Сама по себе си идеята Саудитска Арабия и Русия да започнат война относно цената на петрола в средата на глобална пандемия не можеше да е по-глупава. От гледна точка на теорията на игрите обаче тя е гениален ход, пише за Financial Times Антоан Халф, главен анализатор на Kayrros и учен изследовател в Центъра за глобална енергийна политика към Columbia University.
Анализаторите наричат разпадането на ОПЕК+ и отпадането на съкращенията в доставките, които поддържаха баланса на петролния пазар през последните две години, с термини, вариращи от грандиозен гаф до колективно самоубийство.
Нов модел на петролния пазар, изведен от известните теоретици на теорията на игрите Пиер-Луи Лионс и Жан Мишел Ласри, обаче предполага друго.
За да оптимизират приходите си от петрол, големите производители с ниски разходи като Саудитска Арабия - "доминиращият монопол" според терминологията на теорията на игрите - трябва да балансират между цена и пазарен дял, показва моделът.
Въпреки че ОПЕК често изтъква „стабилизирането на цените“ като своя мисия, на практика това е илюзорна цел. Истинският интерес на картела е да позволи на пазара да премине от оживление към разпродажба. Когато цените се повишават „монополът“ се облагодетелства от по-високите приходи, но губи пазарен дял от конкурентни производители с по-висок разходи, които вече имат стимул да инвестират в нов капацитет.
Тяхната реакция обаче вдига производствените разходи допълнително и прави инвестициите им все по-малко ефективни, като по този начин ги прави уязвими към разпродажба. Рано или късно доминиращият монопол си възвръща контрола, като увеличава своето производство, сривайки цените. Колкото по-стръмен е спадът, толкова по-добре.
Обикновено е необходим някакъв шок, за да може господстващият монопол да премине в режим на разпродажба. В края на 90-те години катализаторът беше шокът в търсенето поради азиатската финансова криза. По време на последния срив на петролния пазар през 2014 г. това беше шокът от доставките на американски шистов нефт. Известно време, показва моделът, пазарът чакаше правилния сигнал. Коронавирусът го предостави.
Спадът е познат, но стръмността му е безпрецедентна. Въздействието на коронавируса върху търсенето е толкова пагубно, че дава на Русия и Саудитска Арабия уникален шанс да тестват границите на глобалния капацитет за съхранение.
Колкото повече се запълва той, толкова повече цените на петрола ще клонят към нула. Когато и ако капацитетът за съхранение е изцяло запълнен, цените на петрола ще станат отрицателни. При сегашните тенденции това може да се случи в рамките на месеци, ако не и седмици.
За разлика от срива на петролния пазар през 2014 г., сега нефтът на ниски цени не може да стимулира търсенето и икономическата активност, които са ограничени поради съображения за общественото здраве, и отива направо в складовете. Сателитните измервания на Kayrros показват, че глобалните запаси от суров петрол са нараснали с повече от 100 милиона барела само през последния месец до 63 на сто от обозначения капацитет.
Разпространението на мерките срещу коронавируса ускорява ръста. Никой не знае със сигурност действителното ниво на максималния оперативен капацитет, тъй като то никога не е бил тествано - може би 80 на сто от обозначения. Скоро вероятно ще разберем.
