IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Димитър Радуков: Uber не нарушава законите в България

Компанията ще се фокусира засега върху бизнеса си в София и възнамерява да утрои броя на наетите инженери в рамките на година

08:01 | 30.04.15 г. 36
Автор - снимка
Създател
<p>
	Димитър Радуков. <em>Снимка: Investor.bg</em></p>

Димитър Радуков. Снимка: Investor.bg

- Смятате ли, че именно промяната на законите е начинът, по който трябва да се процедира и в България, и на Стария континент – да се променят така законите, че да се създаде една съвременна регулаторна рамка, която да обхваща и подобни услуги?

- Да, разбира се. Uber винаги е бил за това, да се спазват регулациите. Въпросът е те да отговарят на изискванията и технологичните възможности на 21 век. Няма как закони, които са писани през миналия век, да отговарят на нуждите на новите технологии и новите форми на придвижване.

В крайна сметка редица закони в България и Европа са писани за друго време. Новите технологии и приложения създават нови бизнес модели и услуги. И е логично, тъй като те са от голяма полза за потребителите, законите  да се осъвременят, за да обхванат тези услуги.

- Един от другите мениджъри на компанията, Патрик Щуденер, мениджър за експанзията в Европа, бе инициирал по-рано среща с транспортния министър на страната Ивайло Московски, но в крайна сметка се срещна само с екип от министерството. Поддържате ли добър диалог с властите в България? Постоянно се появяват спекулации и информации, че компанията нарушава моментните закони...

- Uber не нарушава законовата  рамка на България. Ние сме посветени на това да водим активен диалог както с правителството, така и с институциите на страната и всички заинтересовани страни в България. Нашата цел е да промотираме Uber и положителното влияние върху пазарите, а също и големите ползи за потребителите и шофьорите. Както знаете, услугата се радва на голям интерес и подкрепа от страна на потребителите. Това не е случайно, защото ние наистина предлагаме нещо качествено, надеждно, безопасно и достъпно.

- Едно от обвиненията към Uber e, че компанията не издава при пътуване на пътниците фактури, Според данъчни експерти разписките, които потребителите получават, нямат реквизити, за да бъдат фактура. Как ще се защитите от това твърдение? Декларира ли платформата ДДС или данък върху печалбата на самата компания от тази ѝ дейност?

- Това, което трябва да се има предвид, е, че Uber е технологична платформа. Казано по-просто, ние сме  само посредник и свързваме шофьорите и пътниците. Uber не е собственик на автомобили, компанията не дава работа на шофьорите, те са независими оператори. Те отговарят за своите данъчни задължения.

Нашата система е изцяло безкасова, няма никакви плащания в брой, а през банкови преводи. От една страна, това гарантира прозрачност, а от друга – проследимост. И то в сектор, в който досега винаги е имало съмнения за по-ниски данъчни постъпления.

Нека сме наясно - Uber не е превозвач. Ние сме технологична компания, а споделеното пътуване се предоставя от шофьорите. Трябва да се има предвид, че те работят по няколко часа и с това са под критичния праг от приходи от 25 000 евро на година, за да се регистрират по ДДС. Освен това е добре да се знае, че те карат коли на бензин или дизел, което спрямо метана вкарва между четири и пет пъти повече приходи в бюджета на държавата от акциз. Както е известно, метанът в България е с минимален акциз, докато грубо около 40% от цената на бензина или дизела влизат директно в държавния бюджет (под формата на акциз и ДДС, б. ред.). Реално таксиметровите компании почти карат изцяло на метан. Над 95% от колите на партньорите ни са с бензинов или дизелов двигател. Така те вкарват между 4 и 5 пъти повече приходи в държавата.

Другото, което е важно да се спомене, е, че Uber спазва всички приложими данъчни закони в България. Ние плащаме всички данъци в страната, данък печалба, осигуровки, данък общ доход и т. н.

- Има и опасения относно темата за сигурността на пътуванията. Как точно компанията проверява своите шофьори? Какви тестове има за тях и за автомобилите им?

