Ефектът за българската икономика
В бюджет 2014 бяха записани приходи от акцизи в размер на 4,38 млрд. лв. и 8,28 млрд. лв. от ДДС. Както е печално известно, сметките на предишния финансов министър Петър Чобанов не излязоха в приходната част и заради раздутите държавни харчове се наложи късна поправка – сигнал, на който чуждите инвеститори не гледат добре. Резултатът не закъсня и БНБ отчете през септември спад на преките чуждестранни инвестиции спрямо същия период на 2013 г. Именно инвестициите са елементът, който носи реално увеличение на брутния вътрешен продукт. Чрез тях през 2005 г. бе достигнато реалното равнище на производство от 1990 г., а след това започна и развитието на модерната българска пазарна икономика.
За догодина прогнозите са по-консервативни и предвиждат постъпления в държавния бюджет от 4,18 млрд. лв. от акцизи и 7,74 млрд. лв. от ДДС. И двете цифри на Владислав Горанов са по-ниски от прогнозите на Петър Чобанов, въпреки че бюджет 2015 предвижда икономически ръст от 0,8%. Реалистичната теория гласи, че бюджетът за догодина няма да наложи увеличаването на държавния дълг, че няма да се появяват дупки и неочаквани дефицити. Според оптимистичната теория обаче има немалка вероятност приходната част да бъде преизпълнена благодарение и на международната конюнктура. Негативните фактори, например влошеното състояние на руските пазари, може да нанесе щети на фармацията, туризма, селското стопанство и още няколко експортноориентирани бранша. Срещу тези фактори стоят евентуалното качествено усвояване на еврофондовете, ниските лихви и… цените на петрола.
От поевтиняването на горивата първите печеливши са превозвачите. При тях не може да се говори за „глътка въздух“, при тях ефектът е на мощен допинг. Транспортният бранш, както бензиностанциите, няма да индексират цените си според цената на брента, но все някаква отстъпка ще има.
Вторият печеливш е строителният бранш. Горивата са ключово перо в строителството, което през 2015 г. ще има неочаквано благоприятно поведение. Бумът на строителството бе важна част от големите икономически ръстове у нас от преди кризата и ако тогава можеше да се говори за балон, сега прогнозите са за едно по-здравословно и устойчиво съживяване.
Горивата формират цените на практически цялата потребителска кошница. В цената на всеки хляб влиза транспортът на брашното до завода и на крайния продукт до магазина. Очакванията на правителството, а и на Европейския съюз, са за нулева инфлация през 2015 г. Следователно ако ценовото равнище на потребителската кошница не се мести нагоре или надолу, премията от поевтиняването на петрола ще остане у бизнеса. Оттам могат да се правят прогнози за ръстове на постъпленията в хазната от преки корпоративни данъци.
Ефектът за българския гражданин
От прогнозите за инфлацията и ръста на БВП следва, че няма изгледи работната заплата да тръгне нагоре. Натиск върху цената на труда оказва и предлагането. НСИ отчита 10,8% безработица за третото тримесечие на 2014 г. Слабият заложен ръст не предвижда значително изменение в този макроикономически показател.
Все пак ниските цени на петрола, а оттам и на горивата, означават пряк доход за гражданите. Според данните на НСИ разходите за транспорт на домакинствата растат с малки колебания от 1999 г. насам. Така например през 2003 г. средното българско домакинство е похарчило 245 лв. за транспорт, а през 2013 г. – 720 лв. Разбира се, тези данни дават обобщена и донякъде смътна представа за този тип разходи, но много е вероятно още за 2014 г. статистиката да отчете намаление в това перо на домакинствата. А това от своя страна означава по-голям оставащ разполагаем доход, който да се разпредели в потребление или спестяване.
И ако се облегнем отново на оптимистичната теория, може да се окаже, че „евтината нафта ще подкара влака на българската икономика“. Заради понижаващите се лихви и последните трусове в банковата система може да се направи обоснованото предположение, че гражданите ще предпочетат да потребяват повече, отколкото да спестяват. Повишеното търсене в частта му на потреблението ще противодейства на дефлацията. Тогава ще останат инвестициите, правителствените разходи и външнотърговското салдо като двигатели на растежа. Към момента изглежда, че има обществен консенсус върху виждането, че държавата не бива да раздува разходите си с цената на още дълг. България е нетен вносител, затова и на външната търговия няма да можем да се облегнем. Остават инвестициите.
При тези очевидно положителни макроикономически предпоставки единствената ни грижа като общество за 2015 г. трябва да бъде възстановяването и повишаването на инвеститорското доверие. Сегашният финансов министър Владислав Горанов подценява ролята на българския капиталов пазар. Той и парламентарната икономическа комисия бяха и все още са близо до това да съборят Българската фондова борса с пенсионно-осигурителната си реформа. Общественият отпор бе мигновен и най-вероятно разумът ще надделее – институционалните инвеститори ще останат на пазара. Не че пенсионните дружества са съвършените институции, напротив, но проблемите им следва да са обект на съвсем други анализи и реформи.
