IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

ИПИ: Икономическата пропаст между София и провинцията се задълбочава

Българите са най-недоволни от стандарта на живот и ниските доходи, показва анализ на института

15:52 | 14.11.13 г. 36
Автор - снимка
Редактор
ИПИ: Икономическата пропаст между София и провинцията се задълбочава

В повечето области се наблюдава влошаване на два от трите наблюдавани показателя за бедност и социално включване. Делът на бедните под областната линия на бедност расте в 18 от 28-те области в последното изследване на НСИ. Делът на лицата, живеещи в домакинства с нисък интензитет на икономическа активност, нараства в 22 от областите през 2010 г. Тези данни ИПИ обясня с рязкото влошаване на пазара на труда през 2010 г.

Данните за вътрешната миграция показват, че повечето области остават нетни „донори” на работна сила, което, съчетано с устойчивия отрицателен естествен прираст на населението, води до бързо обезлюдяване и влошаване на възрастовата структура в повечето области в страната. Единствените области, в които нетният приток на имигранти от други области превишава отлива през 2012 г., са София (столица), Пловдив, Стара Загора и Шумен.

Ситуацията с преките чужди инвестиции е още по-сериозна, като в повечето области от кризата насам те или липсват напълно, или са незначителни, пише в анализа. В някои области от началото на кризата насам дори се наблюдава нетен отлив на чужд капитал, т.е. изходящите от страната потоци са по-значителни от входящите.

Тези негативни процеси неизбежно рефлектират върху пазара на труда. Въпреки известното раздвижване през 2011-2012 г. областните трудови пазари все още не са преодолели удара от кризата. Заетостта през 2012 г. масово остава по-ниска от нивата си преди кризата, а безработицата продължава да расте, като трудовите пазари в Северна България се характеризират като цяло с по-мъчително възстановяване.

Ускореното усвояване на европейски средства от общините през 2012 г. успява да компенсира в известна степен намаления приток на чужди инвестиции и слабостите в работата на администрацията. По отношение на европейските фондове, темповете на  усвояване също се характеризират с огромна вариация между областите. Там, където общинската администрация е по-активна, там и показателите за пътната мрежа и ВиК инфраструктурата, се подобряват чувствително.

Възстановяването от икономическата криза все още продължава с различни темпове в отделните области. Разходите за дълготрайни материални активи, като основен показател за инвестиции, макар и да се повишават в повечето области през 2011 г., почти без изключение не могат да достигнат размерите си от преди кризата, обобщават икономистите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:56 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

