Новият генерален директор на Uber за България Димитър Радуков се завръща в родината си след няколко години, прекарани в чужбина. Той е работил като инвестиционен банкер в Лондон, преди всичко в областта на сливанията и придобиванията, и е бил консултант в Boston Consulting Group (BCG). Завършил е едно от водещите бизнес училища в света – Европейския институт по бизнес администрация INSEAD, както и Американския университет в България.
С Радуков говорим за предизвикателствата пред Uber в България и Европа, за бизнес модела на технологичния концерн и за плановете на компанията за страната ни.
- Г-н Радуков, в продължение на много години сте живял и работил в Лондон. Сега се връщате в България, за да оглавите Uber в страната в доста напрегнато за компанията време. Но същевременно нямате опит в сферата на технологичните компании. Преди това сте били в консултантска компания и сте работили в сферата на сливанията и придобиванията... Кое ви накара да приемете това предизвикателство?
- Когато заминах навремето от България, моят план не беше да замина завинаги и да не се върна. Напротив – гледах с едното око назад. Идеята ми беше да изляза зад граница, да натрупам положителен опит и с него да се върна обратно в държавата. В момента съм изключително доволен, че съм тук. Все пак София е градът, в който съм израснал, а и имам много приятели тук.
Освен това мисля, че Uber е един огромен шанс за София. Това е един уникален бизнес модел, който е обречен на успех и който в дългосрочен план ще промени София, намалявайки задръстванията и съответно замърсяването на въздуха. А и не само София- всички градове, в които той достигне.
Смятам, че опитът, който съм натрупал в консултантските компании и инвестиционните банки, е полезен. Бизнес моделът на компанията е нещо ново за България. Нека не забравяме, че преди пет години тази компания не е съществувала, а днес има пазарна оценка от над 40 млрд. евро...
Рядко от Силициевата долина излиза такава идея, която да придобие такива мащаби за толкова кратко време. За мен това е изключително интересно и е добра възможност да се прибера в България. Всъщност, не съм единственият, и други колеги след години работа в САЩ са се прибрали в България заради Uber.
- Споменахте, че Uber има уникален бизнес модел, но сякаш това остава недоразбрано от редица европейски власти. В крайна сметка, на пазарите, на които услугата навлиза, особено в последните години, неимоверно се сблъсква с противоречиви мнения и проблеми. Вие заставате начело в момент, в който Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) стартира проучване за това дали компанията не нарушава местните правила. Как бихте коментирали казуса?
- Ние следим внимателно изказванията на КЗК. Не бих искал да спекулирам как биха се развили нещата в този момент. Това, което трябва да се има предвид обаче, е, че в Европа комисиите за защита на конкуренцията оценяват положително допълнителната конкуренция, която Uber внася на всеки един пазар. Досега не е имало решение на подобен орган в ЕС в ущърб на Uber, няма такъв прецедент. Дори редица комисии, еквивалентни на КЗК, като например във Франция, Германия, Италия, Финландия, Норвегия и Дания, са се изказвали положително за Uber и за ползите, които тя носи за всеки един пазар. Ние смятаме, че нашите услуги са изключително интересни за потребителите и се радват на изключителен успех.
- Споменахте няколко държави – Германия, Франция... Но и там компанията има проблеми. В редица провинции беше забранена дейността, въпреки това обаче компанията продължи да работи.
- Дадена дейност се забранява от съда. Засега крайно съдебно решение, което да забранява дейността на Uber в която и да е от споменатите държави, всъщност няма. Наистина, в някои държави се водят дела, в повечето от тях съдебният процес ще продължи известно време, но в общия случай се развиват в положителна посока за нас. Трябва да се има предвид, че в нито една от тези страни услугата не е спряна.
Но това не е всичко. Редица прогресивни градове в ЕС, като например столицата на Белгия, която е и столица на Европейския съюз - Брюксел, местните власти разглеждат промяна в законодателни промени, които да обхванат дейността на Uber. Европейската комисия също води едно задълбочено проучване дали в ЕС да има еднакви правила за този вид услуги.
Важно е да се знае, че реално законите, които регулират транспортните услуги, са писани в повечето случаи през миналия век. Такъв е случаят с България. Основата на Закона за превозите е писан в далечната 1999 г., преди ерата на смартфоните и приложенията за тях. Съответно те няма как да обхващат този вид услуги. Както споменах, има желание в редица държави това нещо да се обхване изрично, чрез осъвременяване на законите. Затова и ЕК разглежда в момента и този въпрос.
- Намирате ли контраст между съпротивата срещу Uber в Европа и доста по-топлото посрещане на услугата за споделено пътуване в САЩ?
- Тезата за европейска съпротива срещу Uber е невярна. Странно е, че постоянно се коментират предизвикателствата в незначителен брой градове, а не се обръща внимание на изключителния растеж на компанията - Uber днес успешно предлага услугите си в 300 града в 57 държави, много от тях членки на ЕС.
В Европа услугата ни се радва на изключителен интерес от милиони потребители, които ценят нейната сигурност, надеждност и достъпност. Такъв е случаят и в България. Всеки ден все повече и повече хора ползват услугата и все повече и повече шофьори ни търсят, за да се свържат към платформата.
- Организацията на обединените нации (ООН) даде заден ход на плановете за партньорство с Uber Technologies Inc. за създаването на 1 млн. работни места за жени в следващите пет години. Как бихте коментирали това?
- На 10 март 2015 г. Uber обяви ангажимента си да привлече 1 милиони жени като свои партньори-шофьори до 2020 г. Компанията е посветена на този ангажимент. Uber напълно подкрепя целите на ООН за равни права на половете и насърчаване на личното икономическо развитие на жените. Един справедлив и благоденстващ свят е възможен само ако жените имат пряк и самостоятелен достъп до гъвкави възможности за допълнителни доходи. Нашата цел е да допринесем именно за това.
- Да се върнем отново към България. КЗК трябва да вземе решение до три месеца. Възможните наказания са финансови санкции и забрана на нарушението, тоест на дейността на Uber в България. Смятате ли, че може да се стигне до там?
- Не искам да спекулираме относно възможните решения на КЗК. Засега нито една подобна комисия не е излязла с решение, което да е в ущърб на Uber. Напротив – тези ведомства ни подкрепят, защото поради своето естество за тях конкуренцията е най-важна. Uber като нов играч на даден пазар създава нова конкуренция, която е в интерес на потребителите.
преди 9 години UBER да види колко печели средно от един човек на месец и да направи някаква месечна такса за самото приложение,така никои нищо не може да им каже,така хората който го ползват се разбират по между си,да видим тогава как ще го спрат,а освен това е и полезно защото е социално,запознаваш се с нормални хора,няма потни и мизерни бакшиши и се намаляват вредните емисии отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Хвърлят се какви ли не странни обвинения, а иначе:1. Изваждане на светло на парични потоци. Кой има интерес да върви една хартия от ръка на ръка - нито е държавата, нито са данъчните, нито потребителя. Само едни приятни хора в жълти автомобили.2. Страхът от нелоялна конкуренция е точно толкова основателен, колкото на комплекс Слънчев ден от бабите, които дават квартири в Созопол. Данъчните веднага да ги почват (бабите де).3. Застрахователното покритие в средствата за обществен транспорт е смехотворно (20к лева) - поредна недомислица. Обикновенната гражданска отговорност е със сто пъти по-високи лимити по въпросните рискове (2 М лева). Отново няма причина за притеснение.4. О чудото на технологията - глобалните системи за позициониране, освен че те знаят къде си, знаят и кога си. Та няма особенна нужда да си гледаме часовника. Остави това - дори и група съветски учени още не могат да измислят как да надпишат сметката...Изобщо - пробвайте, не боли. После давайте мнение... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ама чакай малко. Как така Uber обявява цени за превоз, след като ясно заявява че не е превозвач? Нали е само посредник и всъщност това не е такси а споделено пътуване? Как тогава определя цени? А как всъщност отчитаме километрите и най-вече престоя? Гледаме си часовника или? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ако всеки гражданин с автомобил регистрира своя таксиметрова компания, съгласно българското законодателство - няма никакви пречки всеки от тях да предлага транспортни услуги - независимо дали чрез Uber, друга закриваща технология или по класическия начин."