- За Uber сигурността е най-важен приоритет и ние приемаме това изключително сериозно. Има редица мерки, които взимаме от самото начало, така че шофьорите и колите, които ползват, да отговарят на определени критерии. Колата трябва да е на възраст до 10 години, да има 4 врати, шофьорът да е с чисто съдебно минало, да е поне на 21 години, да няма сериозни нарушения (след справка с КАТ). Води се и събеседване.

Това е единият елемент от системата за сигурност. Друг елемент е реално връзката и проследимостта на всяко пътуване. Пътниците са свързани със системата чрез своите дебитни и кредитни карти. Шофьорите от своя страна – чрез своите банкови сметки. Така неизвестността на това кой се вози и кой кара автомобила е реално премахната и това е още едно ниво на безопасност.

Последна актуализация: 10:34 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

6
rate up comment 15 rate down comment 15
misanthrope
преди 9 години
- Това, което трябва да се има предвид, е, че Uber е технологична платформа. Казано по-просто, ние сме само посредник и свързваме шофьорите и пътниците. Uber не е собственик на автомобили, компанията не дава работа на шофьорите, те са независими оператори. Те отговарят за своите данъчни задължения.Нашата система е изцяло безкасова, няма никакви плащания в брой, а през банкови преводи. От една страна, това гарантира прозрачност, а от друга проследимост. И то в сектор, в който досега винаги е имало съмнения за по-ниски данъчни постъпления.Нека сме наясно - Uber не е превозвач. Ние сме технологична компания, а споделеното пътуване се предоставя от шофьорите. АХАХАХАХААААА колко удобно. Технологична компания, която работи за без пари. Ние не нарушаваме закона, а шофьорите, ама те не са нашиАбе вие сериозно ли сте толкова наивни? Данъчните просто трябва да ги разкатаят от проверки и тях и шофьорите им и за 3 месеца са приключили
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 13 rate down comment 7
simbad12
преди 9 години
Aко беше прочел до края, щеше да видиш, че не нарушават законите и се аргументират много добре защо и как. А някъде може би ползват вратичка в закона. Ако толкова е загрижена държавата - да промени законите, че някои са наистина архаични
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 15 rate down comment 11
ДХДО
преди 9 години
"Таксиджийската" им дейност си е пар екселанс нелоялна конкуренция, защото заобикалят не малка част от разходите за лицензи, такси и застраховки, с които са натоварени фирмите с предмет на дейност таксиметрови и пътнически превози.Няма например сключена застраховка "отговорност на превозвача" и ако се случи сериозен инцидент с пътник, който ползва услугата им, не виждам коя застрахователна компания ще изплати нещо. Сигурно ще се явят пречки и пред търсенето на наказателна отговорност от шофьора при виновно причиняване натравми или нещо по лошо.За избягване плащането на данаци, даже няма смисъл дума да се отваря.... те така : ник'ви закони не се нарушават , никакви потенциялни главоболия не се създават, да си бачкат момчетата ;))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 12 rate down comment 10
misanthrope
преди 9 години
Аз да питам за технологичния успех, какво стана с Биткоина? Нали беше валутата на бъдещето технологията която ще спаси света... А Биткоина е много по-технологично нещо от Uber. Това че нещо полулегално ползва мобилно приложение, за да се представя като новаторско и технологично, не го прави технологична компания
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 10 rate down comment 8
simbad12
преди 9 години
Другото, което е важно да се спомене, е, че Uber спазва всички приложими данъчни закони в България. Ние плащаме всички данъци в страната, данък печалба, осигуровки, данък общ доход и т. н.Toва е есенцията сякаш. Защитават се от нападките. Технологичният успех не може да бъде спрян!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 9 rate down comment 14
misanthrope
преди 9 години
"Освен това мисля, че Uber е един огромен шанс за София. Това е един уникален бизнес модел, който е обречен на успех и който в дългосрочен план ще промени София, намалявайки задръстванията и съответно замърсяването на въздуха"Прочетох това, и не четох повече. Яко ПР и платени публикации с този Uber. Изобщо сега.... това технологична компания ли е или е бизнес модел, че се обърквамЗа мен е нещо, в което някой налива много пари и няма да е за добро
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още