненадващо, че Атанас Кефсизов мечтае да бъде тест-пилот - "Много ми се иска да бъда изпитател - обратна връзка, на спортни автомобили. Да ги тествам и донастройвам".
Продължавайте в този дух момчета и някой ден всичко това може да бъде реалност! Стискаме ви палци за първото място.
Вижте снимки на автомобила, който разработват студентите за състезанието
преди 11 години Това с шегата за 1 април за завода за бг автомобили го прочетох, дано да стане истина скоро. Успех на момчетата. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Успех на момчетата! отговор Сигнализирай за неуместен коментар