Загубата на работни места" е нещо чудесно. Тези, които са "изгубили" работата си ще трябва да си напънат мозъчните клетки и да измислят какво да предложат на пазара. Тоест ще бъдат стимулирани да задоволят други потребности на потребителите.За съжаление има много лудити, които не разбират, че "загубата на работни места" заради тъкачните станове и други закриващи технологии всъщност е нещо положително. Благодарение на тази "загуба на работни места" хората се насочват към други по-полезни дейности. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години В България си има закони. Трябва първо да се иска разрешение от бюрократите. Ако те не разрешат - нямате право да возите пътници срещу заплащане. Безплатно може - не ми е известен закон, който да го забранява.Ако се регистрира таксиметрова компания (съгласно българското законодателство), която да използва закриващи технологии като Uber - няма проблем."в Европа комисиите за защита на конкуренцията оценяват положително допълнителната конкуренция"В България е обратното - КЗК оценява отрицателно допълнителната конкуренция (особено когато тя е в ущърб на определени фирми). Спомнете си случая на ГенСофт, който предлагаше възможност потребителите на конкурентен продукт да преминат на техния софтуер. Тогава КЗК ги глоби, защото успешно се конкурираха - продуктът им беше по-добър и потребителите на конкурентния продукт можеха с няколко цъквания на мишката да преминат на складовата програма на ГенСофт. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Surge pricingUber uses an automated algorithm to increase prices to "surge price" levels, responding rapidly to changes of supply and demand in the market, and to attract more drivers during times of increased rider demand, but also to reduce demand.[69][70] Customers receive notice when making an Uber reservation that prices have increased.[69] The company applied for a U.S. patent on surge pricing in 2013.[71][72]The practice has often caused passengers to become upset and invited criticism when it has happened as a result of holidays, inclement weather, or natural disasters.[73] During New Year's Eve 2011, prices were as high as seven times normal rates, causing outrage.[74] During the 2014 Sydney hostage crisis, Uber implemented surge pricing, resulting in fares of up to four times normal charges; while it defended the surge pricing at first, it later apologized and refunded the surcharges.[75] Uber CEO Travis Kalanick has responded to criticism by saying: "...because this is so new, it's going to take some time for folks to accept it. There's 70 years of conditioning around the fixed price of taxis."[74][76] отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Първоначалната такса при качване е 70 стотинки, след това се начисляват по 40 ст. за изминат километър. Таксата за една минута престой пък е 20 стотинки.Кратко, точно, ясно! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Как така без предварително обявени тарифи? Тарифите са си ясни и си се спазват! ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Как така ще са ясни предварително! UBER работи на принципа на търсенето и предлагането и цената за един и същ маршрут може да е значително по висока в пиков час спрямо тази в по малко натоварено време! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Друг аспект на казуса с този модел са икономическите ефекти от работата му от данъчните постъпления, до загубата на работни места и от там увеличена тежест върху системата за социално подпомагане, обществото следва да си реши дали тези последици са му от съществено значение. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Така. Никакъв проблем не е да се констатира и докаже, че работата на модела по същество е дейност по извършване на таксиметров превоз на пътници. Закона е еднозначен: тази дейност подлежи на лицензиране по изрично установен ред и са на лице цял ферман изисквания към компанията, която предоставя услугата, персонала, техническите средства и ред други отговорности. Ако на някой не му харесва определен закон - има си пътища за гражданска законодателна инициатива, в противен случай действията в нарушение на прието законодателство/нормативна уредба , подлежат на санкции - точка. Кой точно ще попадне под преките санкции е друг въпрос, но държавата може да търси и обходни пътища за налагане по същество действието на закона в тази област, така както такива методи и цели по заобикалянето на тази нормативна уредба, са залегнали в основополагащите идеи на модела. отговор Сигнализирай за неуместен коментар