36
rate up comment 1 rate down comment 0
STRAHO
преди 10 години
"....Съгласен, но виж обстановката. МВР пише "опорни точки" на партията майка, а Кутев не вижда проблем. Той не вижда, но главният прокурор къде гледа?..."Брои още бюлетините в печатницата в Костинброд и търси престъпление! ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
35
rate up comment 0 rate down comment 1
SSIW
преди 10 години
...че не разбирам избирателите на БКП=БСП, но те са над 1 000 000. Е как и с кой да има консенсус?-------------------------По този въпрос, мнението ми е, че тази част от обществото, с по-висок аналитичен капацитет, трябва обективно да отчете, причините за това явление и да потърси и предложи интегралния подход за действие, подход, който визира проблемите на обществото, както като едно цяло, така и в неговата, нееднородност по отношение, различния потенциал за приспособимост (социална, икономическа и т.н.) при отделните групи от нацията.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
34
rate up comment 1 rate down comment 2
SSIW
преди 10 години
Стремях се умишлено да избегна определен тип формулировки, но за целите на максималната яснота в диалога, ще ми се наложи: всички са маскари, аз лично не виждам по-малкото зло никъде (в нито една от абревиатурите!). Ако има смисъл да се води някаква борба, то трябва да е срещу хидрата на цялата ни политическа класа, във всичките й , познати нам проявления(не само БКП/БСП, срещу цялото статукво), проявления, които са носители на едно и също съдържание и същност, точно както е при хидрата, която се размножава, чрез пъпкуване.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
33
rate up comment 4 rate down comment 0
Chick-Chirick
преди 10 години
Съгласен, но виж обстановката. МВР пише "опорни точки" на партията майка, а Кутев не вижда проблем. Той не вижда, но главният прокурор къде гледа? По-долу ме цитира, че не разбирам избирателите на БКП=БСП, но те са над 1 000 000. Е как и с кой да има консенсус? Има решение, но няма как да го напиша, за да не кажат после, че подстрекавам към нещо. Бих казал само, че може би страха за собствения живот, би накарал политиците- вземайки си поука от предишни трагедии с колеги- да се замислят как и в чий интерес управляват. В крайна сметка навремето при революция са рязали главата на царя. Новият, си мисля, е бил на ясно че с качването на трона вече е стар ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
32
rate up comment 2 rate down comment 0
SSIW
преди 10 години
Това което исках да кажа е, че картината в БГ показва тотална изолация на целокупната политическата класа от интересите и жизнено-важните приоритети на нацията (като за това състояние на нещата си има съвсем обективни причини). Иначе за техническите решения, които може и трябва да се въвеждат са дълъг списък, обаче всичко ще е на пусто, ако първо на ниво общество не се изработи консенсуса, с който ще продължаваме напред. Това предполага активна позиция на критична маса от хора в обществения процес и из-кристализиране на цел, която ще следваме. Ще се изискват жертви от всички и насочената в една посока воля на всеки индивид, за да се преодолее съпротивата на сегашното статукво. За такова начинание наистина ни трябва ОБЩА ЦЕЛ.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
31
rate up comment 3 rate down comment 1
Chick-Chirick
преди 10 години
Еми аз не съм мярката за глауване, защото последно гласувах 1997г., но и за БКП=БСП никога не съм гласувал. Така че това със сергията не ме трогва много. Затова и искам задължително гласуване с бюлетина, на която да пише" нито една от предложените за избор партии". И колкото % са тези гласове, които не виждат представителство, с толкова % да се намаляват местата в парламента. Да ги видя после кой, кой е като има кажат 50% от хората, че не ги искат. И останат 120 "народни" представители, което е 50% от 240. Еххххххх мечти.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
30
rate up comment 1 rate down comment 0
STRAHO
преди 10 години
............Именно такива предпоставки се създават в БГ от десетилетия! ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
29
rate up comment 3 rate down comment 0
STRAHO
преди 10 години
Прав си НЕ съм Софианец ! === ..."Имаш ли нещо между ушите? Или си толкова зелен, че нема как да помниш как се взимаше софийско жителство?" ...===Сега се огледай между твоите уши! Да ти обясня. Мислех, че е близко до акъла. Когато лишиш някой от препитание той неминуемо ще се бори да го последва /препитанието/ Това не значи че е приритал да ти стане съсед. Просто не му е останала алтернатива! Тия неща не стават на сила и под конвой а когато създадеш предпоставки за подобни процеси! Капиш!? ;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
28
rate up comment 5 rate down comment 1
STRAHO
преди 10 години
На кратко Градовете до големи ВОДНИ пътища са най подходящи като локомотив на всяка икономика а не планински градове или такива заобиколени от планини. Просто логистиката за бизнес там е ПО СКЪПА!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
27
rate up comment 4 rate down comment 1
STRAHO
преди 10 години
"Ти да си чувал, че част от работата на държавата е да създава предпоставки(улеснения) за бизнеса. Е не мислиш ли,че улесненото придвижване на хора, стоки и капитали е полезно за бизнеса?"Именно ! и придвижването трябва да е с минимален разход за всички по веригата! Съгласна!? Сега я да видим кои пътища носят най малък разход за бизнеса? През пнанини и реки или ПО реки и морета /водни пътища/! Имали такива до София? Защо НАТИРИХА хората там!? За да харчат пари за инфраструктура от морето до тях ли? Що се отнася до туризма не мога да се съглася че в една успяла държава този отрасъл да е водещ. У нас е така защото тези които ни крадат просто не могат да водят производство /то и в туризма толкова ги бива де/ и ни насаждат че едва ли не той ни е спасението! Освен това Софианци все още не могат да се мерят дори с бедните западняци или руснаци така че магистрала до тях не е нещо решаващо за туризма по морето;)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още