IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Мартин Заимов: За да се стимулира електромобилността, можем да се поучим от Нидерландия

Възможно ли е да се субсидира еленергията за електромобилите, коментира председателят на Българска асоциация електрически превозни средства

21:30 | 15.12.22 г. 3

Общата тенденция в развитието на електромобилността в Европа и в България през тази година е растеж. За да се стимулира тя в България бихме могли да почерпим опит от Нидерландия, която след Норвегия е втората държава, която е най-напреднала в тази област в Европа. Това мнение изрази в предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria Мартин Заимов, председател на Българска асоциация електрически превозни средства.

„В момента, в който един нидерландец има електромобил, общината се ангажира да му осигури място за зареждане. Не е необходимо изграждането на такова място да струва много скъпо, нито да има много голяма мощност“, даде пример той.

Според Заимов електромобилите вече са приети от широката общност като нещо нормално, приемливо и удобно. „Растежът е много голям, но базата е ниска. Има и немалко регулаторни улеснения, както и ментални промени – разбиране за това, че електромобилите са по-добрият избор“, коментира той.

По думите му в света има до 1 милиард превозни средства, а електромобилите са около 5-6 милиона, разделени сравнимо между Китай, Европа и САЩ. „В България има между 8 и 9 хиляди, но растежът е много голям. Преди около три години бяха само с около хиляда електромобила“, припомни Мартин Заимов.

Той смята, че зарядната мрежа за електромобили в България е повече от достатъчна с около 800 зарядни точки. „Достатъчно е съответният собственик да се съобразява кога автомобилът ще стои и ще зарежда. Проблемите възникват тогава, когато човек избере да живее в апартамент, а общината не прави нищо за да се изградят места за зареждане. Тогава си блокиран – това е най-същественото“, обясни председателят на Българска асоциация електрически превозни средства.

Заимов потвърди, че България има повече зарядни станции на брой автомобили от повечето европейски страни, но ограничението е в кварталите, където има труден достъп и се налага „много хора да пускат кабели от балконите“.

„Второто, което е по-трудно в нашия контекст, е доставката на електричество, каза още той. – Изисква се добронамереност от хората, които управляват енергийната система. Ще е хубаво,  ако би могла властта в нейното разнообразие, не само министерството, регулаторът, отделните електроразпределителни дружества, а всички тези хора някак си да се съгласят дали да се субсидира, дали да бъде стимулирана електромобилността по някакъв начин.“

Ще се възстанови ли трендът с поевтиняването на цените на електромобилите? Как постига успех компанията, която предоставя електрически автомобили за споделено пътуване в София, а вече и в други градове? Какво е поведението на потребителите и проблемите с трафика?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "В развитие" може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:56 | 15.12.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Автомобили виж още

Коментари

Финанси виж още