преди 4 години Първо, Русия не иска "конструктивни преговори", а вече реве и се моли и то не на САЩ, а на Саудитска Арабия! Егати, пос.ните повелители на света!Второ, хем реве, хем продължава да лъже за да прикрия тъпотата и наглостта си. В началото на март точно те отказаха на С. Арабия точно това, което сега искат - ограничаване на добива на петрол. Защо преди месец го отказахте, бе, високомерни, празноглави ***, а сега ревете за същото?Трето, само за една седмица С. Арабия без атомни бомби и пикливите ви "Космически сили" докара държавата на самозабравилото се джудже до просешка тояга, и показа, че мястото й в склад за вторични суровини. Защото С. Арабия е стократно по-богата страна от тези нещастници втълпили си, че светът е техен. Ако в тази ситуация един от 10 милиона - не зная колко са точно, саудитци със среден доход 5 000 $ на месец може да си позволи да живее със 100 $ по- малко и бълха го е ухапала за един руснак 10 $ долара по-малко на месец значи, че трябва да умре, защото доходът му е 30 $!.Та, ако това продължи още един месец, точно това ще стане и празноглавото, самозабравило джудже го разбра.И сега, сибирският *** реве, но понеже е точно такъв вика не рева, а искам "конструктивни разговори"! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Дай поне един от милионите пъти, когато си "доказвал" как стандарта в Расийка бил по-висок от България.И специално да обясниш, как 270 лв минимална е повече от 610 лв и как 800 лв е повече от 1300 средна, при положение, че без горивата, всичко друго има подобна цена, като тук.Хайде, слушам те! Изкриви законите на физиката и икономиката с поредната си мозъчна диaрия.:))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Ква самодостатъчна икономика бе, двусантиметрово чело??!Да, ако ще ядат картофи, гречка, хлебец и водка - самодостатъчни са!Боже, какъв *********! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Русия е в най-важните отрасли самодостатъчна икономика. От храните им 95% са местно производство. Произвеждат, добиват и изнасят доста други неща, а не само слуз. Имат сериозни финансови резерви - да не говорим за златни. Русия може да се самоизолира от останалия свят и пак да оцелее, макар с лишения.Арапите - ако бъдат изолирани и лишени от приходите от слуз, ще трябва да ядат пясък, защото не произвеждат абсолютно нищо друго. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години 121% ръст, ама на каква база? В държавата Х 18-а година са продадени 100 електробрички, 19-а - 221? Да видим как електроколите ще се борят в ситуация с евтин петрол, евтин газ и вероятно спрени субсидии и привилегии заради кризата? нали за тия коли ще трябват суровини да се произведат - никел, кобалт и т.н. Те моите миньорчета в Норилск копат здравата, ама векове ще им трябват. А ток откъде - като енергийната система просто няма капацитет да поеме И транспорта? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Стоянчик, циркаджия с половин мозъчна гънка: във варварска и фалирала Русия Вовата праща работещите една седмица ПЛАТЕН ОТ ДЪРЖАВАТА ОТПУСК.във високоцивилизована европейска България министърът праща останалите без работа хора да теглят кредити, а на майките, чиито деца не могат да ходят в затворените детски градини, предлага да излязат в НЕПЛАТЕН отпуск и да ядат камъни !!! Впрочем и камъни няма да могат да ядат, защото нямат право да излизат навън !!!Жал ти било за руския народ, ама за нашия не ти е жал ??? Милион пъти съм ти доказвал с точни данни и факти, че реално стандартът в Русия е по-висок, особено ако добавим в сметката децата и пенсионерите, но ти нямаш мозъчен капацитет да го разбереш. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Когато създадат кораб изцяло на батерии способен да прекоси който и да е океан тогава говори за края на петрола . 300 метров контейнеровоз консумира 300-400 т мазут на ден , да тона . А с новите световни еко норми все по-високо качество гориво . Айде сега го умножи по 150 000 защото толкова са регистрираните и действащи кораби в света . Да не са всичките с такива размери , но консумациите им са сериозни отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Смеешко, че русия държава ли е ве??? 12 000 рубли минимална заплата, пак толкова максимално обезщетение за безработица. Като пресметнеш, че 12 000 рубли са 277 лева и ти става жал за народа на най-обширната страна на света. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години мхм ... те и сега не е за подценяване хич ситуацията . вгледал съм се в микро електричките , за доставки из центъра на софето . много маневрени и безплатна синя и зелена зона - което на годишна база си е прилична цифра ... макс батериите им са по 10кВтч , зареждат се от контакта за 220В за по 6-7 часа от 0 до 100% , харчат като обикновенна дyхалка , демек за лев и педесет до два лева си го зареждаш и минаваш 100-120км градско ... цените са под и малко над 20к в лева ... дават им по 800-1000 циkъла на батериите без деградация . едно китайско се продава вече у нас , гледам едно корейско се продава , сигурно скоро ще го сертифицират и за ЕС , на французите има едно , наесен го пускат и у нас ... това смятай , ако можеш да сложиш и няколко слънчеви панела на подходящо място , няма и контакт да ползваш вече ... имам един познат , строи разни складове ... разправя последните неколко дето правил всичките си слагат горе панели слънчеви ... това със сметките по 7-8 бона за ток отива в историята , избивали си ситемите за 5-6 години ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 4 години Скоро Бояришника ще е лукс...:))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар