IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Комисионите се очертават като ябълката на раздора в застрахователния сектор

Застрахователи, брокери и надзор сблъскаха гледните си точки в поредната среща на Клуб Investor.bg

12:08 | 27.10.10 г. 11
Автор - снимка
Създател
<p>На снимката (от ляво на дясно): Янаки Янакиев, Николай Здравков, Борислав Богоев</p>

На снимката (от ляво на дясно): Янаки Янакиев, Николай Здравков, Борислав Богоев

Комисионите, които се предоставят от застрахователните компании на брокерите, се очертаха като основната ябълка на раздора в застрахователния сектор. По време на втората за тази година среща на Клуб Investor.bg водещи застрахователи, представители на брокерите и финансовия надзор сблъскаха вижданията си за бъдещето на пазара и необходимите мерки за подобряване на услугите в сектора.

Срещата бе под надслов „Битката за клиенти на пазара на застрахователни услуги“ и предизвика огромен интерес сред представителите на сектора. Основните изводи, които могат да бъдат направени, са насочени към промяна в режима на лицензиране на брокерите, както и към засилване на контрола върху дейността им, стана ясно от гледната точка на Борислав Богоев, заместник-председател на Комисията за финансов надзор, ръководещ управление "Застрахователен надзор".

„Не може да има 30% комисиона за задължителна застраховка. Битка за клиенти на пазара на застраховки е точният израз, видно най-вече от цената на задължителната Гражданска отговорност (ГО), която странно не расте на фона на нарасналите рискове. Всички губят, но всеки гледа да остане в играта“, посочи в презентацията си Богоев.

Той бе категоричен, че КФН цели стабилност и затова прибягна до налагане на допълнителни резерви по ГО. Всички брокери трябва да спазват Кодекса за застраховане. „В момента 90% от тях не го правят. КФН ще се намесва, когато пазарът не може да се регулира сам, включително чрез слагане на лимит на комисионите за застрахователните брокери“, заяви Богоев.

„2011 година ще е посветена на изграждането на цялостна информационна система в застраховането, която ще дава информация за пътните произшествия, с колко точки разполага даден водач, към коя рискова група се числи и т.н. Без информационна система не може да се въведе бонус-малус системата“, ангажира се представителят на КФН.

Според Николай Здравков, управляващ съдружник в Ай Енд Джи Иншурънс брокерс, не може пазар от 1 млрд. лв. да изхранва толкова много участници, а именно около 20 застрахователни компании, около 350 брокери и 53 хиляди агенти.

„Пазарът е предимно свързан със застраховането на наличните 2,5 млн. автомобила в страната. За мен основното е, че цената на гражданска отговорност трябва да расте, а така комисионата ще е по-малка като сума. Въпреки това признавам, че комисионите в момента са високи. Ситуацията на пазара е тежка, тъй като много компании имат нужда от продажби, за да покриват обезщетенията. Решението е в правилното формиране на техническите резерви, поради което приветствам усилията на КФН“, посочи Здравков.

Позицията на брокерите бе представена и от Янаки Янакиев, управител и собственик на Амарант България. Той призова за единна стратегия в застраховането спрямо застрахователи и посредници и посочи проблемни точки в разработването на електронната полица (ЕП). Той каза, че в нея не е заложена бонус-малус система, което може да ощети клиентите.

Интересен коментар бе направен от заместник изпълнителния директор на ЗАД БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП Иво Груев, който посочи, че в момента „игрището на застраховането е разорана нива, играчите са с различни екипи - един с ботуши, друг бос, а съдията(КФН) е извън игралното поле. Феърплей тотално липсва, като само публиката в момента е доволна“.

Мнение за поскъпване на ГО изрази и Стоян Проданов, изпълнителен директор на ЗД Бул Инс. Той заяви, че това трябва да стане под надзора на КФН. „Наближава денят, в който сметката трябва да се плати, като се имат предвид завишените искове, включването на зелената карта, повишените неимуществени обезщетения, застрахователните измами и намалената спрямо преди 2-3 години доходност на техническите резерви. Единствено цените на резервните части са се понижили“, обясни той.

„Ниското благосъстояние у нас е силен ограничителен фактор – на практика липсва средна класа, поради което по-скоро приличаме на африканска страна. Българската икономика бавно ще догонва европейските и поради това цените на застраховките още дълго ще са на нивата под тези, които ни се искат“, посочи Проданов.

Светла Несторова, изпълнителен директор на ЗАД БУЛСТРАД ЖИВОТ ВИЕНА ИНШУРЪНС ГРУП посочи, че застрахователният пазар у нас е доминиран от задължителните застраховки. „Около две трети от застрахователните брокери нямат сключена нито една застраховка живот, а тези, които имат, го правят поради мултинационалните си клиенти или защото обслужват кредитирането на банките. Борбата на животозастрахователния пазар е за дистрибуцията на застраховката, за нейното популяризиране“, смята Несторова.

На срещата бе издигнат призив за премахването на монопола на НЗОК. Това, според Калин Костов, изпълнителен директор на Евроинс здравно осигуряване, минава първо през остойностяване на клиничните пътеки, определяне на основните здравни пакети, за които ще плаща НЗОК, определяне на допълнителни пакети, въвеждане на електронна здравна карта и досие.

Активно участие в срещата взе Асен Христов, председател на надзорния съвет на Еврохолд България. Той разкритикува застрахователните посредници, тъй като според него те взимат два пъти по-големи комисиони в абсолютно изражение от европейските си колеги. „В Испания комисионите са 5%, в Македония 7%, а в България стигат до 35%. От две години ние спряхме въобще да работим с брокери“, посочи Христов.

„Застрахователните брокери са в конфликт на интереси. Те трябва да са адвокати на клиента и да го защитават, а всъщност му предлагат застрахователя от когото вземат най-висока комисионна. Също така брокерите трябва да осъзнаят кой е клиентът им, застрахователя, който им плаща комисионна или крайният потребител“, категоричен е Христов.


Снимки от събитието може да разгледате тук

Клуб Investor.bg се осъществява благодарение на:
Генерален спонсор: Emporiki bank Credit Agricole Group
С подкрепата на: Johnnie Walker, Eucerin, Bulvaria, Euroins и със специалното участие на Енемона

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:48 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

1
rate up comment 6 rate down comment 0
Императорът
преди 14 години
Ние човекозастрахователите, малко поскучахме, принудени два часа да слушаме как колегите се карат на тема някакви си там осигуровки "Гражданска отговорност".Докато Българинът не проумее, че кожата му е по-скъпа, а и по-близка от ламарината, няма да станем нормална държава - нито в застраховане, нито в нищо.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още