В заключение – мантрата „инвестиции“ остава. Държавната данъчна политика към днешна дата е повече от благоприятна, в бизнеса и у хората най-общо казано ще остане кеш в следствие на поевтиняването на горивата и остава само да бъдем любезни домакини за капитала, който вижда своите възможности тук.
Всичко по темата за петрола четете тук!
Каква беше 2014 г. според вас? Кои са ключовите събития и какви са очакванията ви за следващата година? Какво ще движи пазарите?
Пишете ни на info@investor.bg c вашите мнения. Най-интересните от тях ще публикуваме в Investor.bg. Очакваме ви!
преди 9 години А тая глупост, че Лук ойл не плаща данъци е толкова вярна, колкото, че Дънди прешъс плащали 200 милиона на 500 милиона оборот. Ако е така, редно е да си сменят счетоводителя. В същност-Лук ойл е един от най-големите данъкоплатци, друга е темата дали крият данъци-100% крият. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ти, дете просто, дали можеш да ми дадеш цитат, където Путин ни е "плашил" с нещо? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Липсата на алтернативи винаги си казва тежката дума. Братския петрол е като братския газ - най-скъпият възможен. Остана сега само назидателно да ни размахат пръст и да целуваме ръка, че въобще го има ! Кога ще се появят истински български политици най-после ?! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Годишно се продават 600х.т.бензин(800млн.литра)и около 1.5млн.т.дизел(1.8млрд.л.). 20ст.над средната цена в ЕСправи 520млн.повече разходи за фирми и ф.лица.Лукарски?КЗК ?КЗП?Протести пред държавни органи,получаващи заплати от наши данъци,имат смисъл-да се размърда чиновника,а не да си води записки кого да удари и кого да покрие.Иначе при интензивно модернизиране е нормално да няма печалба,но и ЕBITDA е на -.Печалбата на нефтопреработватели последните години е 1до3%.На 8млрд.това са 80-240млн.и данък 8-24млн.Внос от СА и Венецуела на тези цени е нереален-те са субсидирани от правителствата и са за вътрешен пазар отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години позакъснели сме с националната стчака.Много по-важно според мен е фактът че Лукойл не отчита печалба и не внася и стотинка данък. като си направим ранвосметката - плащаме най-скъпият петрол в ЕС, а рафинерията не плаща данъци ....... мисля дори Понци схемите не са толкова доходоносни. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Теоритично пазарът на България е отворен за всички рафинерии в ЕС, но явно комбинацията от това, че Лукойл държи рафинерии и в съседни държави, плюс някои регулации и лоша инфраструктура пречат на конкурентите да продават на българския пазар... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Със стачки и протести нищо не става! Трябва повече истинска конкуренция това е. Лукойл е монополист на пазара и си прави каквото си иска. Сигурно поне 85% от петрола в Бг. идва от Русия а това е абсолютно безумие при положение че и арабите и либийците и сирийците са много по близо до нас и продават по качествен петрол на по ниска цена. В Саудитска Арабия средната цена на бензина на дребно е около 16 ЦЕНТА за литър а един литър минерална вода струва около 30 цента и храната е доста скъпа! Не можем ли ние да им продаваме вода и качествена храна, а да купуваме петрол!? МОЖЕМ ама няма кой щото явно сме бананова република! Дори чак от Венецуела да внасяме пак ще излезе по евтино от Руския петрол.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Заслужават разбира се но никой няма да го направи.От Лукойл в най-голяма степен зависи връзването на бюджета на България, а оттам и мандата на правителството, така че никое правителство няма да се осмели да допусне блокиране на Лукойл или национална стачка. Трябват граждански инициативи и протести. Лукойл е най-арогантния монополист в България и най-големия контрабандист на петрол в ЕС. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Леле, това е ужас! Цените на едро на бензина в България са 24% по високи от средното за ЕС и близо 91% по високи от най-ниските цени в ЕС! Тези данни си заслужават една национална стачка и блокиране на Лукойл! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Всъщност- статията би следвало да обърне внимание и на цената за доставка на руски природен газ за България. Формулата на ценообразуването на цената на газът за България е пряко обвързана с цената на петрола- по изричното настояване на руснаците. Ерго- намалена цена на петрола= намалена цена на доставяният руски природен газ.А *** плашеше като за световно, че ще ни врътне газовото кранче през зимата ;) Ако в момента в София няма истинска зима- здраве му кажете, но пък не се забелязва рашките да са ни врътнали газовото кранче - защо така се получава, а? :) :):):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар